Locuitorii municipiului Suceava mai au la dispoziție o lună de zile să se doteze și să se antreneze cu coase, furci, topoare și motocositoare… pentru marele campionat de întreținere a spațiilor verzi.
Care? Care urmează, după ce administrația locală va plasa această responsabilitate (și cheltuială) cetățenilor și asociațiilor de proprietari.
În prezent, de întreținerea spațiilor verzi de pe domeniul public, dar și dintre blocuri răspunde municipalitatea, care de ani de zile plătește firmele de salubrizare cu care are contract, din sumele încasate ca taxe și impozite. Schimbarea ar fi trebuit să se producă chiar din luna august, un proiect de hotărâre în acest sens fiind pus în discuție în ședința de Consiliu Local de la finele lunii iulie.
”Persoanele fizice, juridice, asociațiile de proprietari și unitățile de învățământ publice sau private au obligația de a întreține vegetația din incinta și din jurul proprietăților pe care le dețin, le administrează ori le utilizează. Executantul operațiunii de cosire are obligația de a colecta și transporta masa vegetală rezultată în termen de 24 de ore de la finalizarea cosirii. Frecvența minimă a cosirii este de 3 ori pe an, în perioada aprilie-octombrie, sau ori de câte ori este necesar”, sunt câteva din prevederile proiectului, care prevede și sancțiuni aspre.
Doar că avizul comisiei juridice din Consiliul Local a fost negativ. Explicația a fost dată de Anca Gâtlan, care a spus că astfel se introduce o cheltuială suplimentară pentru suceveni, fără intervenții asupra taxei de salubrizare sau o justificare clară a modului în care vor fi achitate serviciile oferite de către asociațiile de proprietari, dacă vor prelua întreținerea spațiilor verzi din jurul blocurilor.
”Poate fi interpretată ca o afectare a principiului transparenței și eficienței fondurilor publice, precum și a principiilor proporționalității și echității fiscale. Și suprapunerea unor plăți fără o fundamentare clară a contraprestației riscă să fie considerată o formă indirectă de dublă impunere”, a spus Anca Gâtlan, amintind că la aprobarea taxei de salubrizare, în mandatul trecut, printre serviciile pe care le acoperă sunt și cele de întreținere a spațiilor verzi.

Vasile Rîmbu a spus că oricum se merge mai departe, pentru că atât el, cât și consilierii își doresc un oraș curat și organizat, iar asta nu se poate face decât cu participarea tuturor.
”Acest regulament a fost supus consultării publice”, a precizat primarul Sucevei, referindu-se la faptul că regulamentul de organizare a serviciului de salubrizare, actualizat după legislația națională, a fost publicat pe site-ul municipalității, nu prezentat la vreo discuție directă cu cetățenii sau cu asociațiile de proprietari.
Or tocmai necesitatea acestor discuții, pentru lămurirea unor aspecte importante la punerea în practică a noilor măsuri, a fost semnalată de consiliera Anca Gâtlan, deoarece ”nu există o delimitare clară a spațiilor care trebuie întreținute de fiecare. A spune că este proprietate comună a locatarilor aceste spații verzi nu definește clar delimitările – unde începe și unde se sfârșește. Oamenii vor da din umeri și vor spune că nu le aparține o porțiune… Vom crea haos și vom împovăra sucevenii cu două plăți pentru aceleași servicii. Prin acest regulament aceste lucrări nu mai revin municipalității, ci asociațiilor de proprietari. Care vor trebui să găsească operatori să le facă contracost. Plata o vor face tot oamenii”.
În discuțiile aprinse, pro și contra, a luat cuvântul și Lucian Harșovschi: ”Este oportun să introducem o nouă taxă sucevenilor? După ce s-au mărit taxe, impozite, acum venim și impunem o nouă taxă, pentru că orice acțiune de ecologizare se va regăsi la oameni. Când spun în jurul unui imobil, care este acel jur? Trebuie delimitat”.
Deranjat, primarul Vasile Rîmbu a întrebat ”Care e taxa? Unde e?”, precizând ulterior că sucevenii se pot organiza și singuri și să întrețină spațiile verzi din spirit civic, fără a fi nevoie să apeleze, contracost, la serviciile unei firme specializate.

”Să vedem jumătatea plină a paharului – acest regulament poate fi un instrument foarte bun pentru ca asociațiile să cointereseze oamenii, să le trezească spiritul civic. Majoritatea blocurilor au la parter societăți comerciale – coafor, cabinete stomatologice, de avocați etc… Pot fi cointeresați să aibă grijă de spațiul din jurul blocului”, a remarcat viceprimarul Dan Ioan Cușnir, coinițiator al proiectului de CL.
În cele din urmă, actualizarea regulamentului de salubrizare a fost respinsă, cu 11 voturi ”pentru”, 3 abțineri și 8 voturi ”contra”, dar cu siguranță va fi reluată în ședința de CL din luna august, când executivul local va veni și cu precizările necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor, pentru a nu se stârni confuzii și dispute între locatarii blocurilor și între asociațiile de proprietari.


