Pirateria în transportul de persoane e o afacere cât se poate de prosperă și lipsită de griji la Suceava. Chiar dacă nu ai nici un fel de autorizație și nu plătești nici un ban la stat, ca „pirat” nu prea pățești mare lucru. Riști, și trebuie să fii într-adevăr un ghinionist, un dosar penal, care, până la urmă, se transformă într-o amărâtă de sancțiune administrativă de câteva milioane de lei vechi. Așa, chipurile, să te înveți minte… Numai la ieșirile din municipiul reședință de județ, zeci de mașini așteaptă zi de zi, oră de oră, clienți pentru Fălticeni, Botoșani, Gura Humorului, Bosanci, Ipotești, Rădăuți, Dorohoi, etc.. Practic, la un preț mult mai mic decât cel practicat de transportatorii autorizați, ajungi în orice parte a județului. Autoritățile cu atribuții de control pe această linie anunță, de fiecare dată când au ocazia – destul de rar, ce-i drept –, cu surle și trâmbițe rezultatele activităților de control pe care le-au făcut pentru depistarea „piraților”. Amenzi și dosare penale deopotrivă, toate așezate pe hârtie, arată foarte bine. În realitate, însă, pe stradă, lucrurile stau cu totul altfel.
– Tupeu sau dezinteres!? „Pirații” au „stație” și la câțiva metri de ARR – Agenția Suceava
Sunt peste tot în Suceava, la fiecare ieșire din oraș. La ieșirea spre Fălticeni (zona Nistru), 35-40 de mii de lei vechi de persoană, în zona sensului giratoriu din Burdujeni, împărțiți în două direcții, una spre Botoșani, cealaltă spre Dorohoi (Zvoriștea, Adâncata), 50-60 de mii cursa per client, în funcție de destinație, sub pasarelă la Ițcani, fie spre Rădăuți ori Siret cu 50-70 de mii de lei (unii mai fac curse și la Burdujeni). De „pirați” dai chiar și în buricul târgului, în stația „22 Decembrie”. De acolo, zilnic, zeci de persoane se „îmbarcă” spre Rădăuți (70 de mii de lei vechi). Curse se fac și spre Gura Humorului (50-60 de mii de lei vechi). Plecările se fac din zona Maraton. Puțin mai încolo, de la , din George Enescu, se pleacă dimineața spre centrul comercial „Rozita”. Îi mai găsești în spatele magazinului de mobilă din Burdujeni. Fac Ițcani-ul, cu 10.000 (ROL) de om. Își agață clienții dintre trecători și îi bagă în mașină. De câte ori în zona spitalului județean, de exemplu, n-ați fost acostat de astfel de indivizi care parcă au un tic verbal cu celebrul „La Fălticeni?”. „Urcați în mașină. Mai stăm două-trei minute, să mai vină una-două persoane și mergem”. Faptul că legea e sfidată pe față de acești transportatori ilegali e evident prin faptul că și-au făcut „stație” în zona hotelului „Balada”, a restaurantului „Brădet”, de unde pleacă cu curse spre Bosanci sau Ipotești. Asta, chiar sub ochii celor care ar trebui să-i controleze, inspectorii Autorității Rutiere Române (agenția Suceava a ARR își are sediul la numai câțiva metri distanță). De altfel, ARR-ul, împreună cu Poliția sau inspectorii de la primărie, sunt cei care pot și au obligația ca periodic să organizeze controale pentru depistarea transportatorilor pirat, a acelora care fac curse de persoane fără a avea licență și atestat în acest sens.
– Șeful ARR Suceava: „Ce să le fac?!”
L-am întrebat despre „stația” de pirați din preajma sediului ARR din Suceava, chiar pe șeful instituției, inginer Viorel Nicu Hrebenciuc. Ridică din umeri. „Ce să le fac?!”, răspunde sec. „E foarte greu să-i probăm – continuă el – Cum am apărut, cum au dispărut. Și când facem controale, se anunță imediat între ei, prin intermediul telefoniei mobile, și dispar. O zi se liniștesc…”. Din câte am aflat de la Viorel Hrebenciuc, la ora actuală, în tot județul, sunt doar trei inspectori ARR. „Am solicitat să mai fie angajați doi. Așa suntem foarte puțini”, completează acesta. Scoate apoi o informare, din care reiese că, lunar, în toate orașele din județ, s-au efectuat controale mixte împreună cu Poliția Rutieră. „În acest sens – scrie în informarea cu pricina – în urma controalelor, pe raza municipiului Rădăuți, s-au întocmit peste 50 de dosare penale pentru transport ilegal de persoane”. Când? „Ăăă, nu știu exact. În cursul anului trecut…”. Totuși, după cum a mai spus Viorel Hrebenciuc, dosarele penale nu prea au „succes” printre „pirați”. Motivul: majoritatea dosarelor se soluționează cu neîncepere sau scoatere de sub urmărirea penală, învinuiții, în speță transportatorii ilegali, riscând doar o amendă administrativă de câteva milioane de lei vechi. Și asta, de vreo doi ani încoace, de când transporturile „pirat” de persoane nu se mai consideră sancțiune contravențională, ci infracțiune. Înainte, cel care era prins că transportă persoane fără a avea licență era amendat. Iar amenda era cât se poate de usturătoare, de la 50 la 250 de milioane de lei vechi. Practic, o singură sancțiune contravențională era de ajuns pentru a lecui un astfel de transportator neautorizat de îndeletnicirile sale ilegale.
– Peste 100 de dosare penale, nici un „pirat” trimis în judecată
Potrivit statisticilor Serviciului Poliției Rutiere Suceava, în cursul anului trecut au fost întocmite nu mai puțin de 106 dosare penale pentru transportatorii de persoane fără autorizație sau licență valabilă. În 2006, de la începutul anului și până în prezent, numărul dosarelor este de 51. Numărul mare al piraților din județ, nu este o necunoscută pentru polițiștii de la Circulație. „E greu de probat. De regulă, atunci când este oprit de un echipaj al Poliției, șoferul le spune pasagerilor să zică că sunt rude sau cunoștințe și că merg în nu știu ce vizită. E greu să găsești un om de bună credință, care să recunoască că a dat bani pentru a ajunge în nu știu ce comună. Pentru că prețul călătoriei e mai mic, omului îi convine…. Ei nu se mai gândesc la ce riscuri se supun”, ne spune unul dintre oamenii legii. „Dacă tot nu pățesc mare lucru în urma dosarelor penale – propune un alt polițist – o soluție ar fi, dacă ar permitea legea, să li le ridice permisul de conducere până la soluționarea cauzei penale. Interesați-vă anul trecut câte din cele 106 dosare penale au fost soluționate cu trimiterea în judecată. Vă spun eu, nici unul…”.
– Peste 150 de „pirați” numai în municipiul Suceava
„Sunt mână-n mână cu Poliția, cu ARR-ul”, „dau lunar șpagă”, „autoritățile nu-i controlează” – sunt doar câteva concluzii pe care le auzi în urma discuțiilor cu cealaltă „tabără”, cea a transportatorilor legali, care au de suferit de pe urma concurenței neloiale pe care le-o fac „pirații”. Zilele trecute, am stat de vorbă cu mai mulți taximetriști. Aceștia au plătit sume de ordinul zecilor de milioane pentru a face transport de persoane, în regim de taxi, cu acte în regulă. Și tot ei sunt primii care au de suferit de pe urma „pirateriei”. „Toată problema e că nu se fac controale așa cum trebuie. Să fie zilnic cu ochii pe ei. Nu știu, să găsească o soluție, ceva, că nu se mai poate așa. Într-o zi, în stația la 22 (n.r. – stația „22 Decembrie” din centrul municipiului Suceava), m-am luat de unul. Mi-a spus că „dacă sunt prost, să plătesc taxă la stat”. Dacă-i spui ceva de acte, îți răspunde că nu ai dreptul tu să-l controlezi pe el, că are cine s-o facă. Sunt peste tot și nu-i întrebă nimeni nimic”, e de părere Tudor Grigoraș, unul dintre taximetriștii suceveni.
În discuție se bagă imediat și un altul, Cătălin Horobeț. „Pirat am fost și eu pe vremuri – spune acesta – și mai toată lumea a fost, toți au pornit așa, dar când am văzut că s-a schimbat legislația, am băgat mâinile adânc în buzunar până la coate și am investit. În aparatură, în școală, în stație, în tot ce trebuie. Mai trec inspectori de la primărie și sunt întrebați de unul-altul, . , zice. Numai eu știu pe unul dintre noi, mai în vârstă, care a făcut reclamații după reclamații la ARR, la Poliția Circulație, la Primărie… nimic. I-au venit hârtiile înapoi și, de fiecare dată, i s-a spus că nu e de competența lor. Când vin în control, ARR-ul, Poliția, Primăria, pe cine ia?! Tot pe noi, ăștia care avem firmă de taxi deasupra”. În discuție intervine și un tânăr, Cristi Ciocan, tot taximetrist: „Ori să se înscrie ca noi să plătească și ei taxe, ori, dacă nu, poliția să ia măsuri. Dar n-ai să vezi. Eu zic că poliția este mână-n mână cu ei. Există și foști polițiști care au ieșit la pensie și acum fac piraterie. Ei, dragă doamne, își rotunjesc veniturile. Mâine-poimâine, îmi dau și eu jos sigla, nu mai plătesc nimic la stat și mă apuc de piraterie. Dacă nimeni nu le face nimic”. Deși am poposit într-una din stațiile de taxi din Suceava cam jumătate de oră, mai mulți taximetriști s-au adunat să-și spună oful. „Stați că iau o comandă acum și mă întorc. Să vă zic și eu câteva despre nesimțiții ăștia”, strigă unul dintre ei, grăbit să ia un client.
– Lista Neagră a „piraților”
Prim-vicepreședintele Camerei Taximetriștilor din Suceava (asociația menită să protejeze, să promoveze interesele economice, sociale și profesionale ale taximetriștilor și să reprezinte aceste interese în relațiile cu autoritățile locale), Nelu Todireanu, e de părere că revenirea la vechiul sistem, cel al sancțiunilor contravenționale între 50 și 250 de milioane de lei, precum și urmărirea achitării acestora, ar duce la stârpirea acestui fenomen. „Este foarte important ca autoritățile care au atribuții în acest domeniu să conlucreze pentru a eradica acest fenomen, care a luat amploare”. La Iași, de exemplu, pentru prevenirea activității de piraterie, cât și pentru deconspirarea celor ce o practică, Camera Taximetriștilor din județul vecin, a decis alcătuirea unei ”Liste Negre” cu cei surprinși în ilegalitate, listă care ar putea apărea și la Suceava.
Pirații se iau la bătaie de la clienți
În urmă cu câteva zile, la redacția Monitorului a telefonat un cetățean, locatar al blocului 40 A, de pe strada „Calea Unirii”. Este vorba despre blocul turn din Burdujeni, în fața căruia își trag mașinile în fiecare dimineață „pirații” care fac curse pentru Botoșani. „Faceți ceva, trageți un semnal de alarmă. Suntem terorizați de acești indivizi. Apar dimineața pe la 5.00-6.00. Câteodată, se mai iau și la bătaie de la clienți. Pentru că în zonă parcarea e interzisă, trag mașinile pe trotuar. Acolo, eu și alți locatari avem parcarea plătită la Primărie. Ți-e frică să le spui ceva, că a doua zi îți găsești mașina zgâriată. Veniți aici să stați de vorbă și cu alți vecini de-ai mei. Ne-am săturat. Chiar nu se poate face nimic?”, ne-a întrebat, la final, respectivul. S-a prezentat, dar ne-a rugat să nu-i dezvăluim numele, „că zi de zi dau ochii cu ei”.
Lungu: „Vom face ordine și în acest domeniu în cele din urmă”
După ce a făcut ordine printre șoferii de maxi-taxi, primarul Sucevei, Ion Lungu, este decis să pună lucrurile la punct și la acest capitol, al transporturilor fără licență. „Pirateria din taximetrie este un alt subiect care va fi abordat cu seriozitate de Primărie, pentru că nu este normal ca acei oameni să nu plătească nici un fel de taxă și să facă concurență neloială taximetriștilor autorizați și evaziune fiscală. Vom face tot ce-i posibil să purtăm un dialog cu aceștia, pentru că avem încă destule autorizații nerepartizate. Cei care nu vor intra în legalitate nici atunci, vor fi controlați și urmăriți cu ajutorul Poliției, ARR-ului, al corpului de control al Primăriei și Poliției comunitare”, a declarat, zilele trecute, Ion Lungu. Primarul Sucevei mai spune că se vor organiza acțiuni de pândă și flagranturi pentru cei care nu vor înțelege că trebuie să respecte legea. „E știut faptul că este destul de greu să-i dovedești că fac transporturi pirat. De obicei, își instruiesc călătorii să spună că sunt rude de-ale lor. Eu vreau să-i avertizez, însă, că se știu foarte bine locațiile lor. Știm unde să-i găsim. Vom face ordine și în acest domeniu în cele din urmă”, a ținut să mai precizeze edilul Sucevei.
Pasagerii nu beneficiază de despăgubiri în caz de accident
Cu siguranță că pentru mulți, mai ales pentru cei care fac, zilnic, curse cu mașinile „piraților”, faptul că pot merge la Rădăuți, la Fălticeni ori la Gura Humorului, la aproape orice oră și cu numai câteva zeci de mii de lei vechi, este un lucru foarte bun. De acord! (cine n-ar fi?!). Problema, însă, e că legea interzice astfel de transporturi, în condițiile în care acești șoferi nu au autorizație în acest sens. De altfel, potrivit legislației în vigoare, „efectuarea transportului rutier public fără licență de execuție pentru traseu, după caz, ori cu licențe cu valabilitatea expirată, se pedepsește cu închisoarea de la o lună la un an”. „Avertizăm cetățenii care apelează la serviciile acestor transportatori ilegali că, în caz de accidente, nu beneficiază de despăgubiri din partea firmelor asiguratoare pentru eventualele traume fizice suferite sau pentru deteriorarea bagajelor transportate. Pentru a circula în condiții de siguranță sfătuim populația să folosească autovehiculele aparținând operatorilor de transport public autorizați (cu autobuze, microbuze, taxi, rent-a-car), care sunt obligați să aibă polițe de asigurare pentru pasageri și pentru bagajele transportate și să efectueze verificările tehnice periodice la șase luni. De asemenea, foarte important, conducătorii auto autorizați sunt obligați prin lege să obțină avizul medical anual și cel psihologic la trei ani”, este recomandarea șefului ARR Agenția Suceava, Viorel Nicu Hrebnenciuc.





