Președintele comisiei prezidențiale pentru educație, Mircea Miclea, a redactat o strategie de modernizare a învățământului, pe baza propunerilor făcute de unii semnatari ai Pactului pentru Educație, printre care PDL, PRM și UDMR, documentul fiind asumat de către președintele Traian Băsescu. Potrivit unui comunicat al Președinției, șeful statului a decis să își asume Strategia de modernizare a educației, intitulată Educație și Cercetare pentru Societatea Cunoașterii, redactată de președintele Comisiei Prezidențiale pentru Analiza și Elaborarea Politicilor din domeniile educației și cercetării, Mircea Miclea.
Miclea, fost ministru al educației în perioada în care PD se afla încă la guvernare, a redactat documentul, potrivit Președinției, pe baza propunerilor primite din partea mai multor semnatari ai Pactului Național pentru Educație: trei federații sindicale de profil, trei partide politice parlamentare și opt asociații, care au răspuns solicitării de a participa la crearea strategiei.
„Strategia este supusă dezbaterii publice, spre amendare și îmbunătățire”, menționează Președinția.
Pe site-ul Administrației prezidențiale sunt prezentate propunerile pentru elaborarea strategiei, făcute de unii dintre semnatarii Pactului pentru Educație, printre care PDL, UDMR și PRM.
„Toate măsurile și acțiunile propuse în această strategie țintesc nu numai un nou aranjament instituțional și legislativ, cât mai ales un nou angajament axiologic, o nouă ierarhie de valori care să ne scoată din debusolarea axiologică pe care am trăit-o după 1989”, se arată la începutul documentului postat pe site-ul Președinției.
Obiectivele pentru modernizarea educației
Obiectivele propuse prin strategie sunt: situarea performanțelor elevilor români la testele internaționale (PISA, PIRLS, TIMSS) în topul primelor 10 țări ale lumii, plasarea a cel puțin trei universități românești în topul primelor 500 de universități din lume, creșterea de cinci ori a producției științifice și triplarea indicelui global de inovare, pentru a atinge media actuală a UE, reducerea ratei de părăsire prematură a sistemului de educație sub 5%, care în prezent este de 23,6%, eliminarea diferențelor esențiale dintre învățământul rural și cel urban, dintre oportunitățile „de învățare” oferite grupurilor minoritare și cele oferite majorității.
Alte obiective sunt transformarea educației permanente într-o practică socială curentă la nivelul fiecărei instituții, publice sau private, creșterea până la 20% a ratei de participare a adulților la educația permanentă, „transformarea corpului didactic într-o elită profesională a națiunii”, centrarea școlii pe nevoile beneficiarului, alocarea a cel puțin 7% din PIB pentru educație și cercetare și condiționarea cuantumului resurselor alocate unităților din sistem de rezultatele efectiv obținute.
În dezbatere publică
Strategia de modernizare a învățământului
