Solidaritate

Ștefan Mandachi, inițiatorul protestului național „România vrea autostrăzi – #Șîeu”



Ștefan Mandachi este inițiatorul protestului România vrea autostrăzi - #ȘîEu
Ștefan Mandachi este inițiatorul protestului România vrea autostrăzi - #ȘîEu

În perioada 18 decembrie 2019 – 8 ianuarie 2020 vă vom prezenta toți cei 10 laureați ai Galei „Top 10 Suceveni”, ediția a VIII-a, care s-a desfășurat în data de 13 decembrie 2019. Zilnic va fi publicat câte un reportaj, care vă va face cunoștință cu câte unul dintre laureați, aceștia fiind prezentați în ordinea în care au apărut și la Gală.
Un metru de autostradă construit simbolic de omul de afaceri sucevean Ștefan Mandachi și inițiativa acestuia de a întrerupe activitatea firmelor sale timp de 15 minute, în data de 15 martie 2019, ca protest față de lipsa de implicare a autorităților centrale în construcția de autostrăzi în județul Suceava și în regiunea Moldovei, au transformat Suceava într-o adevărată capitală a țării. Suceava și numele lui Ștefan Mandachi au fost asimilate cu una dintre cele mai mari mișcări din partea societății civile și a mediului de afaceri care a avut loc în România, peste 1.000 de firme și cunoscuți oameni de afaceri fiind solidari cu acesta pentru a trage un semnal de alarmă față de lipsa de autostrăzi din România.
Pe 15 martie, la apelul făcut de Ștefan Mandachi aproape o țară întreagă s-a oprit timp de 15 minute pentru a protesta, în mod pașnic, față de una dintre problemele reale din România, lipsa de autostrăzi. Milioane de români au strigat „Șî eu” în semn de solidaritate față de semnalul de alarmă tras de Ștefan Mandachi în privința lipsei unei infrastructuri rutiere moderne, dar și a numărului mare de accidente care se produc din cauza acestei situații.
Omul de afaceri sucevean a refuzat orice ofertă de a intra în politică
Încă de la început, din momentul în care a început acțiunile pentru a promova mișcarea „România vrea autostrăzi”, Ștefan Mandachi a declarat că nu face politică, însă nu poate să nu constate faptul că vinovați de lipsa autostrăzilor din România sunt toți cei care au condus această țară. „În 2008 se băteau cu pumnii în piept că vom avea o stea de autostrăzi în toată România până în 2016. Am stat zen cu toții, cu botul pe lăbuțe, timp în care au murit nevinovați pe drumuri prieteni, colegi, rude. Din 2008, în China, Dubai, Polonia, Ungaria, Croația, Cehia, Slovenia s-au construit sute de mii de kilometri de autostrăzi. Nu fac politică, nu sunt activist, nu fac parte din nici o organizație, mișcare sau asociație. Sunt Ștefan Mandachi. Nici cel mai frumos, nici cel mai corect, nici cel mai fericit om”, a spus Ștefan Mandachi.
În majoritatea declarațiilor, acesta a făcut comparații între modul în care se conduce o companie, care sunt responsabilitățile celui care o conduce și cine ar trebui să răspundă pentru lipsa autostrăzilor din România. „Conduc compania mea de șapte ani. Cine este responsabil pentru toate performanțele? Cine este vinovat pentru toate pierderile, lacunele, dezordinea, haosul, risipa? Eu. Atât. Așa cum eu decid în SRL-ul meu, așa și o mână de oameni au decis pentru «SRL-ul» România. Din 1989, astăzi trăim cel mai prosper moment al istoriei României. Dar cel mai prosper moment al istoriei trăiesc 90% din țările lumii. De aceea, când se amestecă autostrăzile cu justificarea că suntem în cel mai bun moment al istoriei sunt luat de prost”, a declarat omul de afaceri sucevean la începutul acestui an. Cu toate acestea, Mandachi a spus că a fost contactat de politicieni pentru a se înscrie în diverse partide, invitații pe care le-a refuzat. „În zilele manifestului m-au sunat mai mulți politicieni, chiar și miniștri, foști miniștri ai Transporturilor, care mi-au spus că au încercat să facă autostrăzi, dar din diverse motive nu s-a reușit să se avanseze cu lucrările. M-au contactat și politicieni pentru a mă înscrie în diverse partide, dar la scurt timp și-au dat seama că nu există nici o soluție de negociere cu mine în aria asta, pentru că nu doresc să fac politică. De la nivelul Guvernului de atunci nu m-a contactat nimeni pentru că ei erau focusați să mă critice și să spună că tot ceea ce facem noi aici este un circ. S-a dovedit însă a fi un act care a creat o mișcare socială în România”, a arătat Ștefan Mandachi.
Primul metru de autostradă construit de Ștefan Mandachi a devenit loc de pelerinaj pentru „toți șoferii care își dau seama la ce riscuri se supun mergând pe marginea gropii”
Și pentru ca protestul său să fie complet, omul de afaceri sucevean a construit la Suceava, în semn simbolic și din fonduri proprii, primul metru de autostradă din Moldova, în aceeași zonă fiind amplasate și mai multe resturi de mașini implicate în accidente foarte grave. Antreprenorul sucevean a declarat, la vremea respectivă, că momentul inaugurării primului metru de autostradă din Moldova reprezintă „o șansă unică să restartăm România acum”, dar și că este conștient de faptul că prin apelul său „am generat o solidaritate națională pe care eu nu am mai văzut-o niciodată. Și nu e meritul meu, e meritul tuturor”. Primul metru de autostradă din Moldova a fost construit cu o sumă de 4.500 de euro. Mandachi a declarat că a construit acest metru de autostradă ca un gest simbolic, pentru a arăta cum ar trebui să fie o autostradă în această zonă a țării. Omul de afaceri sucevean spune că de pe 15 martie a.c. și până spre sfârșitul anului, la metrul de autostradă de la Suceava au fost zeci de mii de persoane. „Oamenii vin aici cu zâmbetul pe buze și pleacă de aici cu un sentiment dramatic, pentru că își dau seama că metrul ăsta de autostradă este un simbol și de râs și de plâns. Cred că din 15 martie au venit câteva zeci de mii de oameni aici la fața locului, care s-au fotografiat, care au râs aici, s-au amuzat aici, care ne-au compătimit aici. A devenit un loc de pelerinaj pentru toți șoferii care își dau seama la ce riscuri se supun mergând pe marginea gropii, într-o Românie în care sunt poteci în loc de autostrăzi.
Județul Suceava include o zonă care are cel mai mare potențial turistic din Estul Europei, Bucovina. Cum credeți că vin turiștii pe un drum de la București la Suceava, pe care faci opt ore și care e numit drumul morții? E85 e denumit drumul morții. Cum să vină turiștii în Suceava, când Suceava este județul cu cele mai multe victime, morți și grav răniți, din România, țară care este cea mai periculoasă din întreaga Uniune Europeană în ceea ce privește circulația pe drumurile publice. Cum ar veni turiștii aici? Cu ce inimă vin turiștii aici?”, a mai precizat Ștefan Mandachi.
Mandachi: Efectele sociale ale protestului au fost colosale, însă cele practice au fost nule
La câteva luni după protestul din 15 martie, Ștefan Mandachi a spus că efectele sociale ale acestei inițiative au fost colosale, însă cele practice au fost nule. „Noi nu avem nici măcar un metru de autostradă real în toată Moldova, darămite la Suceava. Pot să spun că atenția care s-a focalizat pe acest metru de șosea construit aici, la Suceava, a fost enormă. A depășit mult așteptările mele. Inițial am crezut că o să fac un videoclip care să atragă doar oamenii de afaceri, dar s-a dovedit că a atras întreaga Românie. În toate orașele din România, fără excepție, au fost oameni care au fost solidari cu manifestul #ȘîEu. Știam că am făcut un lucru profesionist și cu profesioniști. Știam că va avea un impact mare, dar nu îmi imaginam că va cuprinde atât de mulți oameni, atât de multe companii, atât de multe primării, sau oameni din zona politică, antreprenorială, socială”, a spus omul de afaceri sucevean.
El recunoaște că după protest au intervenit foarte multe schimbări și în viața sa, însă nu este de acord cu unele catalogări cum este cea de „erou”. „În viața mea s-au schimbat foarte multe lucruri pentru că până la 15 martie mă cunoșteau câțiva prieteni. De atunci mă recunosc oamenii pe stradă, mă recunosc oamenii în mașină. Da. Au avut loc transformări fundamentale la nivelul vieții mele. Însă eu nu mă consider un erou, pentru că am făcut un gest normal. Când faci un gest normal nu ești erou. Erou ești când te sacrifici. Eu nu m-am sacrificat pentru nimeni, deși riscurile pe care și le asumă un om de afaceri când își pune în cap politicienii este major în România anului 2019”, a precizat Ștefan Mandachi.
Protestul a devenit cea mai citită știre pe BBC
Nu în ultimul rând, trebuie spus că amploarea protestului din 15 martie nu a fost remarcată doar pe plan național, știri despre acțiunea inițiată de Ștefan Mandachi fiind publicate în țări de pe mai multe continente. „Protestul a avut ecouri în toată lumea. Chiar erau ziare din Brazilia, din Portugalia sau Grecia care au scris despre manifestul nostru și care au spus că au și ei probleme similare și că gestul pe care l-am făcut eu este unul de curaj, care poate să îi inspire și pe ceilalți”, a spus inițiatorul mișcării „România vrea autostrăzi”. Mai mult, protestul a devenit cea mai citită știre pe BBC, unul dintre cele mai mari site-uri internaționale de știri. Atât pe BBC, cât și pe alte agenții și site-uri de știri, cum ar fi Bloomberg sau Euronews, protestul a fost relatat pe larg, fiind evidențiat modul în care românii au protestat față de lipsa autostrăzilor.



Omul de afaceri sucevean Ștefan Mandachi la inaugurarea primului metru de autostradă din Moldova, pe care l-a construit din bani proprii
Omul de afaceri sucevean Ștefan Mandachi la inaugurarea primului metru de autostradă din Moldova, pe care l-a construit din bani proprii
Ștefan Mandachi, inițiatorul protestului național „România vrea autostrăzi - #Șîeu”
Ștefan Mandachi, inițiatorul protestului național „România vrea autostrăzi - #Șîeu”
Ștefan Mandachi, inițiatorul protestului național „România vrea autostrăzi - #Șîeu”
Ștefan Mandachi, inițiatorul protestului național „România vrea autostrăzi - #Șîeu”
Ștefan Mandachi este inițiatorul protestului România vrea autostrăzi - #ȘîEu
Ștefan Mandachi este inițiatorul protestului România vrea autostrăzi - #ȘîEu


Recomandări

Președintele CJ Suceava și 92 de primari suceveni, din PSD, PNL și USR, au transmis o scrisoare deschisă premierului și Guvernului

Noul restaurant Stone Grill din Pojorâta, al grupului de firme Calcarul, deschide calea spre un concept turistic de amploare pentru Bucovina

Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt

Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt
Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt