Guvernul va decide restituirea integrală a sumelor percepute deja ca taxă auto doar în cazul unei decizii a Comisiei Europene și, eventual, a Curții Europene de Justiție, luând în calcul că unele state UE, precum Ungaria, au fost obligate de instanța europeană să ramburseze numai o parte din bani.
Decizia Comisiei Europene (CE) sau a Curții Europene de Justiție este prezentată, într-un document semnat de ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, ca o condiție pentru ca statul să returneze toate sumele colectate ca taxă auto.
„O astfel de situație, de restituire a sumelor achitate cu titlu de taxă specială, s-a înregistrat în cazul statelor membre care au fost obligate, printr-o decizie a Curții Europene de Justiție, să schimbe reglementările privind regimul taxei percepută cu ocazia primei înmatriculări a autovehiculelor, pentru unele dintre aceste state sumele restituite reprezentând numai diferențe de taxe, exemplu fiind cazul Ungariei. În aceste condiții, pentru România, problema restituirii taxei se va pune în funcție de decizia Comisiei Europene și, eventual, a Curții Europene de Justiție”, se arată în document.
Taxa a fost introdusă la începutul anului trecut, după eliminarea accizelor plătite la importul și achiziția autoturismelor de pe piața internă, și a fost criticată de Comisia Europeană, care a atras atenția României că modalitatea de calcul a taxei auto nu respectă prevederile articolului 90 din Tratatul de aderare și a deschis procedura de constatare a neîndeplinirii obligațiilor de stat membru.
Guvernul a anunțat că va modifica formula de calcul a taxei, pe care o va corela cu emisiile de carbon, cu introducerea unei proceduri de contestare a sumelor deja achitate.
În ședința de miercuri, Executivul a aprobat un memorandum prin care redefinește modalitatea de calcul a taxei de poluare auto, surse guvernamentale declarând, pentru MEDIAFAX, că noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei încasate până în prezent, întrucât Guvernul consideră că sumele au fost colectate în baza Codului Fiscal aprobat de Parlament și necontestat de Curtea Constituțională.
Șeful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocănea, a declarat, la sfârșitul lunii ianuarie, că statul nu va introduce bariere administrative pentru a împiedica proprietarii de mașini să solicite restituirea unei părți din sumele achitate.
„Statul nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a împiedica cetățenii să își exercite drepturile, în cazul în care aceștia vor dori să recupereze o parte din taxă. Din statistici se pare că puține vor fi diferențele în senul negativ, se discută despre diferența de taxă, nu despre întreg cuantumul”, a afirmat atunci Ciocănea.
Plenul Camerei Deputaților a adoptat, săptămâna trecută, moțiunea simplă „Anulați taxa de primă înmatriculare”, președintele Camerei Deputaților, liberalul Bogdan Olteanu, precizând că prevederile moțiunii nu sunt obligatorii pentru Guvern și că acesta poate prelua ceea ce consideră necesar din textul documentului.
Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, a declarat la rândul său că nu se pune problema returnării banilor către persoanele care au plătit deja taxa, în cazul în care ordonanța de introducere a taxei va avea acordul oficialilor de la Bruxelles, iar procedura de infrigement va fi suspendată. El a admis posibilitatea returnării unor diferențe, asupra cărora s-a pronunțat instanța, situație întâlnită în Ungaria.
Pentru acest an, Guvernul a bugetat venituri de 600,8 milioane lei (echivalentul a 188,9 milioane euro) din încasarea taxei de primă înmatriculare auto, în scădere cu 21,7 % față de nivelul planificat pentru 2007, de 766,8 milioane lei.
Taxa a fost contestată în țară de o parte dintre plătitori, iar statul a pierdut deja un proces deschis la Arad, taxa auto fiind declarată irevocabil drept nelegală de către Tribunalul local și Curtea de Apel Timișoara.
Și la Tribunalul Timiș există o sentință similară, însă recursul înaintat de Administrația Finanțelor Publice Timișoara nu a fost încă judecat.