Spitalele se pot grupa prin comasare pe criterii teritoriale și în funcție de distanță, de specificul serviciilor de sănătate acordate, în scopul utilizării eficiente a resurselor materiale și umane pentru acordarea unor servicii medicale de calitate, potrivit unui proiect al Ministerului Sănătății.
Ministerul Sănătății (MS) supune dezbaterii publice, până în 29 ianuarie, un proiect de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.
Comasarea se face pe criterii teritoriale
Astfel, proiectul de Ordonanță de urgență pentru modificarea Legii 95/2006 prevede că spitalele se pot grupa prin comasare pe criterii teritoriale și în funcție de distanță, precum și în funcție de specificul serviciilor de sănătate acordate, în scopul utilizării eficiente a resurselor materiale și umane pentru acordarea unor servicii medicale de calitate.
De asemenea, în funcție de competențe, spitalele pot fi clasificate pe categorii. Criteriile în funcție de care se face clasificarea se aprobă prin ordin al ministrului Sănătății.
Consiliile locale aprobă structurile organizatorice
Mai mult, structura organizatorică, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului și a denumirilor pentru spitalele publice al căror management a fost transferat, potrivit legii, către autoritățile administrației publice locale se aprobă prin hotărâre a Consiliului general al municipiului București, respectiv a consiliilor locale la propunerea managerului cu avizul conform al Ministerului Sănătății.
Potrivit proiectului Ordonanței de Urgență, managerul, persoană fizică sau juridică, încheie contract de management cu Ministerul Sănătății, cu ministerele, respectiv instituțiile cu rețea sanitară proprie (Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Administrației și Internelor, Ministerul Justiției, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe, Serviciul de Telecomunicații Speciale, Academia Română) cu autoritățile administrației publice locale, după caz, pe o perioadă de maximum trei ani.
Contractul de management poate înceta înainte de termen, în urma evaluării anuale efectuate pe baza criteriilor de performanță stabilite prin ordin al ministrului Sănătății.
La încetarea mandatului, contractul de management poate fi prelungit pe o perioadă de trei luni, maximum de două ori, perioadă în care se organizează concursul de ocupare a postului. Ministrul Sănătății, ministrul de resort sau autoritățile administrației publice locale, după caz, numește prin act administrativ un manager interimar până la ocuparea prin concurs a postului de manager.
Potrivit MS, acest act normativ va asigura un acces mai bun al asiguraților la servicii medicale, dispozitive medicale destinate recuperării unor deficiențe organice sau funcționale în ambulatoriu și la medicamente cu și fără contribuție personală în tratamentul ambulatoriu în momentul acordării efective a serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale.
Modelul contractului de management, în cuprinsul căruia sunt prevăzuți și indicatorii de performanță a activității, se aprobă prin ordin al ministrului sănătății, cu consultarea ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, precum și a autorităților administrației publice locale. Nivelul indicatorilor de performanță a activității se stabilește anual de Ministerul Sănătății, respectiv de ministrul de resort sau autoritățile administrației publice locale, în funcție de subordonarea spitalului. Contractul de management va avea la bază un buget global negociat, a cărui execuție va fi evaluată anual.
Contractul individual de muncă al persoanelor angajate în unitățile sanitare publice care ocupă funcția de manager se suspendă de drept pe perioada exercitării mandatului.
Ministerul Sănătății, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii sau autoritățile administrației publice locale, organizează concurs sau licitație publică, după caz, pentru selecționarea managerului, respectiv a unei persoane juridice care să asigure managementul unității sanitare, care va fi numit prin ordin al ministrului sănătății, al ministrului transporturilor și infrastructurii sau dispoziție a autorităților administrației publice locale.
Managerul persoană fizică va fi selectat prin concurs de o comisie numită de ministrul Sănătății, de ministrul Transporturilor și Infrastructurii, sau de autoritățile administrației publice locale, după caz, potrivit normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătății sau, după caz, ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii sau dispoziție a autorităților administrației publice locale avizate de Ministerul Sănătății.
În cadrul spitalelor publice se organizează și funcționează un comitet director, format din managerul spitalului, directorul medical, directorul de cercetare-dezvoltare pentru spitalele clinice, directorul financiar-contabil și, după caz, pentru spitalele cu peste 400 de paturi, un director de îngrijiri sau alt director potrivit normelor interne de organizare a spitalelor. Ocuparea funcțiilor specifice comitetului director se face prin concurs organizat de managerul spitalului.
Contractul individual de muncă al persoanelor angajate în unitățile sanitare publice care ocupă funcții de conducere specifice comitetului director se suspendă de drept pe perioada exercitării mandatului.
Actul normativ prevede totodată că membrii consiliului consultativ sunt: un reprezentant al Ministerului Sănătății sau al direcției de sănătate publică, după caz, un reprezentant ai ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie pentru spitalele aflate în subordinea acestora, un reprezentat al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate sau al caselor de asigurări de sănătate județene, a municipiului București sau Casa de Asigurări de Sănătate a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, doi reprezentanți numiți de consiliul județean ori local, respectiv de Consiliul General al Municipiului București, din care unul să fie economist, un reprezentant al universității sau facultății de medicină, pentru spitalele clinice, institutele și centrele medicale clinice și managerul spitalului public.
Persoanele din conducerea spitalului public, respectiv managerul, membrii comitetului director, șefii de secție, de laborator sau de serviciu și membrii consiliului consultativ, au obligația de a depune o declarație de interese, precum și o declarație cu privire la incompatibilitățile în termen de 15 zile de la numirea în funcție, la Ministerul Sănătății sau, la ministerele și instituțiile cu rețea sanitară proprie, la autoritățile administrației publice locale, după caz.
Conducerea spitalelor publice răspunde de asigurarea acordării drepturilor salariale personalului propriu, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare.
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.162/2008 privind transferul ansamblului de atribuții și competențe exercitate de Ministerul Sănătății către autoritățile administrației publice locale prevede că tranferul managementului asistenței medicale către autoritățile administrației publice locale se face inițial pe durata de un an, timp necesar desfășurării unei faze pilot.
În situația în care Ministerul Sănătății constată, după finalizarea fazelor-pilot, că autoritățile administrației publice locale și Primăria Municipiului București au capacitatea administrativă pentru a realiza managementul asistenței medicale, poate aproba transferul managementului asistenței medicale acordate în alte unități sanitare cu paturi.
Lista unităților sanitare publice cu paturi precum și criteriile prin care se transferă managementul asistenței medicale acordate în unitățile sanitare cu paturi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Sănătății.
Proiectul face referire la schimbari preconizate în Ordonanța de Urgență în concordanță cu legislația română și Protocolul care extinde la România și Bulgaria acordul privind libera circulație a persoanelor.
Prin modificările propuse, se urmărește ca la spitalele pentru care s-a transferat managementul asistenței medicale către autoritățile locale, numirea managerului, precum și încheierea contractelor de management să se realizeze de autorităție administrației publice locale. Având în vedere că prin descentralizarea sistemului sanitar, spitalele vor trece în subordinea autorităților administrației publice locale, în acest mod se poate realiza implicarea autorităților administrației publice locale în coordonarea activității spitalului prin măsuri ferme și realizate în interesul comunității.
Totodată se modifică Ordonanța de urgență a Guvernului 162/2008 în sensul stabilirii ca termen de transfer a unităților sanitare cu paturi către autoritățile administrației publice locale și Primăriei Municipiului București data de 1 iulie 2010.
De asemenea, față de faptul că faza pilot se finalizează la sfârșitul anului 2009 (data la care a început această fază este de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al Hotărârii Guvernului privind aprobarea listei unităților sanitare publice cu paturi al căror management se transferă, respectiv a HG 1.567/2008), până la emiterea Hotărârii de Guvern de transfer a managementului asistenței medicale acordate în unitățile sanitare cu paturi, este necesar a se prevedea că unitățile sanitare cu paturi care au făcut obiectul fazei pilot să rămână în administrarea autorităților administrației publice locale și a Primăriei Municipiului București.
Proiect de ordonanță
Spitalele se pot comasa pentru eficientizarea fondurilor și creșterea calității serviciilor
