La Centrul de Arhitectură, Cultură Urbană și Peisaj „Uzina de Apă” Suceava a avut loc sâmbătă vernisajul expoziției de pictură cu genericul „Spectrul durerii”, realizată de artistul Șerban Budăcean.
Expoziția etalează 120 din cele cca. 180 de lucrări de pictură realizate în intervalul 12 – 20 august
Expoziția, care se circumscrie manifestărilor organizate de Ordinul Arhitecțior din România (OAR) – Filiala Nord Est în cadrul celei de-a III-a ediții a Zilelor Culturii Urbane la „Uzina de Apă” Suceava, etalează o selecție din lucrările create de Șerban Budăcean în cadrul unei rezidențe artistice în spațiile amenajate în fostele rezervoare ale uzinei.
Organizată de Association Parisienne des Artistes Roumains (APAR) și Centrul de Arhitectură, Cultură Urbană și Peisaj „Uzina de Apă” Suceava, expoziția etalează 120 din cele cca. 180 de lucrări de pictură realizate în intervalul 12 – 20 august a.c., creații nonfigurative de mici dimensiuni executate pe material-suport care rezistă la tratamentul chimic și la acțiunea solvenților culorilor pe care le utilizează artistul.
Expoziția este „rezultatul unui experiment realizat în formula de rezidență artistică”
Așa cum a spus la deschidere, în calitate de gazdă și organizator al evenimentului, arh. Constantin Gorcea, expoziția este „rezultatul unui experiment realizat în formula de rezidență artistică”, în care, pe parcursul mai multor zile, artistul Șerban Budăcean (care a fost cazat într-una din clădirile ansamblului arhitectural „Uzina de Apă” Suceava) a produs o serie de lucrări în tehnica proprie.
Subliniind faptul că Șerban Budăcean, originar din Dej, județul Cluj, își desfășoară activitatea de câțiva ani la Paris, Constantin Gorcea, care are și el în biografie o perioadă pariziană, a adus ca exemplu câteva invitații din anii ’90 ale unor galerii din capitala Franței, pentru a accentua necesitatea conjugării și la Suceava a manifestărilor din spațiile de expunere într-un program care să reflecte activitatea expozițională din zonă.
Un spațiu cu funcționalitate multiplă „care poate concura cu orice centru cultural din Europa”
Andreea Macea, secretarul APAR, a spus că asociația pe care o reprezintă, din care face parte și Șerban Budăcean, are ca scop organizarea și realizarea de evenimente culturale, cooperarea cu diverse asociații și organisme publice și private, precum și inițierea și dezvoltarea schimburilor și rezidențelor culturale între România și Franța.
La rândul său, artistul expozant a salutat inițiativa OAR- Filiala Suceava de a transforma o clădire industrială într-un spațiu cu funcționalitate multiplă „care poate concura cu orice centru cultural din Europa”, accentuând că pentru el „uzina este un spațiu de lucru”, care i-a oferit condițiile pentru realizarea acestui proiect cu genericul „Spectrul durerii”, invitând publicul să nu se rezume la titlu și să vizioneze expoziția în deplină libertate.
„Sub aspect cromatic, expoziția este de o subtilitate excepțională”
Arh. Ion Andriu, care a spus că „sub aspect cromatic, expoziția este de o subtilitate excepțională”, a atras atenția asupra faptului că vernisajul are loc într-o zi cu o anumită semnificație, 23 august, și a ținut să sublinieze contextul istoric adâncindu-se în trecut și referindu-se, deopotrivă, la reîntoarcerea în țară, în preajma revoluției din anul 1848, a tinerilor români care studiau la Paris, dar și la cel de-al Doilea Război Mondial, de la declanșarea căruia se împlinește un secol.
Artistul vizual Constantin Severin a remarcat faptul că Șerban Budăcean este „un artist foarte actual”, care corespunde acestei „epoci a interferențelor între domenii”, spunând că pentru realizarea acestei expoziții „a făcut și cercetare științifică, și artă și filozofie”.
Chiar dacă se numește „Spectrul durerii”, expoziția lasă loc pentru „acea mică lumină care dă o speranță”
Discuțiile care au urmat au vizat, pe de-o parte, încadrarea artei practicate de Șerban Budăcean (Constantin Gorcea a circumscris-o expresionismului abstract), iar pe de altă parte sublinierea unor corespondențe (a fost invocat numele lui Jackson Pollock și tehnica de lucru a acestuia prin picurarea culorii – action painting/pictura gestuală).
Așa cum a accentuat Șerban Budăcean (un artist, cum a spus Constantin Gorcea, „care are faruri în priviri, cu care-și luminează singur lucrările”), expoziția, chiar dacă se numește „Spectrul durerii” (titlu în directă legătură cu reperele istorice invocate de arh. Ion Andriu) lasă loc pentru „acea mică lumină care dă o speranță”, care deschide o perspectivă optimistă viitorului.
Șerban Budăcean va continua să lucreze în spațiile „Uzinei de Apă” până pe data de 6 septembrie, când se încheie și rezidența sa artistică la Suceava.