Lucrările la prima rută ocolitoare a Sucevei, în valoare de 67 de milioane de euro, au început în data de 22 octombrie a.c., din zona stației de 110 kW, la ieșirea din Suceava înspre Fălticeni. Investiția a demarat în buna tradiție românească, sfințită de un sobor de preoți, numai că rugăciunile nu au anulat deficiențele de proiectare și șoseaua trece peste casele oamenilor, în zona rezidențială Moara – Sfântul Ilie. Cel puțin șapte familii din Șcheia au avut surpriza să constate că proprietățile le vor fi traversate de drumul prognozat să preia traficul greu din municipiul Suceava. Cristi Ignat are 12 ari de teren la Sfântul Ilie. În septembrie 2006 a mers la Consiliul Județean Suceava și a scos autorizație de construcție pentru o tipografie și pentru casă. Deși discuțiile despre o șosea de centură prin Șcheia erau deja și proiectul este făcut de mult, lui Cristi Ignat nu i-a spus nimeni că ar fi vreo restricție de construcție. Până au început lucrările la drum, omul a finalizat clădirea pentru tipografie și a turnat fundația la casă.
Ruta ocolitoare i-a tăiat lui Cristi Ignat, la propriu și la figurat, o investiție de aproape un milion de euro
Întâmplător, a văzut la constructorul rutei ocolitoare planurile și a constatat cu surprindere că drumul trece exact prin curtea lui, pe lângă fundația casei și continuă prin curțile vecinilor. „Inițial era alt traseu, trecea pe la vecina mea prin sufragerie. Acum l-au corectat, trece doar prin curți”, ne-a spus cu umor amar Cristi Ignat.
Valoarea totală a investiției pe care tânărul ar fi făcut-o pe terenul lui- tipografie și casă- s-ar fi ridicat la aproximativ un milion de euro, dar, realist, este convins că nimeni nu-i va da niciodată despăgubiri la această valoare și speră să obțină măcar câteva sute de mii de euro pentru ceea ce a făcut deja. A sistat lucrările la casă și așteaptă să vadă ce ofertă va primi din partea Ministerului Transporturilor, titularul investiției la ruta ocolitoare. Un alt proprietar, Ionică Corduș, are 75 de ari în zona Vișnii. Fără să-l anunțe nimeni nimic, s-a trezit cu o bornă pe terenul lui.
„Șoseaua îmi taie terenul în două, nu mai pot face nimic cu el. Să-mi dea despăgubiri la prețul pieței, la 2500-3000 de euro/ ar și pot să facă ce vor. Nu înțeleg cum s-a ajuns aici, nimeni nu ne-a spus nimic, cică ar fi pus Cadastrul un avocat să discute cu păgubiții, o să mă duc să-l caut eu. Ei nu m-au căutat pe mine”, a spus omul.
Primul loc în care merg cei care au nelămuriri în legătură cu traseul rutei ocolitoare este Primăria Șcheia.
Din proiectare, șoseaua trece peste trei case din Dealul Crucii Viceprimarul Ioan Scotnițchi ne-a declarat, ieri, că administrația locală din Șcheia nu a fost deloc consultată pe tema acestui proiect, deși 80 la sută din traseu trece prin această comună.
„Dacă ne întrebau cei de la Primăria Suceava, de la Consiliul Județean, de la Ministerul Transporturilor, poate găseam o soluție mai bună. Pe Dealul Crucii sunt 13 km de drum, care din proiectare trece peste trei case. La final s-ar putea să fie mai multe, pentru că nu ne-a cerut nimeni să restricționăm eliberarea autorizațiilor de construcție în anumite zone”, ne-a spus viceprimarul.
În opinia sa, ruta ocolitoare ar fi trebuit să vină pe marginea drumului județean spre Moara și să nu treacă prin zona rezidențială. În acest fel, spune Ioan Scotnițchi, șoseaua s-ar fi făcut la sol, „nu ar mai fi fost nevoie de viaducte la înălțimi de 50 de metri, cât un bloc de 28 de etaje” și „ar fi avut bani s-o facă de patru benzi, nu de două”.
„La traficul de acum sunt necesare patru benzi, nu mai vorbim ce o să fie peste câțiva ani. Astea sunt proiecte din birou, făcute fără să vină proiectantul pe teren. Dacă o proiectau oameni de rând din Șcheia sau Moara, făceau un traseu mai bun decât cel făcut de specialiștii din București. Să vedem de unde vor despăgubi oamenii, că am înțeles că investiția nu cuprinde și banii pentru despăgubiri”, a mai spus viceprimarul din Șcheia.
Șoseaua de centură are un buget de 67 de milioane de euro Deocamdată, până la sfârșitul anului este prevăzut să fie realizat pasajul de legătură de 21 de metri dintre DN 2 și DJ 17. Acesta va funcționa ca o variantă de deviere traficului din punctul de la stația de transformare a energiei electrice de 110 kW.
Varianta de ocolire a Sucevei are o lungime de 13,2 km și va prelua traficul de pe DE 85 pe traseul Moara–Mihoveni– Pătrăuți–Siret, precum și cel de pe DN 576, dinspre Vatra Dornei înspre frontiera cu Ucraina.
Valoarea proiectului este de 67 de milioane de euro, suma fiind suportată în întregime din bugetul Ministerului Transporturilor. Ruta ocolitoare va avea două benzi cu o lățime de 7 metri și va permite o viteză de circulație de 80 km pe oră.
Conform proiectului, vor fi construite 3 viaducte, de 384,5 metri, 295,5 metri și 249,5 metri.
De asemenea, vor fi amenajate 6 poduri, dintre care unul pe râul Suceava, în zona Mihoveni, în lungime de 17,7 metri.
Termenul de execuție a rutei ocolitoare a Sucevei este de 36 de luni, dar constructorul, SC Construcții Feroviare Iași – Grup Colas, prognozează că anul viitor va fi realizată aproximativ jumătate din lucrare.
Primăria Suceava are în plan o a doua centură ocolitoare, pe varianta Bosanci – Ipotești – Salcea, care ar prelua traficul greu dinspre Fălticeni și-l va dirija înspre Botoșani și Dorohoi. Valoarea lucrărilor este estimată la aproximativ 10 milioane euro, pentru finanțare fiind depus un proiect de finanțare la Agenția de Dezvoltare Regională Nord‑Est.





