Motivul pentru care termenul de finalizare a lucrărilor la șoseaua de centură a Sucevei a ajuns să fie anul 2020 a fost dezvăluit de primarul de Suceava, Ion Lungu. Acesta a declarat, în conferință de presă, că oficialii Comisiei Europene nu au fost de acord cu efectuarea lucrărilor în regie proprie de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, în condițiile în care finanțarea se face cu bani europeni. ”Banii sunt, dar lucrările trebuie făcute prin licitație, conform legii. Comisia Europeană nu a fost de acord cu încredințarea în regie proprie”, a precizat primarul Lungu. Acesta a mai spus că în buget este prevăzută pentru acest an suma de 36 de milioane lei pentru lucrări la ruta ocolitoare.
Pentru 2018 este prevăzută suma de 22 de milioane de lei, alte cinci milioane de lei sunt în proiect pentru 2019 și restul, până la totalul de 63 de milioane de lei pentru lucrările ce vor fi efectuate în perioada 2017-2020, sunt prevăzute pentru 2020.
Reamintim că, anul trecut, directorul CNADNR, Cătălin Homor, a anunțat că centura ocolitoare a municipiului Suceava va fi finalizată în toamna anului 2017 în regie proprie de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), beneficiarul investiției.
Anterior, fostul premier Dacian Cioloș dăduse asigurări la Suceava că ruta ocolitoare va fi finalizată în decembrie 2018. Este vorba de 7,2 km care mai sunt de executat, din totalul de 12,42 km.
12 ani pentru 12 km de drum de centură
Lucrările la centura ocolitoare a Sucevei au debutat în anul 2008. Până acum a fost dat în folosință doar un singur tronson din cele trei, cel de la Șcheia la Pătrăuți, în lungime de 5,2 kilometri, în primăvara anului 2015.
Restul lucrărilor au un grad de execuție de 85%, deși trebuiau terminate în 2012. Termenele au fost extinse mai întâi pentru noiembrie 2013, apoi pentru iulie 2014, constructorul angajându-se ulterior să termine primul tronson la 15 septembrie 2014. Lucrările nu au avansat, astfel încât CNADNR a reziliat contractul și a angajat o altă firmă pentru a putea da în folosință măcar 5 kilometri din ruta ocolitoare.
Anul trecut, în august, a fost semnat contractul de finanțare pentru proiectul retrospectiv „Construcția variantei de ocolire Suceava Faza-I”, între Ministerul Fondurilor Europene, desemnat ca Autoritate de Management pentru Programul Operațional – Transport 2007-2013, și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR). Valoarea totală a proiectului este de 279.086.155,68 lei, din care valoarea totală eligibilă este de 225.905.673,63 lei. Contribuția Comisiei Europene prin Fondul de Coeziune este de 85% din valoarea totală eligibilă, respectiv 192.019.822,59 lei. Restul sumei, în proporție de 15% din valoarea eligibilă a proiectului, respectiv 33.885.851,04 lei, este asigurată de la bugetul de stat.
Data finalizării perioadei de implementare a acestui proiect era inițial 15 decembrie 2018.