– Conducătorii auto care dau teste de legislație rutieră pentru a-și recăpăta permisul de conducere suspendat sunt testați în sala de judecată, așa cum scrie pe ușa din incinta în care șoferii sunt supuși examenelor
– Dintre cei 32 de șoferi care au susținut ieri teste de legislație, numai 4 au reușit să promoveze
– De la intrarea în vigoare a noului Cod Rutier, 145 de șoferi au rămas fără permis
– Dintre ei, doar 97 s-au prezentat la teste, și doar 14 au promovat
Nervi, emoții și multă dezamăgire printre șoferii care dau teste de legislație rutieră pentru a-și recupera permisul de conducere suspendat. Deoarece au încălcat flagrant una din prevederile noii legislații rutiere, 145 de șoferi din județul Suceava au rămas fără permis de conducere pe o perioadă cuprinsă între 30 și 90 de zile, pentru a-și recăpăta permisul fiind nevoiți să susțină un test de legislație rutieră. Ei primesc un set de 15 întrebări, iar pentru a promova trebuie să răspundă corect la minimum 13. Până ce nu trec testul, șoferii nu-și recapătă permisul de conducere suspendat.
– Resemnați dinaintea examenului
Ieri, la orele 15.00, așa cum se obișnuiește de la începutul anului, la sediul Serviciului de Poliție Rutieră Suceava se organizează testarea șoferilor rămași fără permis de conducere. După ce s-au suit beți la volan, au condus cu viteze excesive, sau au făcut depășiri neregulamentare și au produs accidente rutiere, șoferii au rămas fără permis, pentru a-l recăpăta fiind nevoiți să învețe acum noua legislație rutieră. „Am băut și eu o bere și am fost găsit cu o alcoolemie de 0,16. Mi-au luat permisul pentru 90 de zile și am început să vin deja la teste”, ne-a spus înainte de a intra la examen Ionel Cristea, venit la examen tocmai din municipiul Vatra Dornei. Deși permisul i-a fost suspendat la finele lunii decembrie, ceea ce înseamnă că își va recăpăta dreptul de a conduce abia la finele lunii martie, tânărul din Vatra Dornei era prezent ieri pentru a doua oară al examen, fiind conștient că îi va fi greu să treacă testul. Mult mai descumpănit era un șofer de camion care și-a pierdut permisul de conducere pe o perioadă de 60 de zile. „Din cauza suspendării am rămas fără serviciu, habar nu aveam că acum se ia permisul atât de ușor”, se plângea acesta, recunoscând că nu prea a studiat legislația și are nevoie de „antrenament” pentru a avea șanse să treacă testul la care este supus.
– A picat de două ori la limită
Unul dintre șoferii ghinioniști prezenți ieri la sediul Serviciului de Poliție Rutieră Suceava este Liviu Botnuscu, care a picat două teste la limită. „Am rămas fără permis deoarece am circulat cu 106 kilometri la oră în localitate. Astăzi pic al doilea examen consecutiv, de fiecare dată la limită, deoarece am răspuns corect la 12 întrebări în loc de 13”, ne-a spus amărât tânărul în vârstă de 28 de ani. Până la finele lunii martie, când își poate recăpăta permisul, șoferul mai are însă destule șanse să reușească să răspundă corect la măcar 13 dintre întrebări. Un alt „elev” testat ieri se întreba de ce un șofer rămas fără permis trebuie să știe toate „chichițele” noului Cod Rutier. „Cred că nici polițiștii nu știu de pe rost câte puncte de penalizare se dă pentru aia sau pentru aia. Așa că e cam absurd ce ni se cere”, spunea supărat cel în cauză.
– Teste grilă cu întrebări din noul Cod Rutier
Conform legilor în vigoare, testul la care sunt supuși șoferii care rămân fără permis de conducere se desfășoară de două ori pe săptămână, iar un șofer are dreptul de a participa la toate examenele organizate de poliție. Testul este de tip grilă, fiecare dintre cele 15 întrebări conținând câte trei variante de răspuns. Un avantaj pentru cei examinați este că întotdeauna numai una dintre opțiuni este cea corectă, astfel încât, atunci când nu cunosc răspunsul exact la întrebare, cei examinații pot încerca, cu destule șanse de reușită, să aleagă varianta corectă la întâmplare. Multe dintre întrebări au fost destul de simple, însă fiecare test a avut și câteva cerințe mai dificile. De exemplu, unul dintre șoferi a trebuit să „ghicească” cât la sută din salariul minim pe economie înseamnă un punct de amendă, sau care este plusul de viteză față de limitele legale pentru care se ajunge la suspendarea directă a permisului. Una din întrebările grele îi cerea celui examinat să indice viteza legală cu care poate circula o mașină care transportă gunoiul. Modul de corectare al testelor este unul binecunoscut, după ce încercuiesc variantele corecte candidații predând foaia celor doi angajați ai poliției. Ajutându-se de un șablon cu răspunsurile corecte, care este suprapus peste foaia de examen, candidatul află imediat rezultatul testului.
– Din 32 de candidați examinați ieri, doar 4 au promovat
În cadrul examenului de ieri (testele sunt organizate marți, la ora 10.00 și joi la ora 17.00 la sediul Serviciului de Poliție Rutieră Suceava), din cei 32 de candidați examinați doar 4 au reușit să treacă testul, nici unul însă cu punctaj maxim. Astfel, doi dintre cei promovați au răspuns corect la 13 întrebări, în timp ce doi au bifat corect 14 dintre cele 15 răspunsuri. Cel mai slab concurent a răspuns la 9 dintre cele 15 întrebări, mai având încă mult de învățat. Reamintim că de la intrarea în vigoare a noii legislații rutiere, un număr de 145 de șoferi s-au ales cu permisul de conducere suspendat, dintre aceștia, până ieri, doar 97 prezentându-se la examen și numai 14 reușind să promoveze.
Examinați în sala de judecată
Pe ușa de la intrarea în incinta în care se susțin examenele, șoferii dau nas în nas cu înscrisul „Sală Judecată”. Deoarece în cel mult o lună, Serviciul de Poliție Rutieră Suceava se va muta într-un nou sediu, actualmente examenele se dau într-o sală „împrumutată” de la Curtea de Conturi, astfel explicându-se denumirea sălii. „Când ne vom muta în noul sediu vom avea un etaj întreg destinat examinărilor. Acum ne desfășurăm activitatea de testare prin amabilitatea directorului de la Curtea de Conturi, însă asta este o situație de moment”, ne-a declarat Romeo Butnariu, șeful Serviciului de Poliție Rutieră Suceava, precizând că la fiecare examen, pe lângă candidați, participă cu rol de supraveghere un ofițer și un agent din cadrul poliției rutiere.






