Recent, în Parlamentul României a fost depus un proiect de lege care propune desființarea învățământului special. Proiectul dorește includerea copiilor cu dizabilități în învățământul de masă, chiar din perioada preșcolară. Potrivit lui Traian Pădureț, președintele Uniunii Județene a Sindicatelor „Pro-Educația” Suceava, “acest lucru ar însemna că în grupele din grădinițele de masă sau în clasele din învățământul de masă să fie incluși și copiii cu dizabilități (copii autiști, copii cu deficiențe senzoriale, copii cu deficiențe neuromotorii, copii cu dizabilități severe)”.
Acesta consideră că proiectul propus nu are la bază Legea Educației Naționale, iar aceste propuneri încalcă dreptul la educație diferențiată și dreptul la educație al tuturor persoanelor cu cerințe educaționale speciale.
Sindicaliștii: „Propunerea este una de neînțeles”
Poziția acestuia este împărtășită și de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, structură la care este afiliată și Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava.
Potrivit reprezentanților Alianței, susținerea acestui proiect de lege nu este în interesul educațional al copilului cu dizabilități și va genera mari probleme practice.
“În școlile speciale sistemul îi ocrotește și îi educă, cadrele didactice fiind persoane cu pregătire specială și ani buni în învățământ, care cunosc necesitățile unor astfel de copii și modalitățile în care ele pot fi satisfăcute. Acești copii sunt integrați în școli speciale, beneficiind de o atenție deosebită, cu o curriculă adaptată la nivelul lor de înțelegere, cu o programă individualizată, cu clase cu un număr redus de elevi”, arată sindicaliștii.
Ei spun că integrarea copiilor senzoriali (cu tulburări de vedere, de auz) în unități școlare de masă, chiar și cu o programă adaptată, este de neînțeles.
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ consideră că un proiect de lege de o asemenea importanță trebuie supus dezbaterii publice cu implicarea tuturor factorilor interesați – părinți, cadre didactice din învățământul preuniversitar special și special integrat, facultăți de specialitate.
Întâlnire cu Ecaterina Andronescu pentru dezbaterea acestei teme
Totodată, Traian Pădureț a mai precizat că a solicitat o întâlnire cu senatorul Neculai Bereanu, după ce a aflat că la Suceava va fi prezentă Ecaterina Andronescu – președinta Comisiei de învățământ, știință, tineret și sport din Senatul României. „Duminică, 11 mai, la Câmpulung Moldovenesc, împreună cu prof. Gheorghe Lazăr, inspector general al Inspectoratului Școlar Suceava, și cu prof. Petru Gorea am participat la respectiva întâlnire”, povestește Pădureț. Acesta a solicitat Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Senatul României respingerea proiectului de lege, prezentând, totodată, neajunsurile învățământului tehnic și profesional și făcând propuneri de îmbunătățire.
Pădureț a mai solicitat ca în învățământul special profesorii de educație specială să predea strict specialitățile pe care le au pe diplomă, iar denumirea acestora să fie de „profesor de educație specială/specialitatea de pe diplomă”, menționând că, în prezent, un profesor de matematică predă și istorie, și geografie, și chiar discipline vocaționale.