Sindicaliștii de la Bechtel anunță mitinguri dacă Guvernul nu va finanța autostrada



Conducerea sindicatului din cadrul companiei americane Bechtel a anunțat, marți, că va iniția „o serie de presiuni” la adresa Guvernului pentru continuarea asigurării finanțării lucrărilor la Autostrada Transilvania, transmite corespondentul MEDIAFAX. Conducerea sindicatului din Bechtel anunță că va iniția „o serie de presiuni” la adresa Guvernului pentru continuarea asigurării finanțării lucrărilor la Autostrada Transilvania, dar și la adresa constructorului pentru respectarea prevederilor legale în ceea ce privește concedierile colective.
Secretarul regional al Sindicatului „Familia”, Nicolae Feneșan, a declarat, marți, într-o conferință de presă, că presiunile vor consta în mitinguri de protest și pichetări ale prefecturilor, dacă nu vor fi asigurați banii necesari.
„Dacă nu suntem auziți, demersurile noastre sunt urmate de presiuni de genul mitinguri de protest, pichetarea prefecturilor și se vor adresa autorităților. Vom face aceleași demersuri la adresa companiei Bechtel și vom avea adunări generale în care membrii de sindicat vor decide ce este de făcut. E important că facem lucruri concrete pentru oameni și pentru autostradă”, a spus Feneșan.
Secretarul regional al Sindicatului „Familia” a afirmat că este nevoie de o decizie politică pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania.
„Vom face presiuni și am făcut deja adrese la primul-ministru, către ministerele Transporturilor, Finanțelor și Muncii, am avut și contacte cu cei de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR). Trebuie să se ia o decizie politică legată de faptul că lucrările la autostradă trebuie să continue în condiții legale, inclusiv în ceea ce privește respectarea contractului Bechtel cu Guvernul României”, a spus Nicolae Feneșan.
Liderul de sindicat de la compania Bechtel, Mihai Lup, a declarat, în aceeași conferință de presă, că, în prezent, pe șantierul Autostrăzii Transilvania mai lucrează circa trei sute de persoane, care se ocupă de conservarea lucrărilor, în timp ce restul sunt în șomaj tehnic și primesc 75 la sută din salariu.
„Un număr de 1.200 de angajați pe șantierul autostrăzii au primit în 10 decembrie 2008 adrese prin care sunt trimiși în șomaj tehnic până în 9 februarie. Restul angajaților au primit adrese similare în 5 ianuarie, astfel încât pe șantier mai sunt trei sute de persoane care lucrează la conservare”, a spus Lup.
El a subliniat că sindicaliștii vor acționa pentru ca Bechtel să nu treacă la concedierea colectivă a celor 2.300 de angajați de pe șantier, așa cum intenționează să procedeze conducerea companiei.
Feneșan și Lup au participat, marți, la o întâlnire cu conducerea Agenției Județene de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM) Cluj, în cadrul căreia s-au căutat soluții pentru prevenirea concedierii colective, considerată ilegală.
Într-o notă transmisă, luni, AJOFM Cluj de către conducerea Bechtel se arată că „decizia de concediere colectivă nu a fost, încă, luată”, negocierile cu sindicatele urmând să fie continuate.
„Motivele care au stat la baza deciziei de inițiere a procedurii de concediere colectivă sunt legate de felul în care este administrat contractul cu CNADNR”, se mai arată în documentul citat.
Directorul AJOFM Cluj, Daniel Don, a declarat, la rândul său, că dacă Bechtel va trece la disponibilizarea colectivă a celor 2.00 de angajați ai Autostrăzii Transilvania decizia va fi atacată în instanță pentru că nu a respectat procedurile legale legate de consultarea inițială a sindicatelor și de faptul că obiectul muncii există.
Conducerea Cartel Alfa Cluj somase Guvernul și pe premier să ia măsuri pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania și să găsească surse de finanțare pentru a nu se ajunge la disponibilizări și la sistarea proiectului, aceeași solicitare fiind făcută și de sindicatul de la Bechtel.
Activitățile de construcție a Autostrăzii Transilvania vor fi reduse substanțial, iar această măsură ar putea afecta până la 2.300 de angajați, ca urmare a faptului că CNADNR datorează constructorului 27 de milioane de euro, anunța, în decembrie, directorul de proiect pentru Autostrada Transilvania.
Potrivit acestuia, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) datorează constructorului autostrăzii, compania Bechtel, o sumă de peste 27 de milioane de euro și TVA în valoare de peste 14,7 milioane de lei pentru lucrări certificate încă din luna iulie.
„De asemenea, CNADNR a întâmpinat dificultăți în asigurarea accesului la terenul necesar efectuării lucrărilor, eliberarea terenului și relocarea utilităților, îndepărtarea deșeurilor și a materialelor periculoase, precum și în ceea ce privește descărcarea de sarcină arheologică. În această situație, ne este imposibil să menținem ritmul actual de efectuare a lucrărilor”, afirma Mix.
El preciza că măsura ar putea afecta un număr de maximum 2.300 de angajați, iar personalul suspendat va fi plătit în continuare conform prevederilor legale din România, până la data la care muncitorilor li se va solicita reluarea activității.
Proiectul de construcție a autostrăzii Transilvania, pe traseul Brașov-Borș, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autoritățile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit inițial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.
Până la jumătatea lunii august a acestui an, compania a finalizat o porțiune de cinci kilometri de autostradă dintr-un sector cu o lungime de 25 kilometri, care face legătura între Gilău și Câmpia Turzii.
Fostul premier Călin Popescu Tăriceanu se declara, la jumătatea lunii noiembrie, în timpul unei vizite în județul Cluj, „deranjat” de ritmul în care avansează lucrările la Autostrada Transilvania, afirmând că nu este dispus ca Guvernul să asigure finanțarea „peste măsura în care compania Bechtel este capabilă să predea lucrările”.