Sindicaliștii CFR cer alocarea a minimum 500 de milioane de lei pentru infrastructură, aplicarea salariului minim de 600 de lei și la nivelul salariaților de la căile ferate și păstrarea locurilor de muncă, a declarat, marți pentru MEDIFAX, președintele Federației Mișcare-Comercial, Gheorghe Popa. Liderul Federației Mișcare-Comercial a precizat că la întâlnirea de joi cu reprezentanții Ministerului Transporturilor privind negocierile pentru încheierea noului contract colectiv de muncă, va cere păstrarea și protejarea locurilor de muncă și impunerea salariului minim și pentru cei care lucrează la căile ferate.
„Vrem ca de la 1 ianuarie, dacă la nivel național salariul minim pe economie va fi de 600 de lei, acesta să fie impus și în cadrul CFR, în prezent fiind de 540 de lei”, a precizat Popa.
Liderul sindical a mai spus că sindicaliștii CFR nu au primit niciun program de restructurare sau disponibilizare în cadrul CFR și a precizat că această măsură ar fi imposibilă în zona de trafic.
„N-am primit niciun program de restructurare de la ministrul Berceanu, dar în zona de trafic acesta este imposibil pentru că sunt posturi fixe, iar angajații trebuie să asigure activitatea 24 de ore din 24, astfel că nu pot exista disponibilizări”, a explicat Popa.
În ceea ce privește CFR Marfă, liderul sindical spune că traficul în acest domeniu a scăzut din cauza crizei economice și trebuie corelat numărul de persoane cu activitatea. „Am cerut încă din decembrie rezilierea contractelor cu firmele care asigură paza, serviciile de salubrizare, iar activitatea să fie preluată de angajații CFR Marfă”, a afirmat Gheorghe Popa.
Liderul sindical a subliniat, de asemenea, că federația pe care o conduce a analizat și posibilitatea de a-și da acordul pentru pensionarea celor care îndeplinesc condițiile pe grupa I de muncă, respectiv cei care au vârsta de 52 și 54 de ani.
Popa a precizat că infrastructura feroviară trebuie să primească minimum 500 de milioane de lei din bugetul pe 2009, altfel activitatea la căile ferate nu mai poate continua, existând riscul ca CFR Infrastructură să intre în faliment.
„Totul depinde de alocațiile de la buget pentru infrastructură, în condițiile în care nu va avea fonduri de la stat de minimum 500 de milioane de lei se va ajunge la faliment, infrastructura feroviară românească fiind sub standardele impuse”, a precizat Popa.
Subsecretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Constantin Axinia, se va întâlni, joi, cu sindicatele din domeniul feroviar pentru a discuta despre problemele salariale, având în vedere că pe 31 ianuarie expiră contractul colectiv de muncă.
„Joi, la ora 10.00, voi avea o întâlnire cu sindicatele, unde să vedem ce vor ei, ce avem noi și ce putem”, a declarat, marți, Axinia.
Oficialul a precizat că vrea să vadă dacă sindicatele vor majorări, fiind posibil să existe disponibilizări pentru a se încadra în fondul de salarii.
Totodată, Axinia a adăugat că ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, vrea să reducă numărul de directori din cadrul CFR, considerând că sunt prea mulți șefi de servicii.
El a mai spus că se va lua în considerare uniformizarea salariilor la nivelul societăților de căi ferate, deoarece pe sectoarele de călători, marfă și infrastructură nivelul salarial nu este același.
La sfârșitul lunii noiembrie, sindicaliștii CFR afiliați Federației Mișcare-Comercial au amânat protestele, susținând că ministrul Transporturilor le-a promis aprobarea celor două ordine privind verificarea periodică a personalului CFR.
Gheorghe Popa declara că s-a decis renunțarea în acea perioadă la greva generală, pentru că, pe de o parte, nu pot fi lăsați călătorii să aștepte în condițiile în care vremea s-a înrăutățit, iar pe de altă parte, angajații CFR nu pot renunța în perioada sărbătorilor la sursele de venit.
Liderul sindical preciza că federația cerea publicare de urgență în Monitorul Oficial a ordonanței prin care infrastructura feroviară va beneficia de același tratament ca și cea rutieră, adică va beneficia de transferuri de la bugetul de stat pentru modernizarea și mentenanța rețelei de căi ferate.
Sindicaliștii CFR din Federația Mișcare-Comercial au renunțat, în 7 noiembrie 2008, la greva generală, după ce liderii sindicaliștilor au semnat un protocol cu fostul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban. Documentul prevedea că dacă până în 21 noiembrie 2008 se vor rezolva măcar două din cele patru puncte ale acordului, sindicatele vor renunța definitiv la protest.
Liderul Mișcare-Comercial mai declara atunci că așteaptă de la viitorul Guvern să rezolve „problema” legată de faptul că cei de la căile ferate plătesc acciza la motorină, iar banii se duc la drumuri în loc să rămână la infrastructura feroviară.