Aviz autorităților

Siguranța călătorilor în trenurile particulare, pusă la îndoială chiar de șefii de tren



Personalul de Cacica
Personalul de Cacica

Principala firmă care operează curse cu trenuri private în județ, intrată de curând pe piață, este contestată chiar de oamenii din interior, foști angajați CFR transferați mai mult cu forța la particulari. Oamenii vorbesc de două probleme distincte, pe de o parte fiind nemulțumiți că nu-și primesc drepturile prevăzute în contractele semnate, iar pe de altă parte plângându-se că normele de securitate feroviară nu sunt respectate, iar ei ar fi răspunzători direcți dacă s-ar produce o tragedie.
De la 1 martie 2010, patru linii secundare din județ, care nu mai prezentau interes pentru CFR, aducând pierderi financiare, au fost preluate de două firme private.
Firma Ferotrans TFI SRL Iași și-a luat partea leului, preluând traseele Dărmănești – Cacica – Gura Humorului, Vama – Moldovița și Dornești – Gura Putnei. Preluarea efectivă nu s-a concretizat pentru toate traseele chiar de la 1 martie, însă treptat operatorul s-a organizat și a început să circule pe toate cele trei rute. Aparent, trenurile private (vechi garnituri închiriate de la CFR) aduc avantaje călătorilor, în sensul că oferă mult mai multe curse pe respectivele trasee. Acesta pare a fi însă cam singurul avantaj. Pe relația Suceava – Cacica, de exemplu, trenul circulă la anumite ore și cu un singur vagon, astfel că oamenii, în majoritate navetiști, stau înghesuiți ca sardelele. Călătorii regretă acum ramele electrice (trenuri franceze) care circulau pe această rută și ofereau un confort incomparabil mai bun.
Salarii mai mici decât cele promise, din prima lună

Dumitru Lupu are 47 de ani și a lucrat la CFR dinainte de Revoluție. În ultimii ani a fost șef de tren în cadrul companiei de stat, iar din martie 2010, printr-o decizie a Regionalei de Transport Feroviar Călători Iași, a fost cedat companiei private Ferotrans TFI. Aici, a fost repartizat, pe postul său, șef de tren, pe ruta Suceava-Cacica. A semnat un contract individual de muncă în care se prevede un salariu de bază de 1.120 de lei net, plus sporuri de vechime, condiții grele de muncă și condiții periculoase, în total având de primit 1.800-1.900 de lei, cât câștiga și la CFR.
După cum ne-a arătat cu fluturașii în mână, bărbatul a luat puțin peste 1.400 de lei în martie și 1.600 de lei în aprilie, anumite sporuri fiindu-i calculate într-un mod care l-a dezavantajat, fără a primi explicații.
De asemenea, i s-a promis și decontarea navetei de la Sadova, însă acest lucru nu s-a întâmplat.
Inspecții tehnice expirate, saboți de frânare cu uzură extremă

„La aceste trenuri private nu există conductor, eu ca șef de tren trebuie să le fac pe toate, de la legat locomotiva de vagoane, la asigurarea saboților și executarea probei complete. M-au obligat să plec cu vagoane care nu corespund tehnic. De exemplu, un vagon a mers cu inspecția tehnică expirată de o săptămână, la un altul s-a mers două săptămâni fără saboți de frânare la un boghiu, și astea sunt doar extremele. Eu le-am adus de fiecare dată la cunoștință șefilor problemele, m-am revoltat și am refuzat să plec din stație, astfel că m-au luat la ochi”, susține șeful de tren.
El a mai amintit că pe un alt traseu din județ al firmei ieșene, Gura Putnei – Dornești, locomotivele Diesel au mers întotdeauna la CFR cu doi mecanici, deoarece prin construcție nu oferă suficientă vizibilitate unui om, însă nici această regulă nu mai este respectată.
Nu mai este primit la muncă, după ce a fost în concediu medical

Luna trecută, bărbatul a intrat în concediu medical pentru o problemă de sănătate și, revenit la locul de muncă, de la 1 iunie, a fost anunțat că nu mai este nevoie de el.
„Mi s-a transmis telefonic să îmi caut de lucru. Au inventat că aș fi luat călători fără bilete ca să aibă un motiv. E vorba de trei oameni, care ar fi mers fără bilet de la stația Suceava la Suceava Nord, vă dați seama de ce au ajuns să se lege. Oricum nu am primit nici o înștiințare ori un vreun motiv de demitere, eu mă prezint la serviciu și semnez condica”, ne-a spus bărbatul, care susține că șase membri ai familiei sale se sprijină pe salariul său.
Bărbatul spune că șefii societății nu îl pot demite din cauza contractului și încearcă acum să-l constrângă să renunțe singur.
„Aștept să mi se elibereze un act, să vedem care e motivația pentru care nu mai sunt primit la lucru”, ne-a spus Dumitru Lupu, care a depus deja o sesizare la Inspectoratul Teritorial de Muncă Suceava și speră să i se facă dreptate.
Alte nereguli grave, semnalate de șefii de tren

Pentru a ne convinge că nu minte, acesta ne-a dat și numerele de telefon ale unor colegi care lucrează pe trenurile private ale companiei ieșene, doi dintre ei fiind de acord să ne dea declarații sub protecția anonimatului.
„Este jale. Siguranța circulației e călcată în picioare. Lui (n.r. colegului Lupu) de la un sabot de frână i s-a tras, a ridicat vocea și acum vor să scape de el. Oricum, și călătorii sunt nemulțumiți, în vagoane este mizerie, toaletele sunt infecte, de multe ori trenul merge la Cacica cu un singur vagon și călătorii nu încap, asta e realitatea”, ne-a spus șeful de tren.
Un alt coleg, care lucrează pe traseul Gura Putnei – Dornești, ne-a vorbit și el de faptul că nu tot personalul care lucrează pe trenurile private este autorizat, locomotivele diesel sunt alimentate în Gara Dornești în condiții inacceptabile, din canistră, există un singur mecanic în loc de doi, câți erau înainte, iar viteza de deplasare a fost mărită cu 5 kilometri la oră, deși linia este într-o stare proastă.
Oamenii s-au plâns și de faptul că salariul și așa mic pe care trebuiau să-l încaseze pe 30 iunie nu a fost încă achitat.
Patronul firmei spune că șefii de tren se răzbună pentru că nu mai pot fura

Dumitru Anchidin, fost director al Regionalei CFR Iași, administratorul SC Ferotrans TFI SRL Iași, a recunoscut doar problema întârzierii achitării salariilor, catalogând restul acuzațiilor drept aberații și considerându-l „infractor” pe șeful de tren Dumitru Lupu.
„Acești șefi de tren s-au învățat să strângă averi pe când lucrau la CFR prin bine cunoscutele practici ale nașului. Aici, la firmă privată, nu se mai poate așa. Acest Dumitru Lupu este un infractor prins în flagrant, nu a tăiat bilete, a fost prins, este supus unui dosar de cercetare, și refuză să răspundă, a plecat în concediu medical pentru boli închipuite”, a tunat Dumitru Anchidin.
El a continuat să ne explice cum stau lucrurile din punctul său de vedere.
„Mulți dintre ei nu-s învățați să muncească. Unii ajunseseră să nu-și mai ridice salariile de pe card mai bine de un an, asta ca să vă dați seama cam ce sume câștigau din banii luați de la călători. La aceștia anormalul este normal, credeți-mă că știu ce vă spun”, a mai spus fostul șef al Regionalei CFR Iași.
Personal redus și economii, pentru a fi eliminate pierderile

În privința acuzațiilor legate de punerea în pericol a siguranței feroviare, acesta le-a caracterizat drept aberații.
„E doar răzbunarea unora, în cazul lui Lupu vrea să mă intimideze. Dacă au mai fost mici probleme, le-a semnalat și le-am rezolvat, aici e multă exagerare. Într-adevăr, locomotivele care merg la Putna au un singur mecanic, însă avem toate avizele în acest sens, dacă CFR-ul ținea oameni în plus nu înseamnă că trebuie să o facem și noi. Am luat o linie care nu este profitabilă și ca să o rentabilizăm în timp trebuie reduse cheltuielile, însă în nici un caz nu se pune în pericol siguranța călătorilor”, a mai spus Dumitru Anchidin.
În privința întârzierii salarizării, el ne-a declarat că subvențiile oferite firmelor particulare care fac transport pe calea ferată nu au mai fost date din luna martie și firma este într-o situație destul de dificilă, dar că în zilele următoare angajații își vor lua drepturile financiare.
În privința lui Dumitru Lupu, administratorul spune că nu există cale de întoarcere și, pentru frauda comisă, acestuia îi va fi suspendat contractul de muncă.


Dumitru Lupu
Dumitru Lupu
Personalul de Cacica
Personalul de Cacica


Recomandări

Trenuri electrice aduse din Luxemburg pentru ruta Suceava – București. Operatorul estimează că le va pune în circulație din noiembrie

Trenuri electrice aduse din Luxemburg pentru ruta Suceava – București. Operatorul estimează că le va pune în circulație din noiembrie
Trenuri electrice aduse din Luxemburg pentru ruta Suceava – București. Operatorul estimează că le va pune în circulație din noiembrie