– După 7 ani de lucrări, desfășurate anevoios din cauza fondurilor insuficiente, Gara Burdujeni va fi deschisă vineri 27 octombrie, ultimele retușuri urmând a fi realizate astăzi și mâine
După șapte ani de lucrări desfășurate foarte lent din cauza lipsei fondurilor, în sfârșit, Gara Burdujeni va fi redeschisă, marele eveniment fiind programat vineri 27 octombrie. Astăzi și mâine urmează a fi încheiate ultimele retușuri privind racordarea la utilități, aceste lucrări de mică amploare amânând deschiderea gării cu mai mult de o lună. S-a ajuns la această situație deoarece lucrările de racordare la utilități trebuiau făcute din fondurile proprii ale Companiei Naționale de Cale Ferată, fondurile europene, care au reprezentat „grosul” banilor pentru lucrare, nefiind destinate și acestei operațiuni. Până la urmă, banii au fost obținuți în timp util, condiții în care ultimul termen de finalizare a lucrărilor, sfârșitul lunii octombrie, a putut fi respectat. Numai în acest an reprezentanții Companiei Naționale de Cale Ferată au lansat alte 3 termene de finalizare a lucrărilor, care nu au putut fi însă respectate din cauza lipsei banilor sau a condițiilor meteorologice defavorabile. Operațiunile de modernizare a stației CFR Burdujeni au fost începute încă din anul 1999, fiind efectuate de-a lungul timpului de nu mai puțin de șapte firme, multe dintre ele lucrând în paralel la consolidarea gării. Din anul 2004, după ce a câștigat licitația organizată la sediul Bursei Române de Mărfuri București, SC Muha SRL s-a ocupat singură de lucrările de modernizare, încheindu-le în urmă aproximativ o lună
– „Ca monument istoric restaurat, gara este chinuită”
Dacă pentru sucevenii care apelează la serviciile de transport feroviar deschiderea gării reprezintă un eveniment deosebit, de mult așteptat, în ceea ce-l privește pe expertul în domeniul restaurării Dan Fărtăiș, specialistul desemnat de Direcția Județeană pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național să supravegheze dacă lucrările realizate respectă valoarea de monument istoric a gării, lucrurile stau puțin altfel, acesta fiind de părere că lucrările de modernizare au „ucis” valoarea de monument a gării. Conform declarațiilor lui Dan Fărtăiș, ferestrele stației CFR au fost realizate din lemn stratificat doar la parter, în timp ce la etaj s-a folosit tâmplărie din PVC, material total interzis arunci când este vorba de restaurarea unui monument istoric, în timp ce cărămida din care este construită stația SFR nu a fost curățată corespunzător și în întregime. O altă încălcare flagrantă a proiectului inițial vizează cromatica copertinei peronului, culorile inițiale fiind înlocuite de altele total neadecvate. De asemenea, specialiștii au constatat că acoperișul din lemn al peronului nu a fost tratat chimic corespunzător, cauză din care în scurt timp ar putea fi atacat de dăunători. Lucrări anapoda au fost realizate și la barele din metal, modelele florale și celelalte elemente arhitecturale ale gării, acestea fiind vopsite fără a fi curățate. „În cazul acestor elemente vopseaua proaspătă a fost aplicată peste cea veche, cauză din care, în numai câteva luni, aceasta va crăpa”, avertiza în urmă cu o lună Fărtăiș, subliniind că realizarea corespunzătoare a acestor lucrări este prevăzută expres în avizul dat de Ministerul Culturii pentru începerea restaurării și modernizării gării. În concluzie, sublinia Fărtăiș, „ca monument istoric restaurat, gara este chinuită”.





