Cronica unei școli sătești

Școala cu clasele I-VIII Dănila, peste 90 de ani de activitate



Școala cu clasele I-VIII Dănila, din comuna Dărmănești
Școala cu clasele I-VIII Dănila, din comuna Dărmănești

Construită la sfârșitul primului deceniu al secolului trecut, între anii 1909-1910, după proiectul arhitectului sucevean din acea vreme I. Bitner, Școala cu clasele I-VIII Dănila, din comuna Dărmănești, are peste 92 de ani de activitate. Impozantul locaș de învățământ, „și astăzi unul dintre cele mai frumoase din această parte de podiș al Sucevei”, după cum ne-a povestit un fost cadru didactic al școlii, Traian Maleș, „a costat 50.000 de coroane austriece, jumătate din această sumă provenind dintr-o donație personală a împăratului Franz Iosif, cu prilejul aniversării jubileului său de 50 de ani de la naștere”. Traian Maleș a mai completat că din cauza unor neînțelegeri privind limba de predare, limba română sau limba ucraineană, a lipsei acute de cadre didactice calificate, dar și a evenimentelor legate de Primul Război Mondial (1914-1918), „școala și-a deschis porțile abia în anul de învățământ 1919-1920, după ce, la 28 noiembrie 1918, Bucovina s-a unit cu România.
Cei 114 copii de vârstă școlară mică, 7-10 ani, a completat Traian Maleș, au fost testați de o comisie specială și repartizați direct în clasele I-IV, avându-se în vedere vârsta copiilor, precum și cunoștințele acumulate de aceștia în cele două școli particulare care au activat până al acea dată.
„Prima promoție de absolvenți a șase clase s-a înregistrat la sfârșitul anului de învățământ 1931-1932, iar cele mai bune rezultate ale școlii s-au obținut, după cum era și firesc, în anii de după cel de-al Doilea Război Mondial”, a mai spus Traian Maleș.
Personalități
Tot din cele povestite de interlocutorul nostru, rezultă că în anul 1944, în timp ce linia frontului se apropia vertiginos și de această parte a țării, întreaga populație a satului Dănila a fost evacuată dincolo de pădure, în localitatea Călinești – Enache, iar în anul școlar următor toți elevii au fost nevoiți să repete clasele în care au fost înscriși. „După reforma învățământului din 1948, prima de după război, între anii 1948-1963, clasele V-VII din Dănila au fost frecventate și de elevi din satele Iacobești, Maidan, Mărițeia (Mică) și Slobozia. În această perioadă, toți elevii claselor I-VII au studiat și limba ucraineană, la început pentru toate obiectele prevăzute în programele școlare, apoi doar limba și literatura ucraineană. Începând cu anul 1964-1965, limba ucraineană a fost scoasă din programele școlare și înlocuită cu limbile străine: rusă, franceză și engleză. În cei 92 de ani de activitate, la școala din satul Dănila au activat aproape 200 de cadre didactice, printre care și directorul de școală Ilie Sabin, fost senator în Parlamentul României în perioada interbelică. Cel mai bun produs al școlii a fost, fără îndoială, regretatul scriitor și publicist ucrainean Ștefan Tcaciuc (1936-2005), primul președinte al Uniunii Ucrainenilor din România și deputat în Parlamentul României”, a completat Traian Maleș.



Recomandări

Elevii de la clasele pregătitoare din Verești, Corocăiești și Bursuceni au primit ghiozdane în prima zi de școală

Elevii de la clasele pregătitoare din Verești, Corocăiești și Bursuceni au primit ghiozdane în prima zi de școală
Elevii de la clasele pregătitoare din Verești, Corocăiești și Bursuceni au primit ghiozdane în prima zi de școală

Liceul din Broșteni își va primi elevii în mod festiv, ca revenire la normalitate după drama inundațiilor

Liceul din Broșteni își va primi elevii în mod festiv, ca revenire la normalitate după drama inundațiilor
Liceul din Broșteni își va primi elevii în mod festiv, ca revenire la normalitate după drama inundațiilor

Opțiunile pentru debutul anului școlar: „careu”, cu flori, invitați și slujbă religioasă sau „socializare extinsă” cu elevii în clase

Opțiunile pentru debutul anului școlar: „careu”, cu flori, invitați și slujbă religioasă sau „socializare extinsă” cu elevii în clase
Opțiunile pentru debutul anului școlar: „careu”, cu flori, invitați și slujbă religioasă sau „socializare extinsă” cu elevii în clase

Aproape 40 de școli și grădinițe au fost relocate, unele în pridvorul bisericii, în cămine culturale sau în clădirile unor firme