Pregătiri de grevă

Salariații de la Transport Public Local din Suceava anunță răspicat că nu mai vor să lucreze degeaba, „pe ore la caiet”



Un șofer de autobuz, care răspunde de viețile a 700-800 de călători la parcurgerea unui traseu, câștigă jumătate din salariul unui bugetar care tunde gardul viu
Un șofer de autobuz, care răspunde de viețile a 700-800 de călători la parcurgerea unui traseu, câștigă jumătate din salariul unui bugetar care tunde gardul viu

Sindicaliștii de la Transport Public Local (TPL) din municipiul Suceava au reluat, ieri, negocierile cu conducerea societății, la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă, în vederea majorării salariilor și accelerării ritmului de plată a orelor suplimentare, restante de anul trecut. Liderul de sindicat Modest Botușan a declarat că ieri au fost „discuții informale”, în cadrul cărora sindicaliștii și-au prezentat doleanțele, iar săptămâna viitoare, după întrunirea Consiliului de Administrație, se vor întâlni din nou, de data asta „oficial” și, în funcție de rezultat, se va decide declanșarea conflictului de muncă.
„Urmăm toate procedurile legale și sperăm să găsim înțelegere, săptămâna viitoare, atât la conducerea TPL, cât și la primărie, pentru creșterile salariale și să semnăm contractul colectiv de muncă. Oamenii noștri nu mai pot munci degeaba, cu orele suplimentare trecute pe caiet. Au început să plătească orele suplimentare restante de anul trecut, cele de anul ăsta încep să se adune”, a declarat Modest Botușan. El a spus că, la vechimea maximă pe care o are și cu o parte dintre orele suplimentare plătite, în ziua de salariu pleacă acasă cu 1.800 de lei.
Salariații TPL solicită o majorare a salariilor cu 20%, însă conducerea TPL oferă maximum 5%. Salariile mici au și o altă consecință: fluctuațiile mari de personal. Potrivit liderului sindical, în ultima jumătate de an au plecat de la TPL aproximativ 30 de salariați, „majoritatea șoferi, oameni cu experiență”, nemulțumiți de banii puțini pe care îi câștigă.
De cealaltă parte, directorul TPL, Darie Romaniuc, a declarat că procentul maxim pe care îl poate acorda societatea pentru creșterea salariilor este de 5, asta în condițiile în care bilanțul la șapte luni arată o realizare a veniturilor de 90% și a cheltuielilor, de 94%.
Angajații TPL au peste 30.000 de ore suplimentare efectuate și neplătite
De asemenea, a afirmat directorul, a fost depășit și fondul de salarii, care a ajuns la 102%. „Am plătit 15.000 de ore suplimentare restante, din cele 31.000, câte erau la 31 decembrie 2017. La data controlului efectuat de ITM, la 30 aprilie 2018, erau 39.000 de ore suplimentare neplătite. Acum, cele de anul trecut și de anul acesta se ridică la 33.000 de ore suplimentare. Ce pot eu să spun este că avem certitudinea că la 31 decembrie 2018 salariații vor avea mai puține ore neplătite decât erau la 31 decembrie 2017. Cu răbdare, le vom rezolva”, consideră Darie Romaniuc.
El recunoaște fluctuația de personal, care ar fi de circa 10 persoane/lună. Unii pleacă după o săptămână, alții după primul salariu, alții stau câteva luni sau mai mult. În locul celor care părăsesc TPL vin alții, cu speranța că lucrurile se vor îmbunătăți și că vor avea aici o slujbă pe termen lung.
Darie Romaniuc are convingerea că la TPL nu se va ajunge la grevă și că salariații vor manifesta în continuare înțelegere față de situația extrem de dificilă prin care trece societatea.
La societatea de transport public local, care are ca unic acționar Consiliul Local Suceava, lucrează 256 de oameni. O sută dintre ei sunt conducători auto. Salariul mediu net, cu tot cu plata orelor suplimentare și a sporurilor prevăzute de lege, se situează în jurul valorii de 2.000 de lei, conform directorului Romaniuc.
Revendicările salariaților de la TPL vizează mărirea salariilor cu cel puțin 20%, plata orelor suplimentare, acordarea tichetelor de vacanță și semnarea contractului colectiv de muncă, expirat din luna februarie a acestui an. Sursele de bani identificate de sindicaliști ar trebui să fie din majorarea prețului la biletele de autobuz, din controale la transportatorii pirați și de la bugetul local, dacă s-ar modifica OUG nr. 26/2013 și administrația locală ar putea aloca fonduri suplimentare către TPL.
Prețul biletelor a crescut de la 2 lei la 2,50 lei din luna iunie, controalele pentru combaterea evaziunii fiscale la transportul de călători se desfășoară din când în când, însă situația financiară a societății și a angajaților săi nu înregistrează îmbunătățiri.



Recomandări

Transportul public local și metropolitan Suceava, gratuit pentru toți elevii, părinții, bunicii și cadrele didactice, în prima zi de școală

”Creșterea normei de predare cu două ore nu este fezabilă”, susțin sindicaliștii din învățământul sucevean

Angajați din învățământul preuniversitar au pichetat joi, pentru a șaptea zi, sediul Ministerului Educației
Angajați din învățământul preuniversitar au pichetat joi, pentru a șaptea zi, sediul Ministerului Educației