Deputatul PNL Adriana Săftoiu a declarat, marți, la o dezbatere, că învățământul românesc este „inhibitor și negativ” și că dacă gramatica nu este studiată corect, vor exista în continuare „succesuri”, ministrul Educației, precizând și el că multe din manualele actuale sunt „un foarte bun somnifer”.
Deputatul PNL a ținut să semnaleze faptul că, în cazul studierii incorecte a gramaticii în ciclul primar, vor continua să existe pluraluri de tipul „succesuri”.
„Programa școală nu diferă de cerințele învățământului de până în 1989. Așa cum văd din programă, aș spune că învățământul din România este unul inhibitor, de sancționare, un învățământ negativ care nu încurajează nici creativitatea, nici persoanlitatea elevului. Nu e un învățământ euristic. Curricula este greoaie, elevul este pus în situația de a asimila noțiuni complexe în detrimentul asimilării și consolidării noțiunilor de bază pentru clasele I-IV, adică ortografie și punctuație, citire cursivă, înțelegerea unui text”, a susținut Adriana Săftoiu, la începutul dezbaterii.
„Atâta timp cât gramatica nu e studiată corect și bine vom continua eventual să avem pluralul de tipul «succesuri» sau să vanghelizăm în continuare limba română. Mai că le-aș găsi o scuză tuturor acestor persoane în condițiile în care în clasa a III-a și a IV-a, în loc ca învățătorul să aibă timp să fixeze noțiuni de ortografie și punctuație, trebuie să grăbească orele ca să îndeplinească cerința programei, ajungând să îi cearã copilului de clasa a IV-a să recunoască atributul sau complementul. Aceste părți de propoziție se fac în clasele V-VIII. Mai degrabă, cred că, copilul trebuie să înțeleagã de ce scrie «ce» liniuță «l» sau de ce «succesuri» sau «succese»”, a explicat Săftoiu.
Ea a specificat faptul că multe texte din manualele de Limba și literatura română au „un mesaj nepotrivit vârstei și preocupărilor elevilor”, criticând faptul că „ultima reformă curriculară a avut loc în 1997”, acum 13 ani.
„Noțiunile despre țară, onoare, prietenie, demnitate sunt exemplificate cu texte care fac referire doar la trecut. Sentimentul de țară care e inoculat numai prin referire la trecut, la glorificarea plăieșilor, multe dintre aceste texte au mai degrabă loc în manualul de istorie. Nu cred că am citit atâtea texte triste câte am putut să citesc în manualele din clasele a II-a, a III-a și a IV-a. În clasa a IV-a sunt 34 de texte. Am avut curiozitatea să văd în câte texte voi găsi cuvântul a plânge cu derivatele plâns și lacrimă. În 11 texte, din 34. Ieri citeam că numărul copiilor cu depresii din școala primară și cu o tendință spre violență, e în creștere. Cum să nu fii depresiv în această situație?”, a mai spus deputatul liberal.
Ea a subliniat, însă, că tot ceea ce spune „nu este un reproș” la adresa ministrului Funeriu, căruia i-a spus că e sigură că fiica lui nu studiază Goethe în școala primară pe care o urmează în Germania.
„Primul lucru cu care aș începe domnule ministru, aveți înțeleg un copil care a început clasa I în Germania. Mă întreb dacă până la clasa a IV-a studiază Goethe. Vă asigur că toți copii noștri studiază texte din clasici până în clasa a IV-a”, a precizat Adriana Săftoiu.
În replică, ministrul Educației, Daniel Funeriu, i-a spus Adrianei Săftoiu că întradevăr, fiica sa nu studiază Goethe până la clasa a IV-a.
El a ținut să spună că de când e ministru citește în fiecare zi câte un manual, precizând că multe din manualele actuale din învățământul românesc sunt „un bun somnifer”.
„Primul lucru pe care l-am făcut când am intrat în biroul de ministru, a fost să scot din vitrină toate diplomele, medaliile care nu au de-a face cu educația, și am cerut asistentei mele să îmi aducă toate manualele care se află pe piața din România. De atunci în fiecare zi citesc câte un manual și multe dintre ele sunt un foarte bun somnifer. Avem și manuale care sunt funcționale pe anumite domenii. Această problemă m-a preocupat din prima zi”, a mai spus Funeriu.
În privința afirmației deputatului PNL referitor la pluralul „succesuri” care poate apărea din nou în cazul studierii incorecte a gramaticii, Funeriu i-a repoșat lui Sfătoiu că este deranjată de un anumit nume de familie din politica românească care este frecvent asociat cu succesul.
„Ați vorbit despre erori care se fac în limbajul comun. Am observat că vă deranjează că un anumit nume de familie din politica românească e frecvent asociat cu succesul. Asta e viața, unii au succes, alții mai puțin”, a spus ministrul.
Pe de altă parte, ministrul Educației a calificat dezbaterea propusă de Adriana Săftoiu ca fiind „un demers fericit”, ținând să-i mulțumească acesteaia că a avut eleganța de a nu-i reproșa lui ceea ce se întâmplă acum în sistemul educațional.
„Am sesizat preocupările unei mame, pentru că discutăm poate prea puțin, când vorbim despre educație, despre elevi și despre părinți. Cred că aici ar trebui să fie centrul de greutate al discuției din jurul școlii. Îmi asum în calitate de ministru al Educație întreaga instituție cu tot trecutul ei bun sau rău. Nu este stilul meu să dau vina pe „greaua moștenire” sau pe greșelile făcute de alții. Ați spus de reformă. Prefer să vorbesc despre reformă atunci când o voi fi realizat”, a susținut Daniel Funeriu.
În debutul dezbaterii Comisiei de Educație, Funeriu a ținut să facă o precizare către deputați, menționând că prefera ca numele său să fie pronunțat cu accent pe ultima silabă și explicând că este „nomen agentis”.
La rândul lor, deputații PSD, PDL și UDMR au menționat că demersul deputatului Adriana Săftoiu este „salutar”, deputatul PSD Victor Cîrstea ținând să spună chiar că o invidiază pe aceasta pentru că a inițiat această dezbatere.
La finalul dezbaterii, Adriana Săftoiu și-a exprimat speranța ca acest demers să fie transformat într-un proiect, care să fie finalizat.
La rândul său, președintele Comisie de învățământ, Cristian Dumitrescu (PSD), a precizat că dezbaterea va continua, în prezența ministrului Funeriu, după lansarea studiului Institutului de Științe ale Educației privind curricula și manualele din învățământul românesc.
„Acest moment s-a fi finalizat într-un fel, pentru că am atras atenția și am fost cu toții de acord cât de important este evenimentul. Sigur că nu o să-l lăsăm suspendat așa. Probabil e și un subiect personal al doamnei, care îl va și continua. Iar noi suntem deschiși la acest lucru. În martie o să vedem studiul Institutului de Științe ale Educației. O să continuăm dezbaterea asta cerându-i domnului ministru să ne prezinte strategia pentru punerea în aplicare a reformei curriculare, la care vrem nu vrem vom fi coautori”, a spus Dumitrescu.