Așadar, se dovedește că liber este cel ce-și urmează întotdeauna conștiința, care se sacrifică în mod liber, cel care împlinește cu bărbăție voia lui Dumnezeu. Dar cum să ajungem la această libertate? Libertatea poate fi educată în om așa cum se educă voința. Voința este un concept familiar adolescenților. Voința, năzuința spre victorie, spre atingerea scopului urmări – în învățătură, în muzică etc. – înseamnă efort. Asta înțelege oricine, și la întrebarea: „Cine este mai liber, omul cu voință puternică sau cel lipsit de voință?”, toți adolescenții vor da același răspuns.
Așadar, scopul educării adolescenților noștri este educarea voinței, adică a libertății creștine. În lumea contemporană poate să-și păstreze credința doar omul liber, omul care intră în această lume cu o percepție neviciată asupra ei, care se conștientizează pe sine însuși ca pe o persoană liberă în Hristos. Despre această libertate vorbește Apostolul Pavel, această libertate suntem chemați să o cultivăm în copiii noștri. Și dacă vom reuși să creștem din copiii noștri niște oameni liberi, ei, intrând în lume, nu vor fi frânți de ea, ci o vor transfigura.
Trebuie neapărat să-i imunizăm duhovnicește pe copiii noștri prin introducerea în educația ortodoxă a bazelor asceticii, a luptei cu păcatul, a scoaterii la iveală și nimicirii tuturor ideologemelor pervertite ale lumii contemporane. Suntem datori să-i învățăm pe copii să „plivească ogorul” sufletului lor prin spovedanie și prin atenția la mișcările sufletului lor. Asta ne învață Biserica noastră și sfinții noștri, dar se înfăptuiește prin efortul duhovnicesc autentic al tuturor: al părinților, al pedagogilor, al copiilor. (Pr. Alexie Uminski)
(Educarea copilului: sfaturi ale duhovnicilor și psihologilor ortodocși, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2013, pp. 61-62, Sursa: Doxologia.ro)