Să ajutăm copilul mic să-și valorifice potențialul!



Copiii au nevoi diferite la momente diferite ale vieții lor. Psihologii s-au ocupat să delimiteze nevoile în funcție de vârstă și să le descrie.
Maria Montessori a fost cea care a identificat patru faze în evoluția unei persoane: de la naștere la 6 ani, de la 6 la 12 ani, de la 12 la 18 ani și de la 18 la 24 de ani. Pentru fiecare dintre aceste faze ea a oferit un mod de educare privit că “ajutor pentru viață”, demonstrând că doar sprijinind dezvoltarea naturală a copiilor și exploatând capacitățile specifice fiecărei perioade se poate optimiza dezvoltarea ființei umane.
În explicațiile sale, Maria Montessori accentuează faptul că există momente unice în viață fiecărei persoane în care această este capabilă să facă ceva anume care să sprijine și să îmbunătățească procesul de dezvoltare. Oferind copiilor informațiile potrivite la momentul potrivit îi sprijinim să-și valorifice potențialul.
Copiii se nasc cu o pornire naturală spre învățare, dezvoltare și evoluție. Bebelușii încep explorarea din primele zile de viață, în funcție de capacitatea lor și cu sprijinul adulților: încearcă să se orienteze, să se descopere și să se cunoască fizic, explorează lumea din jurul lor (obiecte, persoane), fac exerciții de manipulare a lucrurilor. Ulterior încearcă să comunice, se concentrează asupra anumitor activități, apoi manifestă impulsuri de independență.
În primii șase ani de viață copilul este comparat cu un burete care absoarbe totul (de aceea este importantă calitatea și cantitatea informațiilor pe care le primește). Un nou născut este capabil să învețe orice limbă, se adaptează din mers la obiceiurile familiei, se orientează în mediul în care trăiește, îl decodifică pe înțelesul său. De aceea Maria Montessori recomandă părinților să valorifice perioada 0-6 ani punând accent special pe educație, să fructifice înclinația naturală de a învăța cu ușurință (în special limbajul, coordonarea mișcărilor și pregătirea minții pentru asimilările viitoare din perioada școlară).
Capacitățile pe care copiii le au în mod natural în prima perioada din evoluția lor durează o perioada limitată și se estompează spre vârsta de 6 ani. În acest caz este de la sine înțeles rolul major al părinților în a sprijini cât mai mult posibil calendarul de dezvoltare specific fiecărui copil. Totul este important: modul de comunicare, vocabularul, tonul, reacțiile, răbdarea de a răspunde, disponibilitatea de a petrece timp împreună, de a se juca, etc.
Să nu uităm că jocul este pentru copilul mic activitate de bază, sursă de informații, model de comunicare și comportare, modalitate de învățare accesibilă nivelului de înțelegere, recreere activă în care dobândește cu ușurință și plăcere tot felul de noțiuni de la simple la complexe și abstracte.
www.problemele-copilului-meu.ro



Recomandări

Reuniunea promoției 1975 – 50 de ani de amintiri și legături neșterse la Școala Gimnazială Nr. 6 Suceava

Reuniunea promoției 1975 – 50 de ani de amintiri și legături neșterse la Școala Gimnazială Nr. 6 Suceava
Reuniunea promoției 1975 – 50 de ani de amintiri și legături neșterse la Școala Gimnazială Nr. 6 Suceava

Peste 400 de elevi din mediul rural au beneficiat de testare vocațională, de ateliere de autocunoaștere și de sesiuni de orientare profesională

Peste 400 de elevi din mediul rural au beneficiat de testare vocațională, de ateliere de autocunoaștere și de sesiuni de orientare profesională
Peste 400 de elevi din mediul rural au beneficiat de testare vocațională, de ateliere de autocunoaștere și de sesiuni de orientare profesională

Sâmbătă se deschide la Iulius Mall Suceava expoziția de animale marine gigant și dinozauri animatronici. 50 de exemplare!

Sâmbătă se deschide la Iulius Mall Suceava expoziția de animale marine gigant și dinozauri animatronici. 50 de exemplare!
Sâmbătă se deschide la Iulius Mall Suceava expoziția de animale marine gigant și dinozauri animatronici. 50 de exemplare!