Modelul cel mai desăvârșit de rugăciune este Rugăciunea Domnească, adică: „Tatăl nostru, Care ești în ceruri, Sfințească-se numele Tău; Vie împărăția Ta; Facă-se voia Ta, precum în cer și pe pământ. Pâinea noastră cea spre ființă Dă-ne-o nouă astăzi; Și ne iartă nouă greșelile noastre, Precum și noi iertăm greșiților noștri; Și nu ne duce pe noi în ispită, Ci ne izbăvește de cel rău. Că a Ta este împărăția și puterea și slava în veci. Amin!” (Matei 6, 9-13).
Obârșia rugăciunii Tatăl nostru?
Obârșia rugăciunii Tatăl nostru este cu totul și în toate cuvintele ei dumnezeiască, fiind alcătuită de Dumnezeu Fiul, adică de însuși Mântuitorul nostru, la rugămintea unuia dintre Apostoli: „Doamne, învață-ne și pe noi să ne rugăm” (Luca 11, 1). Atunci Mântuitorul i-a învățat rugăciunea Tatăl nostru (Matei 6, 9-13). Deci, când rostim această rugăciune, grăim înseși cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos; ne rugăm cu adevărat în numele Domnului Iisus Hristos. De aceea se numește Rugăciunea Domnească.
Rugăciunea Domnească, cea mai de seamă dintre toate rugăciunile, se deosebește prin puterea ei, prin ușurința de a fi înțeleasă și prin bogăția cugetărilor ei.
1. Marea putere a rugăciunii Tatăl nostru stă în faptul că prin ea nu numai că ne rugăm împreună cu Iisus Hristos (Origen, Despre rugăciune, XI, 1, trad. cit., p. 221), ci ne rugăm cu înseși cuvintele Mântuitorului (Sf. Ciprian, De Oratione Domenica, trad. cit., cap. II, p. 45). «Dumnezeu singur a putut să învețe cum ar vrea să fie rugat» (Tertulian, Despre Rugăciune, trad. cit., cap. IX, p. 235). De bună seamă, acestei rugăciuni i se potrivește cel mai bine cuvântul Domnului: „Orice veți cere de la Tatăl întru numele Meu, vă va da vouă” (Ioan 16, 23).
2. Rugăciunea Tatăl nostru este cea mai ușoară de înțeles dintre toate rugăciunile. Ea este rugăciunea oricui crede în Dumnezeu. Rugăciunea Domnească „pe cât este de restrânsă în cuvinte, pe atât este de cuprinzătoare în sens” (Ibidem, cap. I, p. 230).
3. În rugăciunea Tatăl nostru avem cereri pentru toate trebuințele sufletești și trupești; deci pentru toate bunătățile cerești și pământești. Toate câte le cerem în rugăciunile noastre se află cuprinse în Rugăciunea Domnească (Sf. Ciprian, De Oratione Domenica, trad. cit., cap. II, p. 45). De veți străbate toate rugăciunile, zice Fericitul Augustin, nu veți afla nimic care să nu fie cuprins în Rugăciunea Domnească.





