Românii vor să economisească, renunță la ieșirile în oraș și merg mai des la biserică



Românii din mediul urban vor încerca în acest an să economisească la bancă, vor renunța la ieșirile în oraș și vor vor merge mai des la biserică, după un an 2009 în care au trăit mai rău decât în perioada 2006-2008 și au fost obligați să-și restrângă cheltuielile, potrivit unei analize Daedalus.
Rezultatele sunt relevate de o analiză a firmei din luna ianuarie raportată la cercetări anuale efectuate în intervalul 2006-2009. Analizele s-au făcut pe un eșantion de aproximativ 1.000 de respondenți în fiecare an, cu vârsta cuprinsă între 18 și 65 ani, din mediul urban.
„Aproximativ jumătate dintre românii din mediul urban apreciază că au trăit mai rău sau mult mai rău în anul 2009 față de 2008. Cu toate acestea, spre deosebire de începutul anului trecut, la începutul acestui an pesimismul este la un nivel mai scăzut. Aceasta schimbare de atitudine este justificată parțial prin faptul că românii au luat măsuri pentru a se adapta la schimbări în anul precedent. (…) Cu alte cuvinte, anul 2010 se anunță ca fiind marcat de prudență, de un control mai riguros al cheltuielilor și de intenția de a aloca bugetul pentru concediu mai degrabă decât pentru ieșiri în oraș și mici «capricii»”, se arată într-un comunicat al companiei.
Astfel, 48,7% dintre participanții la studiu au spus că nivelul de trai în 2009 a fost mai rău sau mai rău, comparativ cu 30,7% în 2008, 27,5% în 2007 și 19,3% în 2008. De asemenea, ponderea celor care cred că nivelul de trai nu a suferit modificări anul trecut s-a păstrat la valori apropiate din perioada 2006-2008.
În ceea ce privește așteptările românilor, 49,5% apreciază că o vor duce mult mai rău sau mai rău în 2010, față de 55,1% în 2009. Pe de altă parte, analiza relevă o ușoară creștere a estimărilor privind un nivel de trai mai bun, de la 17,4% în 2009 la 17,8% în 2010.
Totodată, autorii analizei au constat că a existat o creștere a numărului celor care au apelat la rude sau au avut activități suplimentare, în afara serviciului, pentru a-și crește veniturile. În aceste condiții, deși ponderea salariului sau al pensiei în totalul veniturilor a scăzut, venitul pe membru de familie și puterea de cumpărare au fost constante.
Aproape 20% dintre respondenți au răspuns în luna ianuarie că veniturile actuale nu le permit să-și asigure strictul necesar, cu aproape trei puncte procentuale mai mult față de ponderea din ianuarie 2009, iar 34,8% au bani pentru a-și acoperi numai nevoile, nivel apropiat cu cel de anul trecut.
Peste o treime dintre români (32,4%) cred că veniturile din acest an le vor permite să facă investiții sau economii a căror valoare va fi de 11% până la 50% din venituri, iar alți 31,1% consideră că vor rămâne cu 1% până la 10%. De asemenea, 24,9% au spus că veniturile le care le au nu le permit să facă alte cheltuieli, investiții sau economii.
„În acest an, comportamentul financiar se anunță mai prudent în ceea ce privește creditarea și mai deschis în privinta investițiilor. Astfel, intenția de achiziție de bunuri în rate și intenția de contractare de credite se situează la un nivel mai scăzut față de începutul anului anterior. În schimb, românii sunt mai dispuși să investeasca față de aceeași perioada a anului 2009”, potrivit analizei Daedalus.
Astfel, 89% dintre români au spus că nu au intenții de contractare a unui credit, în creștere față de 2009, când 85,4% nu doreau un împrumut. De asemenea, a scăzut ponderea celor care au contractat anul trecut un credit la 22,5%, de la 30,6% în 2008.
Planurile privind achiziția de bunuri în rate începe să piardă teren, astfel că în ianaurie 2010 peste 14% dintre cei chestionați aveau astfel de intenții comparativ cu 19,2% în prima lună a anului trecut.
Când vine vorba de investiții, se constată o creștere a încredirii românilor în depozitele în lei și valută la bancă, depunerea banilor într-un fond de investiții și achițiziția de acțiuni și obligațiuni, în detrimentul investițiilor imobiliare și în fondurile de pensii private.
Totodată, analiza arată un interes mai redus privind posibilitatea de a începe o afacere proprie, ponderea celor care au răspuns pozitiv fiind de 17,9% față de 19,3% în 2009.
Criza economică nu i-a determinat pe români să își schimbe în acest an comportamentul de cumpărare, 51,7% dintre respondenți apreciind că își vor păstra obiceiurile, nivel apropiat cu 2009, dar se observă o ușoară creștere în rândul celor care vor folosi mărcile mai ieftine, de la 21,7% anul trecut la 23,4%.
„Referitor la concedii, deși la începutul anului 2009 intenția de a petrece concedii în străinătate era la un nivel ridicat, romanii s-au orientat mai degrabă spre excursii în țară decât în străinătate. În ciuda acestei schimbări de planuri, intenția de petrecere a concediului în străinătate rămâne la acelasi nivel ca și la începutul anului anterior”, se arată în analiză.
Printre activitățile la care românii vor renunța în acest an se numără ieșirea în cluburi, restaurante, baruri, jocurile pe calculator, plata serviciilor prin cardul de credit sau debit și mersul la cinematograf, teatre sau concerte. În schimb, vor prefera să meargă mai des la biserică și sunt la fel de interesați ca și în 2009 de lectură și de participarea la cursuri și traininguri.
Majoritatea respondenților au identificat ca îngrijorări majore creșterea prețurilor, scăderea veniturilor personale și apariția unor epidemii, în timp ce pierderea locului de muncă, terorismul și apariția unui război în regiune au fost nominalizate de peste 50%.
Daedalus Millward Brown, parte a grupului Daedalus, furnizează servicii de cercetare de marketing (calitativă și cantitativă), marketing information systems (MIS), strategii de intrare pe piață și consultanță de marketing.