Românii sunt pesimiști în privința acestui an și intenționează să scadă cheltuielile pentru anumite categorii de produse, cele mai drastice reduceri vizând țigările, alcoolul, hainele și electronicele, în vreme ce consumul alimentelor de bază va rămâne constant.
Pe de altă parte, cheltuielile cu întreținerea casei chiar ar putea crește, potrivit unui studiu realizat în februarie de compania 360insights, pe baza centralizării răspunsurilor a 800 de persoane, femei și bărbați, între 16 și 64 de ani, din mediul urban.
„Cele mai drastice măsuri par a fi luate de fumători, peste patru din zece fumători spunând că vor să reducă această cheltuială, unu din acești patru intenționând să renunțe de tot la fumat, pe când ceilalți trei din patru își propun să fumeze mai rar sau să cumpere mărci mai ieftine. Și reducerea consumului de alcool apare ca un plan major pentru acest an, aproape patru din zece consumatori hotărând să cheltuiască mai puțin pe astfel de produse, în acest an”, se arată în studiul 360insights.
Printre produsele și serviciile pentru care românii își vor micșora bugetul se numără și accesoriile vestimentare (haine și încălțăminte), dar și amenajările pentru casă, achiziționarea de electronice sau electrocasnice.
„În plus, și petrecerea timpului liber va suferi modificări, oamenii alegând să rărească momentele de distracție sau relaxare și plănuind să meargă mai rar în restaurante, cluburi, sau la teatru”, declară Manuela Dănilă, Senior Researcher în cadrul 360insights.
Pe de altă parte, din coșul de cumpărături cu produse alimentare, românii nu intenționează să reducă alimentele de bază. Astfel, fructele și legumele, produsele lactate, cele de panificație sau carne, precum și apa îmbuteliată nu vor suferi mari reduceri, majoritatea intenționând să își mențină consumul similar cu cel din anul 2009.
Printre produsele din categoria alimentelor care vor fi cumpărate „cu mai multă chibzuință” se numără sucurile îmbuteliate, dulciurile și într-o măsură mai mică și cafeaua.
Reduceri de mică anvergură caracterizează produsele farmaceutice sau produsele dedicate copiilor, pentru cele din urmă 16% dintre părinți estimând că în acest an bugetul alocat ar putea chiar să crească.
„Cheltuielile cu întreținerea casei, incluzând facturile de electricitate, apă sau gaz sunt de asemenea considerate vitale traiului de zi cu zi și românii nu cred că vor reuși să facă mari reduceri în acest domeniu. Mai mult, 17% preconizează ca în acest an să cheltuiască mai mult decât în 2009, nefiind neapărat o intenție personală de a crește aceste cheltuieli, ci mai degrabă o estimare făcută gândindu-se că va crește prețul utilităților și prin urmare și valoarea facturilor de plătit”, se mai arată în analiză.
Studiul a fost realizat de către 360insights, companie de servicii integrate de cercetare și consultanță de marketing. Rezultatele au fost obținute pe baza centralizării răspunsurilor a 800 de persoane, femei și bărbați, între 16 și 64 de ani, din mediul urban, date culese în luna februarie a acestui an.