Românii vor cheltui 96,4 miliarde lei (23,5 miliarde euro) în acest an pentru produse alimentare și nealimentare, cu circa 7% peste nivelul din 2009, și se vor orienta și mai mult către comerțul modern, ceea ce va duce la dispariția a peste 900 de magazine mici și chioșcuri, potrivit Euromonitor.
Anul trecut, vânzările de produse alimentare și non-alimentare au totalizat 90,1miliarde lei, în avans cu 6% comparativ cu 2008, când piața s-a ridicat la 85,2 miliarde euro, reiese din datele transmise agenției MEDIAFAX de firma de cercetare Euromonitor International.
Astfel, magazinele vor genera vânzări de 94,3 miliarde lei, în urcare cu 7,1% de la nivelul de 88,1 miliarde lei înregistrat în 2008. Vânzările directe, online și homeshopping vor avansa cu 3,5%, la 2,08 miliarde lei, după un declin de 4,5% în anul anterior.
„În perioada 2010-2015, comerțul modern va continua să se extindă și în orașele mici și zonele rurale unde nu au încă o acoperire teritorială. (…) În 2009, magazinele tradiționale au fost mult mai afectate de situația economică față de comerțul modern, deoarece nu sunt companii puternice din punct de vedere financiar, băncile le-au limitat creditele și au avut probleme cu distribuitorii proprii. Pe de altă parte, lanțurile din comerțul modern oferă o gamă largă de produse mai puțin scumpe și permit achiziția unei cantități mai mari”, se arată într-o analiză Euromonitor.
În acest an vor fi deschise șase noi hypermarketuri, 23 supermarketuri și 66 de magazine de discount. Astfel, numărul total de hypermaketuri va ajunge la 110, cel de supermarketuri la 438 și magazine de discount- 344.
De asemenea, retailerii de îmbrăcăminte și încălțăminte vor deschide 123 magazine, iar cei care vând produse pentru sănătate și frumusețe peste 70 de unități. Produsele de îngrijire personală sau agrement sunt din ce în ce mai căutate, astfel că retailerii de pe acest segment vor investi în amenajarea a circa 300 de magazine, potrivit Euromonitor.
Pe de altă parte, vor dispărea peste 900 de magazine alimentare mici, chioșcuri, piețe mici, dar și aproximativ 100 de unități specializate în comercializarea de obiecte pentru grădinărit și casă.
„Deși cele mai multe canale de retail sunt dominate de jucătorii multinaționali, precum hypermarketurile, supermarketurile, magazinele de discount, există încă segmente controlate de companii locale, cum sunt magazinele de bunuri de folosință îndelungată, farmacii și cele specializate în produse de îngrijire personală sau agrement. În aceste canale multinaționalele fie nu sunt prezente, fie activează de puțin timp și nu și-au consolidat poziția. Doar anumite categorii, cum este de exemplu retailului de îmbrăcăminte și încălțăminte, nu au un lider clar”, potrivit Euromonitor.
În ceea ce privește mall-urile, specialiștii Euromonitor au arătat că planurile dezvoltatorilor nu sunt clare, multe din proiectele mai mici de anul trecut fiind amânate pentru 2010.
„Mall-urile în România sunt în dezvoltare, deși la un nivel mai redus față de anii anteriori. Nouă mall-uri au fost deschise în 2009 în România, aproape jumătate din numărul celor inaugurate în 2008. (…) Cei mai mulți retaileri doresc să își consolideze poziția, orientându-se către strategii de reducere a costurilor și limitându-și expansiunea teritorială”, sunt de părere analiștii firmei de cercetare.
Euromonitor Internațional are opt birouri la nivel mondial și o echipă de peste 600 de analiști.