România va participa la Programul internațional din domeniul educației, dezvoltat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică ( OECD), PISA 2012 privind evaluarea internațională a elevilor, taxa de participare de 122.000 euro urmând să fie plătită în patru tranșe de către MECTS.
Ministerul Educației, Cercetării Tineretului și Sportului (MECTS) a redactat un proiect de hotărâre de Guvern privind participarea României la Programul internațional din domeniul educației, dezvoltat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, (OECD) Programme for International Student Assessment – PISA 2012 privind evaluarea internațională a elevilor.
Potrivit proiectului, taxa privind participarea României la Programul Internațional din domeniul educației, dezvoltat de OECD – PISA 2012, în cuantum de 122.000 de euro, plătibili către OECD în patru tranșe anuale, precum și cheltuielile de administrare internă a programului, se asigură de la bugetul de stat, din sumele alocate Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, prin Centrul Național de Evaluare și Examinare.
PISA (Programme for International Student Assessment) este un studiu comparativ internațional inițiat de către OECD cu scopul de a măsura dobândirea competențelor de bază ale elevilor de 15 ani, aflați la finalul învățământului obligatoriu, în trei domenii: Citire/Lectură, Matematică și Științe, se precizează în Nota de fundamentare a Hotărârii de Guvern.
Pregătirea și administrarea sa se realizează în cicluri de câte patru ani consecutivi, următorul ciclu fiind cel din 2010-2013, cu începere din anul 2010.
Programul este proiectat în acest moment până în anul 2015.
România a participat la PISA 2000 (în grupul țărilor PISA+), ocupând locul 34 din 42 în ierarhia țărilor participante (treimea inferioară), la PISA 2006, ocupând locul 47 din 57 de țări participante și la PISA 2009 (raportul internațional va fi făcut public la începutul lunii decembrie 2010).
România nu a participat și PISA 2003, întrucât în acel moment nu au putut fi identificate fondurile necesare acoperirii costurilor administrării la nivel internațional și nici la nivel național.
„Toate țările UE participă la PISA întrucât este interesul direct al fiecărei țări de a măsura într-un mod standardizat, obiectiv, la nivel de sistem, progresul elevilor în achiziția competențelor de bază, acele competențe-cheie care îi pregătesc pentru viață și pentru societatea cunoașterii. În afară de țările UE, la PISA participă țări din întreaga lume, iar numărul acestora a crescut de la un ciclu de evaluare la altul, demonstrând încrederea în calitatea rezultatelor obținute. Astfel, dacă în 2000 au participat 43 de țări, în anul 2009 au participat 66 de țări”, se mai precizează în Nota de fundamentare.
Ciclul de evaluare PISA 2012 începe în ianuarie 2010, cu semnarea contractului pe patru ani cu OECD, pregătirea centrului național, nominalizarea managerului de proiect, identificarea resurselor umane și financiare pentru administrarea programului conform standardelor tehnice impuse de OECD. Pentru fiecare dintre etapele derulării programului există standarde tehnice riguroase care trebuie respectate și documentate de către fiecare centru național, precum și măsuri de monitorizare a calității implementării procedurilor, stabilite prin manualele specifice, se mai spune în document.
Rezultatele programului OECD/PISA sunt de interes public, național și internațional, deoarece PISA este o parte importantă a unui program continuu al OECD de monitorizare a rezultatelor învățării și de raportare, pe baza indicatorilor educaționali, a tendințelor înregistrate în timp, la nivel sistemic, rezultate din analiza competențelor dobândite de către tinerii de 15 ani din întreaga lume.
Acest program de evaluare a competențelor elevilor de 15 ani are o vizibilitate majoră în țările Uniunii Europene și constituie o sursă importantă de expertiză metodologică pentru sistemul educațional românesc. Acest lucru este reflectat în deciziile de politică educațională din România privind reformarea atât a curriculumului național, cât și a examenului național de bacalaureat și a evaluării naționale la finalul clasei a VIII-a, sistemul beneficiind de concluziile participării la acest program internațional.
În plus, indicatorii produși de PISA prin administrarea sistematică a ciclurilor de testare constituie indicatori de tendință, de raportare a performanțelor sistemului educațional, atât la nivel național, cât și la nivel european.
Noul act normativ modifică taxa privind participarea la Programul internațional PISA.
Acoperirea creșterii cheltuielilor bugetare pe anul 2010, respectiv 51.000 de lei, se va face din bugetul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului prin redistribuire între titluri bugetare. Din 2011, cheltuielile vor fi realizate din prevederile bugetului MECTS. Astfel, în 2011, MECTS va cuprinde în buget pentru acest program suma de 379.000 de lei, în 2012 – 625.000 de lei, iar în 2013 -163.000 de lei.