La sfârșitul săptămânii trecute, la Primăria Municipiului Fălticeni a avut loc vernisajul expoziției participanților la cea de-a IV-a ediție a Concursului Național de Arte Plastice „Ion Irimescu”. La concursul organizat sub egida Consiliului Județean Suceava de către Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Suceava, Muzeul de Artă și Fundația Culturală „Ion Irimescu”, Primăria Municipiului Fălticeni și Filiala Suceava a Uniunii Artiștilor Plastici (UAP), la care au participat 39 de tineri artiști din centrele universitare Iași, Oradea și Cluj-Napoca, premianții au fost desemnați de un juriu care l-a avut ca președinte pe criticul de artă ieșean Valentin Ciucă, membri pe artiștii plastici Ion Grigore (București), Angela Pitariu-Bolnavu și Mihai Pânzaru PIM (Suceava), iar secretar pe Gheorghe Dăscălescu, directorul Muzeului de Artă „Ion Irimescu”.
„Ne-am axat numai pe academiile de artă, care au înțeles că trebuie să trimită lucrări de valoare, nu exerciții de atelier”
Cele 10 premii, totalizând cca 50 de milioane lei (Marele Premiu și câte 3 premii pentru fiecare din cele 3 secțiuni – pictură, grafică și sculptură) au fost asigurate și acordate prin CJCPCT Suceava de către Consiliul Județean. Așa cum ne-a declarat Corneliu Monoranu, reprezentantul Primăriei Municipiului Fălticeni direct implicat în organizarea acestui concurs, „ținând cont că programul Zilelor Municipiului Fălticeni a fost modificat anul acesta ca urmare a inundațiilor din județ, este de remarcat faptul că ediția a IV-a a concursului a avut loc, fiind vorba și de cea de-a doua ediție găzduită de comunitatea fălticeneană”. El a precizat că ediția din acest an a manifestării, a cărei expoziție a fost găzduită de Primăria Fălticeni „într-un moment de coincidență fericită”, când s-au împlinit 110 ani de la punerea pietrei de temelie a imobilului, „a fost calitativ superioară față de ediția precedentă”. Pentru ediția care urmează, organizatorii își propun să schimbe sistemul invitațiilor întrucât, așa cum a subliniat Corneliu Monoranu, unele universități de artă au motivat faptul că nu au trimis lucrări întrucât au primit invitațiile cu întârziere. „Vom trimite invitațiile din timp și la universitățile și academiile de artă din Iași, Timișoara și București și vom încerca să realizăm un triunghi Fălticeni-Cernăuți-Chișinău, pentru care să primim confirmările cel târziu până în lunile mai-iunie, ca să știm pe cine contăm”, a spus el. Directorul Muzeului de Artă „Ion Irimescu”, Constantin Dăscălescu, a declarat că acest concurs „reprezintă mult pentru comunitatea fălticeneană pentru că ridică orașul în atenția opiniei publice nu numai naționale, ci și internaționale”. El a spus că dacă prima ediție s-a adresat și elevilor de la liceele cu profil artistic, acum concursul implică numai studenți. „Ne-am dat seama că era un concurs prea eterogen; chiar maestrul a sesizat după prima ediție acest amestec și ne-am axat numai pe academiile de artă, care au înțeles că trebuie să trimită lucrări de valoare, nu exerciții de atelier, lucrări care să-i reprezinte într-adevăr pe studenții lor”. Referindu-se la evaluarea lucrărilor din concurs, Constantin Dăscălescu a precizat că s-a dorit „o jurizare cât mai obiectivă”. „Am vrut să nu fie subiectivitate în jurizare și n-am implicat reprezentanți ai academiilor de artă participante, ci am constituit un juriu neutru. Un juriu care a fost cât se poate de obiectiv și a apreciat adevărata valoare”.
„Foarte multe lucrări au vibrat aproape de premii”
Și artistul plastic Mihai Pânzaru PIM, referent de specialitate în cadrul CJCPCT Suceava, a apreciat ediția din acest an. „A fost o ediție – a declarat el – în care prezența pentru prima dată a orădenilor a demonstrat școala lor superioară de artă plastică și, glumind puțin, vorba maestrului Ion Grigore, cu care am fost coleg de jurizare, „aiștia o luat tăți premii, pentru că acolo un fost student de-al meu le este profesor”. „Prezența în fruntea juriului a criticului de artă Valentin Ciucă – a spus Mihai Pânzaru PIM – a dat girul unei corectitudini în apreciere, iar Angela Pitariu-Bolnavu, care a fost desemnată de Gabrel Baban, președintele Filialei Suceava a UAP, să completeze echipa de jurizare întrucât el a plecat în Olanda, a remarcat că, abia după ce au fost expuse, ne-am dat seama că foarte multe lucrări au vibrat aproape de premii”. „Conlucrarea între organizatori – a accentuat el – a fost perfectă, iar momentul festiv a fost unul de bucurie la care au participat mulți fălticeneni, alături de primarul Vasile Tofan, de membrii juriului și a unei bune părți dintre premianți. Faptul că expoziția a fost prezentată la primărie a dat o altă dimensiune a disponibilității culturale a instituției. Sperăm că la ediția următoare, prin trimiterea invitațiilor din timp către marile școli de artă din România, dar și din Cernăuți și Chișinău, participarea va fi mai mare. Studenții trebuie să știe din startul anului universitar că sunt așteptați cu lucrările lor într-o zonă tutelată de spiritul maestrului Ion Irimescu, care, iată, de dincolo de mormânt, patronează acest concurs cu spiritul său nemuritor. Centrul de Creație se va implica în continuare în consolidarea acestui concurs pentru că are obligația morală să sprijine o manifestare care intră deja în tradiție, o tradiție care își va câștiga un loc definitoriu în selecția valorilor școlilor universitare de artă plastică din tară și, de ce nu, așa cum se prefigurează, să aibă și o dimensiune internațională, Fălticeniul oferind astfel un culoar de pătrundere într-o Europă în care noi sperăm să intrăm din anul următor”. Cu privire la Marele Premiu „Ion Irimescu”, acordat studentului Sarkady Csaba de la Facultatea de Arte Vizuale Oradea, o piesă de sculptură intitulată „Scara”, prof. Gheorghe Dăscălescu a făcut o apreciere vizavi de ceea ce spunea cândva maestrul Ion Irimescu despre artă: „Arta este ca o scară în fruntea căreia se află artiștii de geniu ca Brâncuși, Bourdelle…Când venea vorba despre el, maestrul Ion Irimescu spunea, cu deosebită modestie și bun simț, că el se află mai către baza scării”. Dar ce bază au cei care pășesc pe urmele lui.






