Reușita școlară



Raportul dintre rezultatele proiectate de documentele școlare și rezultatele obținute de elev în activitatea de instruire și educare, alături de cel dintre posibilități și realizări reprezintă randamentul școlar.
El exprimă performanțele obținute de elev, reușita sau nereușita lui școlară, vizează cantitatea și calitatea pregătirii teoretice și practice a elevilor. Măsurarea cantității cunoștințelor dobândite se realizează prin evaluări la nivelul copilului, al clasei, al școlii sau la nivel național, prin probe orale și scrise.
Reușita este influențată de o mulțime de factori interni și externi ai copilului. Este bine ca aceștia să fie cunoscuți pentru a urmări creșterea eficienței și a performanțelor în activitatea de învățare.
Factorii reușitei școlare:
1) familiali: interesul pentru pregătirea copilului, relațiile de înțelegere, respect și cooperare, manifestările de dragoste și afecțiune, asigurarea condițiilor optime de viață și studiu
2) personali: echilibrul fiziologic, particularitățile analizatorilor, buna funcționare a sistemului nervos, starea generală de sănătate
3) pedagogici: buna organizare a procesului instructiv-educativ, selectarea corectă a materialului predat, strategii didactice optimizatoare, buna funcționare a clasei ca grup social, relațiile profesori-elevi
4) psihologici: personalitatea elevului (atitudini, interese, motivații), dezvoltarea corespunzătoare a proceselor psihice, forța emoțiilor
Reușita școlară atrage satisfacția școlară, o stare afectivă pozitivă (mulțumire, încredere, bucurie, confort psihic).
La polul opus se află eșecul școlar. Acesta poate fi de scurtă durată, declanșat de o anumită situație conflictuală, sau de durată (în acest caz este indicat un consult de specialitate pentru a putea înțelege și ajuta copilul).
Nerealizarea sarcinilor școlare poate fi influențată de factorii variați: nivelul scăzut al aspirațiilor și așteptărilor, intensitate redusă a voinței de a face față obstacolelor, absența deprinderilor de muncă sistematică, deficiențe la nivelul operațiilor logic-abstracte, teamă, repulsie, dezinteres, autoaprecierea negativă, neîncrederea în propriile capacități etc.
Cauzele eșecului școlar trebuie descoperite și analizate (atât cele care țin de elev, cât și cele care țin de școală, mediu, familie) pentru a putea ajuta copilul să se cunoască și să depășească provocările. Este important să fie depistate la timp eventualele probleme de sănătate, să fie cultivată încrederea, să existe o colaborare reală între copil, școala și familie.
Să nu uităm că efectele satisfacției școlare sunt stimulatorii și influențează în sens pozitiv întregul comportament al copilului!
www.problemele-copilului-meu.ro