În loc de explicații și definiții să ne imaginam o povestire ce poate fi reală:
Într-o familie sunt patru copii de aceeași vârsta. Mama îi antrenează într-o activitate de realizare a decorațiunilor de Crăciun. Cu toții se bucură și se așază la masa de lucru. Fiecare a primit câteva materiale împărțite corect, iar în mijlocul mesei mai sunt și altele disponibile în funcție de nevoia fiecăruia.
S– se agita excesiv, e nerăbdător să înceapă, cade de pe scaun, apoi varsă lipiciul, alege toate piesele roșii dintre cele disponibile, lipește la întâmplare, repede și se bucura de tot ce face.
C– îi anunță pe toți cum ar trebui să lucreze, care ar fi ordinea, ce ar trebui să facă fiecare, îl cearta pe S că a ales toate piesele și i le ia înapoi pe cele pe care nu a reușit încă să le folosească.
M – nederanjat de toată agitația, privește încă materialele, le îmbina în diferite variante pe care le analizează, cere ajutorul mamei într-un anumit loc, lipește cu răbdare fiecare bucățică la locul potrivit în timp ce toate celelalte materiale sunt aranjate în ordine.
F– dă din materialele lui oricui are nevoie, ar începe dar nu știe cum, mama face altceva și nu-l poate ajuta, până la urmă se plictisește de toată activitatea, se simte obosit și vrea să se așeze undeva să se odihnească.
Am presupus că acești copii aparțin aceleiași familii și au aceeași vârsta, deci sunt crescuți în aceeași manieră, hrăniți la fel, educați de aceiași părinți. De ce se manifestă atât de diferit?
Tu cum ai reacționa față de fiecare dintre ei?
Reacția părintelui depinde de temperamentul său, în timp ce manifestările copiilor sunt influențate de temperamentul lor.
În săptămânile următoare vom analiza cum se manifestă în mod natural fiecare tip de părinte și care ar fi lucrurile pe care ar trebui să le schimbe pentru a obține rezultate mai bune ca răspuns de la copilul lui.
www.problemele-copilului-meu.ro