„Rabla” 2010: Peste 20.200 mașini casate în două săptămâni, cam două treimi din totalul din 2009



Românii au dus la casat în două săptămâni de la momentul lansării programului „Rabla” peste 20.200 de mașini, reprezentând aproape două treimi din numărul total al mașinilor casate în întreg anul trecut.
„Având în vedere numărul autovehiculelor casate până la data de 4 martie 2010 considerăm că ediția 2010 se bucură de un real succes comparativ cu rezultatele obținute în anul anterior când, în total, au fost scoase din uz 32.327 de mașini mai vechi de 10 ani”, a declarat, joi, într-o conferință de presă, președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), Gheorghe Popescu.
Potrivit datelor prezentate de Popescu joi, până în dimineața acestei zile, deci după 14 zile de la momentul lansării programului, fuseseră deja casate 20.220 de mașini.
„Succesul programului a fost greu de intuit și gestionat chiar și de reprezentanții instituției noastre”, a mai afirmat Popescu asumându-și răspunderea pentru „sincopa” creată în procesul de tipărire și acordare a tichetelor valorice către firmele care se ocupă de casatul mașinilor.
Totodată, Popescu a arătat că potrivit datelor la zi au fost făcute 456 de achiziții de mașini care au implicat folosirea cel puțin a unui voucher.
„Știm asta pentru că avem 456 de dosare de achiziție înaintate către noi de vânzătorii de mașini care intenționează să-și recupereze de la noi banii pe respectivele tichete”, a spus Popescu.
Întrebat de diferența mare dintre numărul de mașini casate și cel al autovehiculelor nou cumpărate prin programul „Rabla” Popescu a spus că poate fi vorba pe de-o parte de o lentoare a formalităților de cumpărare a unei mașini noi însă a admis și că există deja o piață de tranzacționare a voucherelor în legătură cu care a refuzat să facă foarte multe comentarii.
„Este o chestiune de cerere și ofertă. Pe noi nu ne interesează ce se întâmplă cu aceste vouchere. Scopul nostru principal nu este acela de a cumpăra mașini noi. Pe noi ne interesează să scăpăm de mașinile care poluează”, a mai spus Popescu.
Președintele AFM a ținut să atragă atenția celor care au casat mașini și au decis să păstreze voucherul pentru a-l tranzacționa asupra faptului că respectivele tichete își pierd valabilitatea în noiembrie 2010.
„Eu nu vă pot spune până când exact vor putea fi primite voucherele la dealeri. Asta este politica lor. Eu vă spun însă că noi, AFM, nu vom mai emite tichete după data de 31 octombrie și nu vom mai deconta tichete primite de la dealeri după sfârșitul anului”, a declarat Popescu precizând că fiecare deținător de voucher este liber să-l valorifice așa cum crede și atunci când crede. „Este, dacă vreți, ca o tranzacție cu bilete de valoare”, a mai spus Popescu.
Principalele modificări suferite de programul „Rabla” în ediția 2010 față de anul anterior sunt posibilitatea tranzacționării tichetelor obținute prin casarea unei mașini vechi, precum și oportunitatea de a folosi cumulat maximum trei astfel de tichete pentru cumpărarea unui autoturism nou.
Popescu a anunțat, în aceeași conferință de presă de joi, că programul „Rabla” pentru tractoare va începe în jurul datei de 20 martie. Începând cu această zi, cei care au tractoare pe care vor să le ducă la Remat pot să meargă să le predea la unitățile care au fost dotate cu echipamente care să permită casarea utilajelor.
„Atrag atenția că nu toate Rematurile din programul «Rabla» pentru mașini au dreptul să primească spre casare și tractoare”, a mai spus Popescu, precizând că lista celor agreați este disponibilă pe site-ul instituției pe care o conduce.
Având în vedere succesul ediției 2010 a programului „Rabla”, Popescu a spus – la fel ca ministrul Mediului, Laszlo Borbely sau premierul Emil Boc – că fondurile pentru acesta ar putea fi suplimentate, însă decizia finală va aparține Guvernului.
„O decizie în acest sens nu o putem lua noi, ci Cabinetul. Dacă se va considera oportun, cel mai probabil la o eventuală rectificare bugetară, s-ar putea lua bani de la un program care nu merge atât de bine pentru a se suplimenta fondurile pentru „Rabla”. Nu vă pot spune însă nimic concret acum. Decizia aparține Guvernului”, a spus Popescu.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat, joi, într-o conferință de presă la Oradea, că există banii necesari pentru a asigura vouchere „pentru toate rablele din țară”, adăgând că suma alocată Programului „Rabla” poate fi suplimentată.
El a vorbit despre Programul „Rabla”, ale cărui efecte le-a caracterizat ca fiind „incredibile”.
„Avem banii necesari pentru a asigura vouchere pentru toate rablele din țară. 32.600 de vouchere au fost predate către Remat-uri, alte 40.000 au fost tipărite și am mai comandat la tipărire 10.000”, a declarat ministrul.
Borbely a spus că suma alocată programului pentru acest an poate fi mărită oricând și că din 20 martie va începe și „Rabla pentru tractoare”.
„Programul Rabla” a început în 18 februarie, după ce Guvernul a relansat campania de casare a mașinilor vechi, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, afirmând că acest program a fost modificat, astfel că un proprietar poate casa mai multe mașini.
Prima de casare rămâne la 3.800 de lei, iar Guvernul speră să scoată din uz între 50.000 și 60.000 de rable.
Premierul Emil Boc a afirmat, marți, la Ploiești, că Guvernul are suficiente resurse financiare pentru a colecta cel puțin 60.000 de mașini uzate în cursul acestui an, iar dacă va fi nevoie de suplimentarea fondurilor pentru „Programul Rabla” Executivul va putea face acest lucru.