PSD cere premierului Boc să-l demită pe ministrul Berceanu



PSD cere premierului Emil Boc demiterea ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, pentru „incompetența” de care acesta ar fi dat dovadă în perioada în care a condus MTI și pentru modul în care a coordonat negocierile referitoare la construcția tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov.
Departamentul Transporturi din PSD solicită Guvernului să nu accepte validarea negocierii aferente construcției autostrăzii Comarnic-Brașov, în forma semnată de ministrul Radu Berceanu, se arată într-un comunicat transmis de PSD și semnat de senatorul Sorin Bota, șeful acestui departament. El menționează că social-democrații fac această solicitare având în vedere „costurile exagerate, în comparație cu ce a fost negociat de același minister și aceeași companie, cu același consultant, în timpul guvernării Adrian Năstase, dar care au fost anulate de oamenii celui mai mare dușman al autostrăzilor Traian Băsescu, în speță de ministrul Dobre, pe considerente că acele contracte sunt costisitoare și în spatele lor stau interese particulare”.
„Cerem premierului Emil Boc demiterea ministrului Radu Berceanu pentru incompetența de care a dat dovadă timp de mai bine de un an în care a condus MTI și modul în care a coordonat în calitate de ministru negocierea acestui proiect”, continuă comunicatul.
În argumentarea solicitării de demitere a ministrului Transporturilor, Bota prezintă date și cifre din contractele negociate în 2004.
„Ce să înțelegem din diferența de aproape 154 miliarde de euro rezultată din contractele încheiate de MTI în 2004 și cel de acum, semnat de Radu Berceanu? Care sunt acele costuri exagerate sau acele interese particulare, invocate de PD în 2004?”, se întreabă el.
Social-democrații consideră că acest contract „sfidează bunul simț și ridică incompetența și interesele de grup la rang de interes național”.
„Cu diferența de 154 miliarde (aproximativ 50%), plus banii care s-au alocat până acum se putea ajunge la finalizare autostrăzi Transilvania la prețul de 2,3 miliarde. Considerăm că România are resurse și soluții, dar trebuie să fie gestionate responsabil și cu mult profesionalism, dacă vrem să construim o infrastructură modernă. Așa cum stă situația transporturilor azi în România, înțelegem că senatorul Radu Berceanu crede că a fi ministrul Transportului înseamnă a transporta bani cu vagonul din buzunarele românilor în buzunarul personal, de aceea vă rugam să dispuneți o analiză comparativă a contractelor încheiate în 2004 și cel încheiat acum și să-l demiteți de urgență pe senatorul Radu Berceanu din funcția de ministru”, conchide comunicatul.
Ministrul Radu Berceanu a semnat, în 18 ianuarie, împreună cu președintele grupului francez Vinci și un reprezentant al companiei elene Aktor, contractul de concesiune, pe 30 de ani, pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov, proiectul urmând să fie finalizat până în ianuarie 2014.
Proiectul este primul contract din România de construcție prin concesiune a unui tronson de autostradă.
Statul va plăti în cei 30 de ani, în total, 4,8 miliarde de euro.
Din suma totală, 3,108 miliarde euro reprezintă cheltuieli cu împrumutul principal, 670 milioane euro – cheltuieli cu creditul subordonat, 323 milioane euro – cheltuieli legate de operare și întreținere, 584 milioane euro – taxe, impozite și alte costuri financiare, 146 milioane euro – inflația, potrivit Ministerului Transporturilor. Suma de 323 de milioane de euro aferentă cheltuielilor legate de operare și întreținere reprezintă doar o parte din costul total al acestei activități, restul fiind suportat din taxele de concesiune – taxa de autostradă, chirii și altele.
Construcția propriu-zisă a tronsonului, în lungime de 55 de kilometri, va costa circa 1,2 miliarde de euro. Șoseaua va avea 30 de kilometri de tuneluri, din care cel mai lung va avea 3,8 kilometri. Autostrada va avea cinci noduri rutiere, la Comarnic, Sinaia, Bușteni, Predeal și Râșnov.
După închiderea financiară (etapa ulterioară semnării contractului, care vizează obținerea de finanțare, n.r.) consorțiul are la dispoziție maxim un an pentru a efectua studiile geotehnice și proiectul tehnic, iar ulterior va începe construcția propriu-zisă, a spus Berceanu. Dacă termenul de realizare a autostrăzii va depăși patru ani, asocierea va plăti penalități, iar dacă va realiza mai devreme autostrada va primi o bonificație.