Cheltuielile de funcționare la CFR Marfă vor fi reduse în acest an cu peste 217 milioane lei (52,4 milioane euro) prin diminuarea numărului de personal, sistarea primelor, înghețarea salariilor și repararea materialului rulant prin filialele proprii, conform programului de restructurare a companiei.
Documentul, aprobat de Guvern, relevă că din totalul reducerii estimate de cheltuieli, 172 milioane lei vor fi tăiate prin diminuarea numărului de personal concomitent cu menținerea și în anul 2010 a măsurii de suspendare a primelor și tichetelor de masă și înghețarea salariilor.
Alte 17,6 milioane lei vor fi reduse prin diminuarea cheltuielilor cu autorizațiile și permisele, iar 16,8 milioane lei vor fi economiste din reducerea cheltuielilor cu reparațiile, prin efectuarea reparațiilor la materialul rulant cu precădere cu filialele proprii.
Tăieri de costuri vor mai fi operate prin diminuarea cheltuielilor cu staționarea (3 milioane lei) și reducerea numărului de tren km ca urmare a creșterii tonajului pe tren (7,6 milioane lei).
Programul de restructurare a CFR Marfă aprobat de Guvern preconizează deja și un plus de venituri de 104,5 milioane lei, prin identificarea de noi clienți, orientarea către segmentul de piață aferent traficului izolat de marfă, atragerea clienților mici care s-au orientat către piața auto, valorificarea de material rulant și mijloace fixe disponibile din patrimoniul companiei prin închiriere și vânzare.
Sindicaliștii de la CFR Marfă s-au întâlnit, marți, cu reprezentanții companiei pentru a discuta despre planul de restructurare al operatorului de marfă, care intenționează să disponibilizeze, cel mai târziu de la 1 martie, un număr de 6.380 de angajați.
Întâlnirea s-a finalizat fără rezultat, administrația opunându-se cererii sindicaliștilor legate de plățile compensatorii pentru angajații disponibilizați.
Potrivit liderului sindical, sindicaliștii nu sunt de acord cu disponibilizarea fără acordarea de venituri în completare și au revenit cu solicitarea referitoare la salariile compensatorii pentru salariații disponibilizați și tratarea acestora nediscriminatoriu față de salariații disponibilizați din subordinea Ministerului Economiei, care au benficiat de plăți compensatorii conform HG 938/2009.
Veniturile în completare pe care ar trebui să le primească salariații disponibilizați de la CFR Marfă reprezintă o sumă pe care aceștia să o primească lunar, în funcție de vechimea fiecăruia, aferent unei perioade de doi ani.
Conform unui proiect de ordonanță deja elaborat de Ministerul Transporturilor, persoanele care vor fi disponibilizate din sectorul feroviar de stat vor primi, pe lângă indemnizația de șomaj, o sumă de două ori mai mare decât salariul mediu net pe economie, la data desfacerii contractului de muncă, la care se adaugă un venit lunar de completare pentru o perioadă de 20-24 luni.
Venitul de completare va fi acordat pe perioade diferite, în funcție de vechimea în muncă a persoanelor concediate, respectiv 20 de luni pentru persoanele care au o vechime în muncă de până la 15 ani, 22 de luni pentru salariații care au o vechime în muncă între 15 și 25 de ani și 24 de luni pentru salariații care au o vechime în muncă de peste 25 de ani.
Suma pe care angajații o vor primi în momentul disponibilizării colective va fi de două ori mare decât salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Național de Statistică.