Ministerul Sănătății își asumă derularea și finanțarea programelor naționale de sănătate care au drept scop prevenirea, supravegherea și controlul bolilor transmisibile printre care HIV și TBC, iar CNAS, pe cele curative, cum ar fi cele pentru cancer și diabet, potrivit unui proiect de HG.
Pe site-ul Ministerului Sănătății (MS) a fost lansat în dezbatere publică un proiect de hotărâre de guvern privind asigurarea cadrului legislativ pentru derularea programelor naționale de sănătate pentru perioada 2013-2014.
Astfel, ministerul își asumă derularea și finanțarea programelor naționale de sănătate de sănătate publică care au drept scop prevenirea, supravegherea și controlul bolilor transmisibile prin: programul național de imunizare; programul național de supraveghere și control al bolilor transmisibile (boli transmisibile prioritare, infecție HIV, tuberculoză, infecții cu transmitere sexuală); programul național de prevenire, supraveghere și control al infecției HIV; programul național de prevenire, supraveghere și control al tuberculozei; programul național de supraveghere și control al infecțiilor nosocomiale și monitorizare a utilizării antibioticelor și a antibioticorezistenței.
De asemenea, MS va finanța programele pentru prevenirea, supravegherea și controlul bolilor netransmisibile prin: programul național de depistarea precoce activă a cancerului de col uterin; programul național de sănătate mintală; programul național de transplant de organe, țesuturi și celule de origine umană; programul național de boli endocrine. Tot MS va finanța promovarea sănătății și a unui stil de viață sănătos și va monitoriza factorii determinanți din mediul de viață și muncă și programul privind asigurarea unor servicii de sănătate publică specifice în cadrul
programului național de hematologie și securitate transfuzională și a celui de sănătate a femeii și copilului.
Din bugetul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) vor fi finanțate programele naționale de sănătate curative care au drept scop asigurarea tratamentului specific în cazul bolilor cu impact major asupra sănătății publice, respectiv: programul național de boli cardiovasculare; programul național de oncologie; programul național de tratament al surdității prin proteze auditive implantabile (implant cohlear și proteze auditive); programul național de diabet zaharat; programul național de diagnostic și tratament pentru boli rare; programul național de sănătate mintală; programul național de boli endocrine; programul național de ortopedie; programul național de transplant de organe, țesuturi și celule de origine umană; programul național de supleere a funcției renale la bolnavii cu insuficiență renală cronică; programul național de terapie intensivă a insuficienței hepatice; programul național de diagnostic și tratament cu ajutorul aparaturii de înaltă performanță.
Proiectul de act normativ reglementează și implementarea unui sistem adecvat de management al programelor naționale de sănătate, prin intermediul unităților de asistență tehnică și management al programelor naționale. În acest sens, prin ordin al ministrului sănătății, în cadrul instituțiilor publice din subordinea MS se vor înființa structuri organizatorice fără personalitate juridică, dar cu atribuții în asigurarea activităților de asistență tehnică și management ale programelor naționale de sănătate.
Totodată, Ministerul Sănătății, prin unitatea de achiziții publice centralizată, va organiza licitații la nivel național pentru achiziția unor bunuri și servicii necesare implementării programelor naționale de sănătate și va reglementa obligațiilor furnizorilor aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate pentru derularea programelor naționale de sănătate cu scop curativ, precum și a sancțiunilor ce se pot aplica, în în cazul nerespectării legislației.
Programele naționale de sănătate publică se finanțează de la bugetul Ministerului Sănătății, din bugetul de stat și din venituri proprii, precum și din alte surse, inclusiv din donații și sponsorizări, în condițiile legii, se arată în proiect.
În privința programelor naționale de sănătate curative, acestea se finanțează de la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, precum și din alte surse, inclusiv din donații și sponsorizări, în condițiile legii.
„În anul 2013, finanțarea programelor naționale de sănătate se realizează inclusiv din transferuri de la bugetul de stat și din venituri proprii, prin bugetul Ministerului Sănătății, către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pentru: achitarea obligațiilor de plată înregistrate în limita creditelor de angajament aprobate pentru programele naționale de sănătate a căror finanțare se asigură până la data de 31 martie 2013, inclusiv, prin transfer din bugetul Ministerului Sănătății în bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate; achitarea obligațiilor de plată înregistrate în limita creditelor de angajament aprobate pentru Programul național de boli transmisibile a cărui finanțare se asigură până la data de 31 martie 2013, inclusiv, din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate”, se precizează în proiect.
Sumele alocate în 2013 și 2014 pentru implementarea programelor naționale de sănătate se utilizează pentru realizarea obiectivelor și activităților desfășurate în acești ani, cât și pentru stingerea obligațiilor de plată înregistrate până la 31 decembrie a anului precedent și rămase neachitate până la aceeași dată a anului următor.
Proiectul de act normativ mai prevede respectarea dreptului asiguraților de a-și alege farmacia care derulează programele naționale de sănătate, conform prevederilor legale în vigoare.