Profesorul Ioan Caulea, în echipa care elaborează noile programe de Logică pentru liceu



Profesorul Ioan Caulea, în echipa care elaborează noile programe de Logică pentru liceu
Profesorul Ioan Caulea, în echipa care elaborează noile programe de Logică pentru liceu

După aproape trei decenii, planurile-cadru pentru disciplina Logică vor fi actualizate. Profesorul fălticenean Ioan Caulea face parte din grupul de lucru desemnat de Ministerul Educației pentru redactarea noilor programe școlare.

Profesorul Ioan Caulea predă științe socio-umane la Colegiul Național „Nicu Gane” din Fălticeni și are o experiență de peste 25 de ani la catedră. Absolvent al Facultății de Filosofie a Universității „Al. I. Cuza” Iași, promoția 2000, el deține gradul didactic I și este recunoscut la nivel național prin implicarea sa constantă în proiecte educaționale.

De-a lungul carierei, a fost metodist și membru al Consiliului Consultativ al Inspectoratului Școlar Județean Suceava pentru disciplinele socio-umane, membru al Corpului Național de profesori mentori, formator național și județean în cadrul programelor derulate de Ministerul Educației, Inspectoratul Școlar Județean și Casa Corpului Didactic, evaluator de manuale (Educație socială, clasele V-VIII) și programe școlare, coautor de ghiduri și auxiliare pentru bacalaureat (logică).

De asemenea, profesorul Caulea a făcut parte din comisiile centrale ale Olimpiadelor Naționale de științe socio-umane (Ploiești, Deva, Timișoara, Iași, Baia Mare, Cluj-Napoca) și membru în Comisia Centrală a Olimpiadei Naționale de Argumentare, Dezbatere și Gândire Critică, fiind apreciat pentru exigența și profesionalismul său.

Activitatea sa include și rolul de expert în elaborarea de standarde educaționale și coautor al Reperelor Metodologice pentru disciplina Logică, argumentare și comunicare, membru în grupul de lucru al CNEE pentru realizarea subiectelor de bacalaureat la disciplinele socio-umane (2009-2025).

Rezultate remarcabile cu elevii săi

Numele lui Ioan Caulea este asociat cu performanța școlară. Elevii săi au obținut, an de an, premii importante la fazele naționale ale olimpiadelor și concursurilor școlare, de la Psihologie și Economie până la proiecte interdisciplinare precum „Istorie și societate în dimensiune virtuală” sau „Cultură și civilizație în România”.

În fiecare generație, cel puțin jumătate dintre absolvenții profilului umanist de la Colegiul „Nicu Gane” aleg să susțină proba de Bacalaureat la Logică. Rezultatele confirmă pregătirea riguroasă: peste 50% dintre aceștia obțin note mai mari de 9.00.

„Este o satisfacție să văd cum elevii se îndreaptă cu încredere spre această disciplină și reușesc să obțină rezultate care le oferă avantaje clare în admiterea la facultate”, mărturisește profesorul.

Schimbări majore în programa de Logică

Ultima modificare a programei de Logică pentru liceu datează din 1996. După aproape trei decenii, Ministerul Educației a decis actualizarea conținutului, în acord cu nevoile actuale ale elevilor.

„Noile programe urmează să fie finalizate în toamnă și să intre în vigoare din anul școlar 2026-2027. Eu voi contribui la elaborarea programei pentru disciplina Logică, care ocupă un loc esențial în formarea tinerilor”, a declarat Ioan Caulea.

Profesorul subliniază că studiul logicii dezvoltă gândirea critică, capacitatea de argumentare și abilitatea de a distinge între raționamente valide și erori de gândire. „Este o disciplină care nu doar sprijină învățarea altor materii, dar și oferă un avantaj real la Bacalaureat, unde subiectele sunt bazate pe aplicarea raționamentului, nu pe memorare.”

„Logica, mai mult decât o probă la Bacalaureat”

Logica este o disciplină cu impact direct asupra traseului educațional al tinerilor. Competențele dobândite la liceu îi ajută pe elevi să se pregătească pentru domenii variate – Drept, Filosofie, Științe Politice, Jurnalism, Psihologie, dar și pentru domenii tehnice precum Informatică și Politehnică.

„Cunoștințele acumulate devin fundament pentru mediul universitar, dar și pentru viață în general. Logica formează capacitatea de a lua decizii raționale, de a construi argumente solide și de a comunica eficient. Într-o lume dominată de informație și dezbatere, această abilitate devine un atu major”, explică profesorul Caulea.

Profesorul fălticenean consideră că logica este o resursă educațională esențială, care transcende cadrul strict al școlii. „Nu este doar o disciplină de Bacalaureat, ci un instrument fundamental pentru educație, carieră și viața de zi cu zi. Îi învață pe elevi să fie clari, coerenți și convingători, oferindu-le șansa de a deveni adulți capabili să gândească independent și responsabil”, a concluzionat prof. Ioan Caulea.



Recomandări

Prof. Isabel Vintilă face parte din grupul de lucru care pregătește noile programe școlare la Limba și literatura română pentru liceu

Prof. Isabel Vintilă face parte din grupul de lucru care pregătește noile programe școlare la Limba și literatura română pentru liceu
Prof. Isabel Vintilă face parte din grupul de lucru care pregătește noile programe școlare la Limba și literatura română pentru liceu

Profesori de la Colegiul „Mihai Băcescu” Fălticeni au participat la un stagiu de formare europeană în Franța

Profesori de la Colegiul „Mihai Băcescu” Fălticeni au participat la un stagiu de formare europeană în Franța
Profesori de la Colegiul „Mihai Băcescu” Fălticeni au participat la un stagiu de formare europeană în Franța

Cele mai bune rezultate din ultimul deceniu, la bacalaureat și olimpiade, pentru Colegiul „Hurmuzachi” Rădăuți

Cele mai bune rezultate din ultimul deceniu, la bacalaureat și olimpiade, pentru Colegiul „Hurmuzachi” Rădăuți
Cele mai bune rezultate din ultimul deceniu, la bacalaureat și olimpiade, pentru Colegiul „Hurmuzachi” Rădăuți