– Agenții economici suceveni datorează municipalității 177 miliarde de lei, populația are restanțe de 35 de miliarde de lei, în vreme ce peste 85 de miliarde au un statut incert, fiind sume ce trebuie recuperate de la societăți intrate în faliment
– În același timp, Primăria are de achitat datorii de 341 de miliarde de lei, dar cea mai mare parte a acestora – 234 de miliarde de lei, reprezintă subvenția pe care o are de achitat către Termica în contul energiei termice furnizate populației
– Primarul Ion Lungu a reușit să reducă cheltuielile de funcționare ale Primăriei la mai bine de jumătate față de 2003
La un an și jumătate de la preluarea mandatului de primar al municipiului Suceava, Ion Lungu (foto) a prezentat o situație detaliată a încasărilor și cheltuielilor efectuate în această perioadă, prezentînd modul de gestionare a banului public.
În prezent, municipalitatea suceveană are de recuperat de la agenții economici și de la populație aproape 300 de miliarde de lei, datorie acumulată pe parcursul mai multor ani.
Din această sumă, 177 de miliarde de lei trebuie recuperate de la agenții economici suceveni, 35 de miliarde de lei de la populație, în vreme ce peste 85 de miliarde au un statut incert, fiind sume ce trebuie recuperate de la societăți intrate în faliment.
– Datoriile proprii ale Primăriei, cu 50 de miliarde mai mici decît la preluarea mandatului de primar
O situație deosebită se înregistrează la datoriile pe care Primăria le are de achitat la alți furnizori de bunuri și servicii.
Astfel, pe ansamblu, datoriile existente depășesc nivelul celor pe care le are de recuperat de la agenții economici și de la populație, totalizînd 341 de miliarde de lei, în vreme ce la preluarea mandatului, ele se cifrau la 336 de miliarde de lei.
“În fapt, datoriile municipalității au scăzut, de cînd am preluat mandatul de primar, la 30.06.2004. Într-adevăr ele par să fie mai mari, totalizînd 341 de miliarde de lei, dar cea mai mare parte a datoriilor – 234 de miliarde de lei, se înregistrează la societatea de termoficare, pentru că s-au redus subvențiile de la bugetul de stat, acest efort fiind acum pe umerii Consiliului Local. Nu văd posibilitățile reale de a achita această sumă, care egalează veniturile proprii ale Primăriei pe un an de zile, tocmai de aceea căutăm modalități de a reduce costul real al gigacaloriei, măcar la 1,8 milioane, față de cele 2,3 milioane de lei plătite în prezent.
Fără acea sumă la termoficare, datoriile reale ale Primăriei sînt de 105 miliarde lei, cu 50 de miliarde de lei mai mici ca la preluarea mandatului.
În plus, jumătate din aceste datorii, adică 51 de miliarde, se înregistrează la reparațiile stradale, unde în 2005 s-au făcut foarte multe lucrări, în valoare de peste 100 de miliarde, în condițiile în care la începutul anului, la acest capitol, erau deja datorii de aproape 40 de miliarde de lei din anii anteriori”, a declarat Ion Lungu.
În același timp, el a prognozat o creștere a gradului de îndatorare a municipiului, ca urmare a investițiilor ample care vor fi demarate în perioada imediat următoare:
“Cred că este o situație normală ca autoritățile publice să aibă un anume grad de îndatorare, eu am criticat acest lucru atunci cînd datoriile mari nu se justificau în lucrări pentru comunitate. Atîta timp cît vom investi în dezvoltarea și reabilitarea infrastructurii municipiului, este de așteptat ca în perioada următoare să crească gradul de îndatorare a Primăriei. Acum, gradul de îndatorare a Primăriei Suceava este nesemnificativ, de 2-3%, cu siguranță el va crește atunci cînd vom angaja credite pentru ISPA și Suceava –utilități și mediu”.
– Reducerea drastică a cheltuielilor de funcționare a Primăriei
Pentru a aduce o dovadă în plus că la Primăria Suceava banii au fost cheltuiți cu responsabilitate și în condiții de transparență maximă, Ion Lungu a făcut o comparație cu cheltuielile de funcționare a acesteia în anii anteriori.
“Numai la cheltuielile de funcționare a Primăriei în 2005, cheltuielile materiale sînt de 17 miliarde de lei, de 2,6 ori mai mici decît în 2003, cînd au fost de 45 de miliarde de lei.
La anumite capitole, diferențele sînt și mai mari. Astfel, la materiale pentru curățenie, cheltuielile sînt de 50 de ori mai mici, la furnituri pentru birou – de 15 ori mai mici”, a precizat primarul municipiului reședință de județ.
– Prioritățile de investiții pentru acest an
Bugetul total al Primăriei Suceava pentru 2006 este estimat la 1400 de miliarde de lei, o bună parte din acești bani fiind destinați unor obiective de investiții și de reparații, foarte importante pentru municipiu: 100 de miliarde de lei pentru repararea străzilor și asfaltare, 50 de miliarde la școli, 40 de miliarde pentru introducerea apei de Berchișești la Burdujeni, 20 de miliarde pentru extinderea rețelei de gaz metan în Ițcani și Burdujeni, precum și bani pentru cumpărarea a încă 15 autobuze noi, care vor completa parcul auto al societății de transport public local, TPL.
Alte importante sume de bani vor fi alocate pentru implementarea programelor ISPA și “Suceava – utilități și mediu la standarde europene”.
