Proiect

Prevenirea abandonului școlar, cu bani de la UNICEF



Prevenirea abandonului școlar se face, la Suceava, și pe baza unui proiect finanțat de UNICEF (Fondul Națiunilor Unite pentru Copii). Din noiembrie anul trecut, UNICEF și CRIPS (Centrul de Resurse și Informare pentru Profesiuni Sociale) București au încheiat un parteneriat cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Suceava, pentru a derula proiectul „Rețele comunitare pentru îmbunătățirea accesului la educație și prevenirea abandonului școlar în comunități afectate de inundații”.
Din acest proiect fac parte patru școli din județ, din zonele afectate de inundații, respectiv școlile generale din Arbore, Pătrăuți, Milișăuți-Bădeuți și Gura Solcii.
Câte 1.000 de lei pentru fiecare școală
Proiectul se va derula pe parcursul a zece luni, noiembrie 2010 – august 2011, și cuprinde o serie de etape. Vor fi formate opt cadre didactice, precum și câteva persoane din comunitate, care pot fi implicate în derularea acțiunilor proiectului.
În perioada 21-26 ianuarie s-au desfășurat în cele patru școli din Arbore, Pătrăuți, Milișăuți-Bădeuți și Gura Solcii activități finanțate de UNICEF prin CRIPS, cu câte 1.000 de lei pentru fiecare școală, activități menite să atragă către școală copiii evaluați a fi în situație de risc de abandon școlar (concursuri de desen pe diverse teme, de eseuri, ateliere de lucru, carnaval, piese de teatru, copiii primind la sfârșitul activităților cadouri sub formă de rechizite școlare, dulciuri și fructe).
Aproape 500 de copii, cu risc de abandon școlar
În cele patru școli incluse în proiect au fost evaluați 170 de elevi, din cei 427 elevi din grupul țintă (evaluați după mai multe criterii: număr mare de absențe nemotivate, situație financiară dificilă, probleme grave de sănătate, antecedente de abandon școlar în familie, distanță mare de deplasare la școală și lipsa unui mijloc de transport).
„La activitățile desfășurate la școlile din Arbore și Gura Solcii a participat maestrul Mihai Pânzaru PIM, care s-a bucurat să descopere reale talente și căruia îi mulțumim pentru timp și implicare, iar din partea Inspectoratului de Poliție Județean, doamna Ileana Iacob, din cadrul Compartimentului de prevenire a criminalității, vechi partener în proiectele noastre, căreia îi mulțumim pe această cale”, a declarat coordonatorul de zonă al proiectului, Niculina Doina Daneliuc.
În cadrul activităților desfășurate la școlile din Pătrăuți și Bădeuți-Milișăuți au participat pictorul sucevean George Ostafi OST, atât în calitate de pictor, cât și în calitate de reprezentant al Muzeului Bucovinei, precum și inspectorul școlar Tatiana Vîntur.
În România, abandonul școlar a scăzut, dar se menține peste media UE
Comisia Europeană a aprobat, ieri, un plan de acțiune pentru a reduce rata de părăsire timpurie a școlii la 10%, datele Executivului european arătând că România se numără printre statele în care acest fenomen a scăzut semnificativ în ultimii ani, deși se menține peste media UE.
Studiile Comisiei arată că peste șase milioane de tineri din UE părăsesc sistemul de educație și formare profesională, având calificări de nivel secundar inferior în cel mai bun caz. Aceștia se confruntă cu obstacole în găsirea unui loc de muncă, sunt mai des afectați de șomaj și depind într-o măsură mai mare de prestațiile sociale. Pentru Uniunea Europeană – care are ca obiectiv creșterea inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii – părăsirea timpurie a școlii reprezintă un obstacol serios.
Planul de acțiune adoptat, ieri, de Comisie va ajuta statele membre să atingă obiectivul principal al Strategiei Europa 2020 de reducere, până la finalul deceniului, a ratei medii UE de părăsire timpurie a școlii, sub 10 %, de la nivelul actual de 14,4 %.
Deși media actuală la nivelul UE a celor care părăsesc timpuriu școala este de 14,4 %, situația reală variază semnificativ de la o țară la alta. Astfel, șapte state membre au atins deja pragul de 10 % de părăsire timpurie. Este vorba despre Austria, Cehia, Finlanda, Lituania, Polonia, Slovacia și Slovenia. În schimb, alte trei state membre – Malta, Portugalia și Spania – au rate de abandon școlar timpuriu de peste 30%.
Potrivit datelor Comisiei, aproape toate țările și-au redus ratele de părăsire timpurie a școlii față de anul 2000, România numărându-se, alături de Malta, Italia, Cipru și Portugalia, printre țările care au obținut cele mai semnificative reduceri.
Graficele prezentate de Comisia Europeană, bazate pe date aferente anului 2009, arată că în România rata celor care părăsesc timpuriu școala este de 16,6%, mai mare decât media la nivelul UE 27, care este de 14,4%. Tot cifrele arată că abandonul școlar timpuriu s-a redus față de 2000 cu peste 27%.
Comisia consideră că fenomenul de părăsire timpurie a școlii reprezintă o problemă complexă care nu poate fi rezolvată doar prin politici de educație, ci și prin măsuri de prevenire, intervenție și compensare.
Propunerile Comisiei vor fi discutate de miniștrii educației în cadrul întâlnirii de la Bruxelles, în perioada 2-4 mai. Statele membre vor fi invitate să adopte strategii cuprinzătoare pe baza acestui cadru până la finalul anului 2012 și să le implementeze prin programele lor naționale de reformă.



Recomandări

Carduri de 500 de lei pentru preșcolari și elevi nevoiași, și în acest an școlar. Vezi când se depun cererile

Carduri de 500 de lei pentru preșcolari și elevi nevoiași, și în acest an școlar. Vezi când se depun cererile
Carduri de 500 de lei pentru preșcolari și elevi nevoiași, și în acest an școlar. Vezi când se depun cererile

„Ia românească” – vernisaj în cadrul concursului interjudețean „Trecutul, prezentul și viitorul nostru”

„Ia românească” – vernisaj în cadrul concursului interjudețean „Trecutul, prezentul și viitorul nostru”
„Ia românească” – vernisaj în cadrul concursului interjudețean „Trecutul, prezentul și viitorul nostru”

„Ia românească” – vernisaj în cadrul concursului interjudețean „Trecutul, prezentul și viitorul nostru”

A șaptea ediție a Concursului Interjudețean de Educație civică, voluntariat și proiecte caritabile Trecutul, prezentul și viitorul nostru
A șaptea ediție a Concursului Interjudețean de Educație civică, voluntariat și proiecte caritabile Trecutul, prezentul și viitorul nostru