Președintele PC, Daniel Constantin, a criticat, luni, proiectul legii învățământului promovat de Ministerul Educației, arătând că metoda folosită la elaborarea acestuia este de „copy- paste”, că textul nu se referă la descentralizare și că sistemul educațional este subfinanțat.
„Resping în totalitate propunerea formulată de Guvern pentru că majoritatea lucrărilor proprii contravin procesului educațional normal”, a afirmat liderul conservatorilor.
Constantin a vorbit, la dezbaterea organizată pe această temă la Palatul Parlamentului, în calitate de singurul reprezentant al opoziției prezent și a afirmat că organizarea dezbaterii este defectuoasă.
El a spus că proiectul cuprinde foarte multe lucruri care contravin procesului educațional, că „șochează” modalitatea în care Ministerul intenționează să atragă elevii la școală prin impunerea de amenzi pentru absențe. „Dacă facem un calcul elementar, la 4 milioane elevi, înmulțit cu amenda de 5.000 RON propusă de legea educației, rezultă 20 miliarde de lei, adica 5 miliarde de euro. Avem aici o lege a educației sau o lege prin care Guvernul vrea să rezolve criza din România, furând bani de la părinți?”, a mai spus Constantin.
Liderul PC a arătat că se pare că medota folosită de Minister la elaborarea acestei legi este „copy-paste”, deoarece sunt articole care nu se corelează.
Legea educației prevede ca, în cadrul unităților de nivel gimnazial sau liceal, cu predare în limbile minorităților naționale, singulare în municipiu sau oraș, se acordă personalitatea juridică, indiferent de efectiv. „Acest lucru înseamnă că vom înființa o unitate juridică aparte chiar dacă avem trei elevi de altă naționalitate?”, a adăugat Daniel Constantin.
El a mai spus că, mai mult, în legea educației este prevăzut că în învățământul în limbile minorităților naționale, în comunicarea internă și în comunicarea cu părinții elevilor și preșcolarilor, se poate folosi limba de predare, iar, în felul acesta, vicepremierul Marko Bela va putea trimite câte scrisori în limba maghiară va dori către unitățile de învățământ cu limba de predare maghiară și către unitățile oricât de mici de învățământ ale minorităților cu personalitate juridică, mai ales că acestea vor exista peste tot potrivit noii legi.
Potrivit liderului PC, proiectul de lege e mai preocupat de introducerea principiului de „vasalitate și de obediență” în raporturile ierarhice.