Plata despăgubirii RCA înainte de reparație va crește concurența între service-urile auto



Plata despăgubirii în baza unei polițe RCA înainte de repararea autovehiculului avariat va crește concurența între service-urilor auto, cu impact asupra tarifelor, calității serviciilor și lucrărilor efectuate, susțin asigurătorii.
„Păgubiții RCA, circa 500.000 în fiecare an, se vor prezenta la asigurător și, după evaluarea daunei, vor primi o sumă de bani drept despăgubire. Ulterior, ei vor căuta un service pentru repararea autovehiculului. Aici intervine concurența. Practic, service-urile se vor «bate» pentru acești clienți. Unitățile care practică prețuri ridicate, la o calitate îndoielnică vor ieși de pe piață”, a declarat directorul unuia dintre cei mai mari jucători din această piață.
Schimbări benefice pentru client
Mai mulți reprezentanți din industrie au apreciat că efectele modificării vor fi benefice pentru client, dar evită să se pronunțe oficial până când nu se vor publica normele în Monitorul Oficial.
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a anunțat, luni, că a modificat Normele privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule (RCA).
Astfel, persoanele păgubite în urma unor accidente auto vor putea primi despăgubiri de la asigurătorul RCA al vinovatului înainte să își repare autovehiculul, suma fiind calculată pe baza prețurilor utilizate de service-urile auto sau a unor cataloage de specialitate. Totodată, despăgubirea va fi achitată în termen de maximum 10 zile de la depunerea ultimului document necesar stabilirii răspunderii și cuantificării daunei, comparativ cu 15 zile, cât era anterior.
„Încă nu știm cum vor arăta exact modificările, dar și anterior păgubitul putea să solicite plata despăgubirii înainte de repararea autovehiculul, numai că această practică era utilizată sporadic și, de regulă, în cazurile cu daună de valoare mare, apropiate de daună totală, în care proprietarul mașinii avariate se hotăra să nu o mai repare”, a spus reprezentantul unei alte companii.
Suplimentarea sumei primite ca despăgubire
Asigurătorii cred că, în situația în care nu va reuși să găsească o unitate service dispusă să îi repare autovehiculul avariat în cuantumul despăgubirii primite de la asigurător, păgubitul va putea solicita, cel mai probabil, suplimentarea sumei primite ca despăgubire.
„Este greu de crezut că nici un service nu îi va repara păgubitului mașina avariată pentru că despăgubirea este insuficientă. Dacă vor exista asemenea situații, păgubitul poate solicita asigurătorului suplimentarea sumei primite ca despăgubire sau trimiterea la acel service care îi poate repara autovehiculul în cuantumul despăgubirii primite”, au precizat sursele citate.
Pe de altă parte, modificările adoptate de CSA vor „aduce clarificări” pe piața asigurărilor RCA, respectiv păgubiții vor vedea care asigurător își onorează obligațiile de plată care îi revin în urma producerii unui eveniment asigurat printr-o poliță.
„Aproape în fiecare an a existat un asigurător care a practicat un preț foarte redus la RCA comparativ cu media pieței. Numeroși clienți au optat pentru acel asigurător, în condițiile în care polița nu era pentru el, ci pentru cel pe care l-ar fi lovit în trafic. Nu întotdeauna acel asigurător își calcula corect rezervele de daună și, după ce se vedea cu banii în conturi, întârzia cu plata despăgubirilor când proprietarii autovehicule avariate se prezentau cu RCA-ul vinovaților”, spune reprezentantul unui alt jucător important care vinde polițe RCA.
Emiterea de polițe RCA reprezintă una din cele mai importante linii de business a asigurătorilor, în condițiile în care, la nivelul anului 2008, subscrierile pe acest segment de piață au avut o pondere de 26,1% din totalul subscrierilor la nivelul pieței asigurărilor generale.
Pe această piață sunt prezenți 15 asigurători, cei mai importanți fiind Omniasig, Asirom Ardaf și Allianz-Țiriac, conform datelor din 2008.