Piața muncii, caracteristici și trucuri



Nu de puține ori am auzit vorbindu-se de “piața muncii” și nu de puține ori, fiecare dintre noi, am luat contact cu aceasta într-un fel sau altul, într-o calitate sau alta.
Piața muncii se întemeiază pe întâlnirea și confruntarea cererii cu oferta.
Cererea de muncă este formulată de către angajatori și se exprimă prin numărul de locuri de muncă, în timp ce oferta vine din partea angajaților și constă în profesii, meserii, aptitudini si disponibilitate.
Tocmai de aceea, această rubrică se vrea a fi un cumul de informații utile atât angajatorului, în demersul său de a-și găsi cel mai bun angajat, cât și angajatului, care, în încercarea de a-și găsi un loc de muncă adecvat calificării, aptitudinilor și intereselor sale, este obligat să intre pe piața de muncă.
Vorbim astfel de acest concept „piața muncii” și vom încerca să vă informăm cu privire la toate avantajele și dezavantajele, precum și la greșelile întâlnite, poate de cele mai multe ori din cauza dezinformării.
În primul rând, ai nevoie de elaborarea unei strategii de abordare a pieței de muncă, indiferent de care parte a baricadei te afli (angajat sau angajator), apoi ai nevoie de instrumente de acces pe piață (CV, scrisori, recomandări etc.) și, nu în ultimul rând, ai nevoie de informație.
Ca să faci față cu succes acestor cerințe, ne-am gândit să-ți oferim câteva indicii absolut necesare.
Ce înseamnă abordarea pieței muncii ? Iată câteva aspecte care trebuie să îți ridice un semn de întrebare.
Angajatul – consumabilă sau resursă ? Angajatorul – șef sau partener care coordonează ? Cum e mai productiv să privim cele două aspecte ? Să rămânem la concepția tradițională sau să privim lucrurile într-o viziune nouă, mai largă?
În mod tradițional, angajații sunt priviți ca un lucru care în timp se degradează, se termină, se consumă și trebuie înlocuit. Mai nou, managerii de succes privesc angajații ca pe colaboratori, ca pe ceva în continuă dezvoltare și transformare, ca pe o resursă. De aici și înlocuirea din ce în ce mai vizibilă a noțiunii de „personal” cu cea de „resursă umană”.
În aceeași direcție se mișcă lucrurile și în ceea ce privește politica de conducere. Dacă înainte angajatorul tăia și spânzura și cuvântul lui era literă de lege, acum managerii implică angajații din ce în ce mai mult în luarea deciziilor, bazându-se pe un leadership democratic.
Comunicarea devine din ce în ce mai importantă în cadrul instituțiilor și firmelor (e firesc să fie așa întrucât cea mai mare parte din timp ne-o petrecem la serviciu) și în acest scop companiile multinaționale, investesc constant în team-building, training etc.
Prin diverse metode, se explorează astfel factorul uman, în traducere liberă, interesele, motivațiile și nevoile angajatului, în scopul optimizării, creșterii productivității muncii.
În acest articol introductiv, am tratat la modul general cele două dimensiuni care definesc piața muncii. În viitoarele articole vă vom informa cu privire la celelalte aspecte de notorietate, utile atât angajatului, cât și angajatorului.
În acest scop, vom dezbate subiecte și trucuri cum ar fi importanța unui CV bine conceput, cum să ne punem în valoare aptitudinile și capacitățile atât prin CV, cât și prin participarea la interviu, cum să ne luăm informațiile necesare despre un job și despre o firmă, cum să ne găsim candidatul ideal pentru un post disponibil în firma noastră, legislația muncii, importanța evaluărilor psihologice, atât la angajare cât și periodic.
Așteptăm întrebări și nelămuriri de-ale dvs la nr de telefon 0230/520317 și prin email la adresa office@agentierecrutare.ro.
Human Resources Consulting
Agenție de recrutare și selecție de resurse umane
consultant – psiholog Monica Tataru
consultant – avocat Oana Petruța Chidoveț