Peste 70% dintre români cumpără produse mai ieftine sau mai puține, din cauza crizei



Peste 70% dintre români și-au redus consumul sau au cumpărat produse mai ieftine, din cauza crizei, mai puțin sau deloc afectate fiind persoanele tinere fără copii, cu venituri de peste 3.000 de lei/familie și studii superioare, potrivit unui studiu realizat de MEDNET Marketing Research Center.
Studiul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ pentru București și orașele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 16-23 noiembrie. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18-65 ani, iar marja de eroare este de plus/minus 3,35%, se arată într-un comunicat al firmei de cercetare.
Datele relevă că 28,8% dintre respondenți nu și-au modificat comportamentul de consum, iar 71,2% au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (45,9% au cumpărat aceleași produse, dar în cantitate mai mică, 9,3% au cumpărat produse mai ieftine, dar în aceeași cantitate, iar 16% au cumpărat produse mai ieftine și în cantitate mai mică).
„Cei care nu și-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt cei care se declară ca fiind afectați într-o foarte mică măsură sau chiar deloc de criză, tineri, fără copii, care au venituri peste 3000 lei/familie și au studii superioare”, se arată în comunicat.
Studiul arată că 17,1% dintre respondenți sunt afectați de criză într-o foarte mare măsură, iar 19,3% în mare măsură, în timp ce 12,3% declară că în acest an criza nu i-a afectat deloc.
„Comparativ cu începutul anului 2009, mai exact luna februarie, procentul celor care se declară afectați în foarte mare și mare măsură de criza este în creștere (de la 28,6% în februarie 2009, la 36,4% în noiembrie 2009), în timp ce procentul celor care sunt afectați în mică măsură sau deloc este în scădere (de la 38,7% la 26,6%)”, notează autorii studiului.
Cele mai afectate de criza economică se declară a fi femeile, cu vârsta cuprinsă în intervalul 55-65 ani, cu un nivel de educație „sub liceu” și cu un venit mai mic de 1.500 lei/familie.
Efectele pe care criza economică le-a avut asupra familiilor respondenților se referă la pierderea locului de muncă de către persoana în cauză sau un membru al familiei (22,4%), reducerea salariului sau a câștigurilor salariale ale acestuia sau ale unui membru al familiei (43,9%), pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (20,7%), precum și creșterea ratelor datorită devalorizării leului (22,8%).
Alte efecte menționate de către participanții la studiu au fost „creșterea prețurilor”, „lipsa comenzilor/contractelor/închiderea firmei”, „pensia mică în raport cu cheltuielile”, „înghețarea și întârzierea plății salariilor” și „apariția conceptului de prudență”.
MEDNET Marketing Research Center activează în domeniul cercetării de piață din anul 2000.