Peste 6.000 de angajați de la CFR Marfă vor fi disponibilizați fără salarii compensatorii



Peste 6.000 de angajați de la CFR Marfă vor fi disponibilizați cel mai târziu de la 1 martie 2010, fără salarii compensatorii, potrivit programului de restructurare trimis de administrație sindicatelor, reprezentanții salariaților spunând că vor contesta acest program deoarece nu au fost consultați.
Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, vineri, pentru MEDIAFAX, că sindicatele au fost notificate vineri că vor fi disponibilizați 6.380 de salariați din cei 16.220 de la CFR Marfă, fără salarii compensatorii.
„De azi (n.r. vineri) se intră pe proceduri, după aproximativ 45 de zile se emit deciziile fiecărui salariat disponibilizat, apoi salariatul are dreptul la 15 zile de preaviz, astfel că, cel mai târziu la 1 martie, cei 6.380 de angajați ai CFR Marfă vor fi disponibilizați”, a explicat Măntescu.
Liderul sindical a precizat că, luni, se va întâlni cu toți liderii de sindicat pentru a analiza programul de restructurare trimis de administrație și a subliniat că nu este de acord cu acesta.
„Eu voi contesta acest program, din două motive. Administrația nu a consultat sindicatele la elaborarea ascestui program și nici nu sunt specificate criteriile pe baza cărora au fost selectați cei disponibilizați”, a spus Măntescu.
Liderul sindical a precizat că de la CFR Călători nu s-a primit un astfel de program privind disponibilizări.
Salariații CFR Marfă au fost în șomaj tehnic la CFR șase luni, acesta urmând să ia sfârșit la finalul lui 2009, activitatea în domeniul nefiind perturbată, declarat, în octombrie.
Secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Gheorghe Popa, spunea, în luna octombrie, că din iulie până în septembrie, primele trei luni de aplicare a măsurii șomajului tehnic la CFR Marfă, în medie fiecare angajat a stat acasă 26 de zile. S-a recurs la această decizie ca urmare a scăderii drastice a volumului de lucru în 2009 față de anul trecut.
Fostul directorul general al CFR Marfă, Călin Grațian, declara, la sfârșitul lunii iulie, că perioada în care angajații CFR Marfă sunt în șomaj tehnic ar putea fi prelungită, în funcție de evoluția economiei României, deoarece activitatea societății a scăzut la jumătate față de anul trecut, măsura fiind cea mai avantajoasă pentru salariați.
Acesta preciza că, în 2005, la CFR Marfă erau 19.209 de salariați, cheltuielile cu „munca vie” fiind de 20,19 la sută, iar în 2008 erau 18.247 de angajați și aceste cheltuieli reprezentau 38,48 la sută.
La începutul lunii iulie, aproximativ 7.000 de angajați ai CFR Marfă au intrat prin rotație în șomaj tehnic, unii dintre aceștia dorind să stea toate cele trei luni în șomaj tehnic. Cei 7.000 de salariați ai CFR Marfă din 17.500 au primit pe parcursul celor trei luni 75 la sută din salariul de bază corespunzător locului de muncă.
Grațian Călin declara atunci că această măsură înseamnă o reducere a fondului de salarii cu aproximativ 25 la sută, iar corelată cu alte măsuri reprezintă 32-33 la sută reducere.
Iulian Măntescu spunea atunci că sindicatele sunt de acord în principiu cu această soluție de moment, dar preciza că nu este una bună pe termen lung.
Ministerul Transporturilor a pregătit un proiect de ordonanță prin care peste 10.300 de angajați vor fi concediați de la companiile din sectorul feroviar și vor primi dublul salariului mediu net pe economie, la data încetării contractului de muncă, indemnizație de șomaj și un venit lunar de completare pe parcursul a 20-24 luni, în funcție de vechimea în activitate.
Cei mai mulți angajați vor fi concediați de la CFR Marfă (6.700 persoane), CFR Călători (1.032 angajați), Societatea de Întreținere și Reparații Vagoane CFR IRV (800 salariați), CFR SA (600 posturi) și Societatea de Întreținere și Reparații Locomotive și Utilaje CFR IRLU (500 de persoane).