Peste 68 la sută dintre cele peste 18,6 milioane de apeluri primite la numărul 112 în 2012 au fost false, cele mai multe provenind de la copii, tineri și persoane cu probleme psihice, iar mulți apelanți au adresat injurii operatoarelor, au pus muzică sau nu au vorbit.
La Numărul Unic de Urgență 112 au fost primite 18.665.852 de apeluri, cele mai multe fiind transferate către Ambulanță – 58,28 la sută, Poliție – 27,27 la sută, Pompieri – SMURD – 12,25 la sută și Jandarmerie – 2,08 la sută, potrivit statisticii pe anul 2012 realizată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
Dintre cele peste 18,6 milioane de apeluri, 31,62 la sută au fost reale și 68,38 la sută false.
„Multe persoane sună fără a avea o urgență, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informații despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituții sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale”, a preciza STS într-un comunicat de presă remis luni, de Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112.
Din punct de vedere al apelurilor false, județele Covasna, Dâmbovița și Mureș ocupă primele locuri.
Majoritatea apelurilor false și abuzive au provenit de la copii, tineri și persoane cu probleme psihice, fiind în mare parte realizate de pe cartele prepay, a precizat STS.
Cele mai multe sancțiuni au fost aplicate în județele Dâmbovița, Galați și Suceava
Pentru apelurile false și abuzive la numărul 112 au fost sancționate 10.059 de persoane. Cele mai multe sancțiuni au fost aplicate în județele Dâmbovița, Galați și Suceava.
Date cu privire la convorbirile efectuate prin sistemul 112 au fost solicitate STS de 284 de persoane. Alte 1.230 de astfel solicitări au fost primite de STS din partea unor autorități ale statului, precum Poliția, ISU, Ambulanța, Jandarmeria, tribunalele și parchetele, fiind formulate pentru îndeplinirea unor obligații legale.
Autoritățile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgență 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieți.
Doar unul din patru cetățeni europeni știu că 112 este Numărul European de Urgență, care poate fi apelat din toate statele membre. Cunoașterea numărului 112 doar de către un sfert dintre cetățenii UE reprezintă o situație care stagnează de ani de zile, existând însă variații semnificative de la o țară la alta.
Ultimul Eurobarometru al Comisiei Europene referitor la numărul 112 arată că România se află pe primele locuri în ceea ce privește informarea și educarea populației în UE.
Începând din 2009, în mai mult de 25 de țări din Europa sunt organizate activități de sensibilizare a populației cu ocazia celebrării Zilei Europene 112, care are loc anual pe 11 februarie.
În anul care a trecut, în România, STS, în calitate de administrator al Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență, a desfășurat numeroase activități de educare – informare: în zonele turistice montane și pe litoral, campanie în gări, aerogări, trenuri, stațiile de metrou și pe principalele drumuri naționale, au fost difuzate spoturi 112 la posturile de radio și televiziune, au avut loc vizite ale elevilor în dispeceratele 112, o amplă acțiune împreună cu Biserica Ortodoxă Română, dar și multe alte activități punctuale, a precizat instituția.
De la începutul acestui an, posturile de radio și de televiziune cu acoperire națională transmit spoturi de informare 112, acțiune programată să se desfășoare până în iulie.
Din anul 2008, 112 este unicul număr de urgență care poate fi folosit în orice țară a Uniunii Europene
În luna ianuarie, ofițerii de relații publice ai STS au desfășurat o campanie de informare premergătoare Festivalului Olimpic al Tineretului European (FOTE) intitulată „Săptămâna Numărului Unic de Urgență 112 în județul Brașov”. În locurile de desfășurare a competițiilor, în hoteluri și în alte spații publice au fost postate afișe și autocolante în trei limbi de circulație internațională prin care turiștii sunt informați despre numărul 112.
„Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 a devenit, în doar câțiva ani, unul dintre cele mai prestigioase și de încredere servicii puse de către stat în slujba salvării vieții oamenilor, a protejării proprietății și a mediului. Este un adevărat brand național. Numărul 112 face parte din cotidian, este parte a societății și își confirmă zilnic, minut cu minut, utilitatea. Dacă 112 nu ar fi existat, el ar fi trebuit inventat”, a spus directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale, Marcel Opriș.
Sărbătorirea Zilei Europene 112 este un pas crucial în promovarea 112, mai ales în zilele noastre când cetățenii călătoresc mai mult decât oricând către locul de muncă, către locul unde își desfășoară studiile, în vacanțe.
În majoritatea țărilor europene au loc sesiuni de informare și prezentări despre numărul 112 în școli, Ziua Ușilor Deschise și vizite în centrele de urgență 112. Mai multe țări au ales ca în 2013 să sărbătorească Ziua 112 în jurul conceptului de resuscitare cardiopulmonară (CPR), întrucât marea majoritate a europenilor nu știu cum să efectueze procedurile de resuscitare în cazul în care sunt martorii unui stop cardiac.
„Numărul semnificativ de țări care organizează Ziua Europeană 112 subliniază importanța creșterii gradului de conștientizare la nivelul UE, în special pe parcursul acestui An al Cetățenilor. Niveluri mai bune de sensibilizare și calitate a serviciului 112 ar reprezenta, cu siguranța, un mare beneficiu pentru cetățenii europeni care se deplasează în cadrul pieței unice precum și pentru serviciile de urgență care fac eforturi să răspundă sutelor de milioane de apeluri de urgență pe care le primesc în fiecare an”, a spus Olivier Paul Morandini, președintele Asociației Europene a Numărului de Urgență, EENA.
Numărul pan-european de urgență 112 a fost creat în 1991. În aprilie 2005, Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 a devenit operațional în toată România.
Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgență care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgență (ambulanță, pompieri și poliție) în orice țară a Uniunii Europene.
Numărul unic pentru apeluri de urgență 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenția agențiilor specializate de urgență, pentru asigurarea asistenței imediate în situații în care este periclitată viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.