Restaurantul „Latino”, situat în apropierea Colegiului Național „Ștefan cel Mare” Suceava, și-a cîștigat un nume binemeritat în rîndul sucevenilor, deveniți, cu timpul, clienți fideli. De patru ani de zile (17 decembrie 2001 a fost ziua inaugurală), restaurantul oferă un cadru intim pentru toți clienții, persoane care în timpul zilei își doresc cîteva clipe de liniștite într-o ambianță plăcută, iar seara restaurantul devine un loc ideal pentru întîlnirile de afaceri. Mobilierul, obiectele decorative vechi și noi, îmbinate într-o armonie perfectă, tablourile unor artiști suceveni cunoscuți, muzica, toate păstrează aerul de intimitate, discreție și echilibru, senzație pe care o căutăm de multe ori atunci cînd intrăm într-un local. Personalul este tînăr, media de vîrstă fiind sub 30 de ani, și este reprezentat de 30 de angajați care formează o echipă stabilă și funcțională. În opinia managerului acestui restaurant, Ion Matei, valoarea cea mai mare pe care a dobîndit-o este echipa, oamenii deosebiți cu care lucrează în fiecare zi, de patru ani.
– „Sînt foarte mulțumit de echipă, și oamenilor din echipă le datorez foarte mult din succesul restaurantului”
Echipa pe care și-a format-o managerul restaurantului „Latino”, Ion Matei, stă la baza succesului firmei. „La început a fost greu…, acum este mai ușor”, ne-a spus managerul, explicînd că a început cu șase oameni iar acum a ajuns la 30 de angajați. „Am găsit înțelegere, dorință de a munci și de a răspunde exigențelor mele, pentru că sînt foarte exigent, la persoanele mai tinere. Tinerii rezistă mai bine stresului și exigențelor, disciplinei. Am reușit să avem personal calificat, tot personalul a fost format aici, și acum sînt foarte mulțumit de ei, și lor le datorez foarte mult, din acest punct de vedere”, a mai spus Ion Matei. Deciziile manageriale se iau în echipă, cu consultarea persoanelor de pe fiecare sector. „Ospătarii sînt cei care au contact direct cu clienții și mă consult cu ei, mai mult ei vin cu idei, pentru că știu ce își doresc clienții. Se respectă fiecare părere a unui angajat”, susține Ion Matei.
Fără să ne repetăm, spunem doar că punctul forte al Restaurantului „Latino” rămîne echipa, fapt care este sesizat și apreciat de clienții localului. Serviciile la acest restaurant sînt fără cusur.
– „Noi ne-am făcut un obicei din a face primul pas către client”
Dacă vrei să savurezi diferite preparate din bogata gamă de produse culinare de la „Latino” și vrei să ai garanția că vei pleca mulțumit de calitatea bucatelor și serviciilor, poți să alegi orice zi din săptămînă, pentru că vei fi la fel de bine tratat. „Avem un meniu bun, gătim bine, avem contacte cu exteriorul, sîntem abonați la fel și fel de reviste de specialitate, din străinătate, avem personal specializat”, își prezintă, în cîteva cuvinte, restaurantul – managerul Matei, și chiar ne convinge că merită să alegem acest local, o emblemă pentru Suceava.
„Este un restaurant cu specific italian, dar și internațional. Nu am dorit să facem un restaurant numai cu specific italian pentru că ne-a fost frică, la acel moment, că nu va prinde foarte bine, și am adus elemente noi, rețete din bucătăria internațională. Pe parcurs am avut diverse contacte cu bucătăria franceză, avem un prieten bucătar francez. S-a făcut un schimb de experiență între ceea ce știm noi și ceea ce ne poate împărtăși francezul, am avut trimiși oameni la specializare în Franța. Sînt foarte importante contactele directe cu bucătari din alte țări. Ne-am făcut un obicei din a invita specialiști în gastronomie din alte țări, care să vină și să stea la noi în bucătărie, să vedem cum gîndesc, care este sistemul lor de lucru, și vom dezvolta aceste contacte. Ne dorim ca de la anul viitor să avem cîte o săptămînă cu mîncare specifică altor popoare”, a mai completat Matei.
La „Latino” se urmărește diversificarea mîncărurilor, aducerea unor elemente noi aparținînd cît mai multor popoare, specializarea permanentă a angajaților în dorința de a-și îmbunătăți toate serviciile. „Ne-am făcut un obicei din a face primul pas către client. Sîntem mereu în căutare de nou, așa cum spunea cineva: „Dacă poți să identifici ceea ce vrea clientul ai succesul garantat!”, este de părere managerul celui mai apreciat restaurant sucevean – „Latino”.
– „Am încercat să creez un ambient plăcut, o atmosferă care să te rupă cumva de cotidian”
Un alt punct forte al „echipei” de la „Latino”, al gîndirii manageriale care a fost „implementată” personalului, este tocmai acela că „nu se impun reguli”. Dacă clientul vrea altceva, i se pregătește așa cum dorește el, „asta ne interesează, nu să ne impunem noi un stil aparte”, este de părere șeful acestui restaurant, care merge mai departe, spunînd că „satisfacția cea mai mare este atunci cînd sîntem felicitați de către clienți, ni se apreciază serviciile”. Cu toții sîntem de acord că într-un oraș ar trebui să existe unul, două, trei restaurante unde se mănîncă foarte bine, acestea fiind, cu alte cuvinte, o carte de vizită pentru orașul respectiv. Este important ca „un străin” să aibă unde să se odihnească, să aibă unde să ia masa la standarde europene. La „Latino” orice client se simte răsfățat, iar satisfacțiile sînt mari atunci cînd acesta își manifestă mulțumirea față de personal. „Am încercat să creez un ambient plăcut, o atmosferă care să te rupă cumva de cotidian (am lucrat în Germania, într-un restaurant italian, cu muzică specifică – canțonete – și am vrut să aduc acea atmosferă și la noi în restaurant). Încercăm să creăm această stare prin mobilier, prin îmbinarea elementelor de decor mai vechi cu cele moderne, tablouri, lumini, mereu sîntem în schimbare. Am încercat să fie totul diversificat și ca ambient și ca meniu”, ne-a explicat managerul de la „Latino”,
– „După patru ani de la înființare, ne simțim mult mai siguri pe piață, avem o echipă formată, clienții au căpătat încredere în noi, noi avem încredere în personal…”
În acest local, toți clienții sînt tratați la fel. Această mentalitate a fost imprimată tuturor angajaților de către șeful lor. „Latino” este un restaurant „a la carte”, deci mîncarea se pregătește după ce clientul o comandă. Totul se pregătește proaspăt, pe loc, și nu este ușor să ai zilnic atîția musafiri și să iasă toți, pe cît posibil, mulțumiți!
„Clienții noștri sînt foarte diversificați, de la cei tineri, la oameni de afaceri, la oameni în vîrstă….; de la oameni importanți care vizitează orașul (miniștri, deputați, senatori, persoane publice, vedete, Stela Popescu și Cîrcotașii fiind printre cei mai îndrăgiți clienți ai „casei”) pînă la liceeni care vor să mănînce o pizza cu colegii într-un cadru intim. Imaginea contează foarte mult. Trebuie să investești mereu în oameni – în personal, în dotări, în produse. Important este că, după patru ani de la înființare, ne simțim mult mai siguri pe piață, avem o echipă formată, clienții au căpătat încredere în noi, noi avem încredere în personal…., cu alte cuvinte sîntem împliniți”, ne-a zis Matei. Există, desigur, și ambiții de viitor cu privire la investițiile la „Latino”, urmează diversificarea și îmbogățirea ariei serviciilor, avînd în vedere că fiecare local apărut pe piață constituie o reală provocare a concurenței. Managerul de la „Latino” ne-a spus că are în vedere construirea unui Han la Suceava, unde se vor putea organiza evenimente culturale, va exista un restaurant pentru 300 de persoane cu toate dotările. Construcția (situată la intrarea în Suceava dinspre Fălticeni) este la faza de roșu, iar în doi ani de zile va fi ceva foarte modern, „va fi o carte de vizită a Sucevei, a Bucovinei, așa cum se vorbește de anumite restaurante de pe Valea Prahovei, așa o să existe și la Suceava ceva deosebit, un local cu o arhitectură deosebită. Bucovina, din punctul meu de vedere, nu are un local care să păstreze ceva din arhitectura locului, și din bucatele ei… Vrem să facem o casă bucovineană, un han care să rămînă în amintirea celor care îl vizitează”, ne-a mai dezvăluit investitorul sucevean.