Patriarhia:Apreciem propunerea de canonizare a lui Eminescu, dar contează evlavia, nu doar reputația



Liga Scriitorilor ar trebui să înainteze propunerea sa privind canonizarea ca sfânt a poetului Mihai Eminescu eparhiei în jurisdicția căreia se află, dar canonizarea presupune o procedură aparte, în care contează evlavia, nu doar reputația culturală și patriotică, susține Patriarhia Română.
Patriarhia precizează, miercuri, într-un comunicat, că propunerea Ligii Scriitorilor din România privind canonizarea poetului Mihai Eminescu ca sfânt în calendarul ortodox român este de apreciat, dar arată că acest lucru presupune „criterii și proceduri care nu se bazează doar pe entuziasm și dorință publică”.
Potrivit procedurii stabilite de Sfântul Sinod privind canonizările de sfinți din Biserica Ortodoxă Română (BOR), propunerile în acest sens se adresează mai întâi Eparhiei din jurisdicția căreia face parte solicitantul, care, apoi, o înaintează Sinodului mitropolitan. La rândul său, Sinodul mitropolitan analizează și avizează solicitările, proiectele de texte liturgice și icoane pentru cinstirea acestora și înaintează Sfântului Sinod propunerile sale.
„Solicitarea Ligii Scriitorilor din România, care nu reprezintă o noutate, se adaugă numeroaselor alte propuneri aflate pe agenda de lucru a Comisiei de Canonizare a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, trecerea în rândul sfinților realizându-se în urma unui proces îndelungat, care impune o cercetare amănunțită și respectarea unor criterii riguroase (credință ortodoxă mărturisită public, sfințenia vieții și evlavia populară etc.)”, arată Patriarhia, care adaugă că pentru canonizarea sfinților este nevoie de „studii temeinice de ordin istoric, liturgic și canonic, precum și de proiecte de tropar, condac și sinaxar, iar apoi de slujbele de la vecernie și utrenie și acatist”.
De la prima canonizare din BOR (care a avut loc în anii 1950-1955) și până în anul 2009, Sfântul Sinod a trecut în rândul sfinților o sută de sfinți români sau de alt neam.
„În prezent, nu există nici o lună în calendarul creștin ortodox în care să nu fie pomeniți sfinți canonizați de Biserica Ortodoxă Română, dar este nevoie ca să fie alcătuite slujbele liturgice pentru fiecare sfânt. Înainte de a canoniza noi sfinți, este necesară o consolidare a cultului celor deja canonizați, întrucât graba și superficialitatea în canonizarea sfinților, fără o pregătire suficientă, pot fi păgubitoare din punct de vedere spiritual”, potrivit sursei citate.
Totodată, Sfântul Sinod a hotărât ca în viitor Comisia specială de canonizare să aibă în vedere analizarea cu prioritate a propunerilor de canonizare a unor „ierarhi, preoți, monahi cu viața îmbunătățită, credincioși și mărturisitori ai credinței ortodoxe cu o intensă viață de rugăciune, începând cu secolele XIII – XIV și până în vremurile noastre”.
„Astfel, motivația principală trebuie să fie întărirea evlaviei credincioșilor și nu doar reputația culturală și patriotică a unei persoane”, conchide Patriarhia, car adaugă că propunerea Ligii Scriitorilor din România cu sediul în municipiul Cluj-Napoca se cuvine a fi adresată eparhiei din jurisdicția căreia se află solicitantul pentru a fi păstrată în evidență și analizată mai întâi de către Sinodul mitropolitan al Mitropoliei respective.
Președintele Uniunii Scriitorilor – filiala Cluj, Irina Petraș, consideră propunerea canonizării lui Mihai Eminescu „o exagerare”, afirmând că poetului național „îi stă mai bine în cărțile de școală” decât în calendare religioase, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Liga Scriitorilor din România a cerut, marți, Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române, PF Daniel, canonizarea poetului Mihai Eminescu ca sfânt în calendarul ortodox român.