Începutul unui nou an școlar necesită o serie de pregătiri specifice. O planificare corectă a acestora face mai ușoară munca părinților. În ceea ce privește cumpărăturile, listele sunt de mare ajutor (rechizite, îmbrăcăminte, încălțăminte). Partea mai grea o reprezintă pregătirea fizică și psihică a copilului.
Pregătirile sunt diferite în funcție de copil, de vârstă, de clasă, de cerințele particulare ale școlii. Unii copii așteaptă cu nerăbdare școala, alții nu sunt prea fericiți la gândul că încep sau reîncep un nou an școlar.
Rechizitele
Rechizitele școlare sunt indispensabile, dar achiziționarea lor reprezintă de multe ori o provocare pentru părinți. Pentru cei care au primit deja o listă de rechizite rămâne doar plăcerea de a le alege (după preț, calitate, aspect, dorința copilului etc.). Pentru ceilalți există riscul să achiziționeze rechizite inutile, insuficiente sau în surplus. Ideea de a te prezența la o librărie cu cerință “dați-mi ce trebuie pentru clasa …”, nu este cea mai inspirată, deoarece fiecare cadru didactic are propriul lui stil, deci nevoia de materiale diferă (mai ales la clasele mici). În lipsa unei discuții prealabile cu cadrele didactice, părinții s-ar putea orienta spre acele lucruri care sunt necesare oricum: ghiozdan, penar echipat, câteva caiete și învelitorile lor (e destul de greu să găsești învelitoarea potrivită fiecărui caiet). Restul rechizitelor țin de cerințele diferite ale fiecărui cadru didactic: unii folosesc la desen bloc mare/mic, alții caiet de desen, unii folosesc acuarelă, alții tuburi de guașe sau tempera, la unele discipline li se cer caiete mari, groase sau cu un anumit tip de liniatură, la altele foi îndosariate etc. Copertele cărților trebuie achiziționate numai după ce se cunoaște formatul lor.
Înainte de începerea cumpărăturilor se poate face un inventar al rechizitelor existente.
Programul
Readaptarea la ritmul școlar necesită și o revizuire a programului. Trecerea bruscă de la programul de vacanță la cel de școală nu este benefică. Copilul trebuie să înceapă să-și respecte ora de culcare, orele de masă și de ce nu un program asemănător celui din timpul școlii. Orele de joacă pot fi îmbinate cu activități de studiu: lectură, revizuirea cunoștințelor la diferite materii, temele de vacanță, pregătirea biroului etc.
Din sfera lui “nu e bine …”
– nu e bine să “stresezi” copilul ore în șir cu temele de vacanță
Dacă acestea nu au fost abordate treptat (sau dacă volumul lor a fost de neacoperit), “chinul” din ultimele zile obosesc și dezgustă copilul. N-aș vrea să intrăm în detalii de tipul: copilul adoarme pe caiet, mama rezolva, bunica dictează, o vecină sau o prietenă cadru didactic se implică … și totul pentru că în prima zi de școală tema să fie completă. Subiectul temelor de vacanță este un subiect în sine, destul de controversat.
– nu e bine să neglijezi discuțiile privind noul an școlar, dar nici nu e cazul că acestea să devină interminabile
Discuțiile pozitive, planificările, stabilirea obiectivelor, motivarea sunt benefice. Copilul trebuie să-și cunoască îndatoririle și să știe că se poate baza pe sprijinul părinților. Comunicarea eficientă cu copilul îl ajută să găsească soluții și să depășească multe obstacole. Încurajarea este esențială, în timp ce criticile și amenințările nu-și au locul. Pot să-i fie amintite bunele maniere, importanța interacțiunii cu ceilalți copii …
Din sfera lui “este bine”
– este bine să implicăm copilul în toate pregătirile pentru noul an școlar
– este bine să ascultăm și părerile lui și să punem în aplicare ideile bune și posibile
– este bine să-i apreciem eforturile și rezultatele
– este bine să înceapă școala încrezător, liniștit, odihnit și cu voie bună
Mult succes în noul an școlar!
www.problemele-copilului-meu.ro