Antrenament la depărtare

Parapantiștii suceveni, în zbor pe lângă Himalaya



Sute de parapantiști din toată lumea vin în Nepal pentru a zbura, dar și pentru a admira peisaje de vis
Sute de parapantiști din toată lumea vin în Nepal pentru a zbura, dar și pentru a admira peisaje de vis

Himalaya se dovedește un adevărat magnet nu doar pentru cei care se încumetă să escaladeze piscurile de aici sau pentru turiștii care doresc să vadă direct această minune a naturii, ci și pentru amatorii sporturilor aeriene. Timp de aproape trei săptămâni, trei parapantiști suceveni și-au testat abilitățile și s-au antrenat zburând „în tandem” cu vulturii din Nepal. A fost o experiență unică, mai ales că unii dintre ei au ajuns în zbor destul de aproape de coamele acoperite cu zăpadă ale munților Himalaya, iar peisajele care li s-au deschis le-au tăiat pur și simplu respirația.
Cei trei parapantiști suceveni nu regretă că au călătorit mii de kilometri până în Nepal, pentru că în afara zecilor de kilometri din aer au avut parte și de sfaturi utile din partea celui mai bun sportiv român în domeniu, Toma Coconea. Acesta se află în Nepal de aproape jumătate de an și lucrează la una din cele 20 de companii locale care asigură agrementul pentru turiștii ce doresc să zboare în tandem, iar în afara orelor de program se antrenează pentru a participa la Red Bull X Alps, o competiție de anvergură care începe la Salzburg și se termină la Monte Carlo, iar întreaga distanță de circa 1.800 de km este străbătută de sportivii participanți în zbor și pe jos.
A zburat aproape 100 de km într-o zi la „umbra” giganților
Pentru Vlad Damian, din Câmpulung Moldovenesc, zborurile de lângă Himalaya au fost împlinirea unui vis. În Nepal a reușit să-și bată propriul record în ce privește cel mai lung zbor, atingând 92 de km, adică aproape dublu față de ceea ce a realizat în România în cei 5 ani de când a intrat în lumea parapantiștilor.
„Nu m-am gândit vreodată că voi zbura în luna februarie, iar condițiile de zbor pe care le-am găsit acolo au fost dintre cele mai bune. Pot spune că, de multe ori, astfel de condiții nu sunt în România nici pe timpul verii”, a arătat Vlad Damian.
El a rămas impresionat de oamenii pe care i-a întâlnit în Nepal, în special de copiii care îl întâmpinau cu mult entuziasm la fiecare aterizare. „Din aer am putut vedea peisaje extraordinare. Să zbori la poalele munților Himalaya și să vezi giganți de 7.000-8.000 de metri înălțime îți dă o senzație deosebită, te face să te simți mic, dar fericit la umbra lor”, a mai spus Vlad Damian.
„În România aștepți și câteva săptămâni pentru a avea condițiile de zbor de acolo”
Un alt parapantist sucevean care a făcut parte din „expediția” către Pokhara, un micuț orășel de la poalele munților Himalaya, a fost rădăuțeanul Sorin Dumitrescu. Acesta a mărturisit că în Nepal a găsit cele mai bune condiții pentru a exersa zborul termic și la distanță. „În România aștepți și câteva săptămâni pentru a avea condițiile de zbor de acolo. La Pokhara am găsit condiții optime de zbor, iar ceea ce este mai important aceste condiții au fost aproape la fel pe toată perioadă petrecută acolo. În plus, lacul aflat în apropiere îți permite să exersezi posibile incidente în condiții de siguranță”, a arătat Sorin Dumitrescu.
Și Mugur Chirilescu, originar din Vicovu de Sus, s-a arătat încântat de experiența trăită în Nepal. „Chiar dacă nu am prea multă experiență în domeniu, am trăit momente unice, am reușit primul zbor termic și asta mi-a dat curaj. A fost ceva inedit și recomand oricărui să aleagă Nepalul pentru zborurile de distanță”, a menționat Mugur Chirilescu.
Aglomerația din aer și lipsa de experiență a unor piloți, inconvenientele din Nepal
Nu toate lucrurile din Nepal au fost pe placul celor trei parapantiști suceveni. Aglomerația din aer i-a făcut uneori să se simtă mai puțin confortabil, și asta în ciuda faptului că incidentele înregistrate au fost rare și fără urmări deosebite. În anumite perioade ale zilei, pe cerul din Pokhara erau chiar și câte 150 de aripi, iar majoritatea piloților zburau cam în aceeași zonă, trecând uneori razant de aripile celorlalți parapantiști.
Numărul mare de aripi din aer nu a fost singurul inconvenient semnalat de parapantiștii suceveni. Aceștia s-au lovit și de lipsa de experiență a unor colegi veniți în Nepal din toate colțurile lumii, iar acest lucru a însemnat o atenție mult mai mare în aer pentru a nu produce incidente.
Toma Coconea, omul de la care parapantiștii suceveni au furat secrete
Poate chiar mai importantă decât zborul în sine a fost întâlnirea pe care parapantiștii suceveni au avut-o cu Toma Coconea. O adevărată legendă atât în România cât și peste hotare, Toma Coconea este multiplu campion național la parapantă, dar este la fel de bun și în alte domenii, cum ar fi alpinism, atletism sau salvamont. Un om de o rară modestie, cel mai bun parapantist român le-a explicat sucevenilor și celorlalți din grupul care s-a deplasat în Nepal diferite tehnici de care trebuie să țină cont în aer. Pentru Toma Coconea, lunile petrecute în Nepal reprezintă atât muncă la compania unde face zboruri în tandem cu turiștii, cât și mii de ore de antrenament. Pentru a putea participa cu succes la cea mai grea competiție din lume, Red Bull X Alps, Toma Coconea urmează un program draconic de antrenament. Programul începe dimineața la ora 6.30, cu o alergare de 45 de minute. Urmează apoi cele trei zboruri în tandem cu turiștii, după care un zbor spre Himalaya de unde Toma Coconea se întoarce acasă în alergare, având în spate și aripa de zbor, care cântărește circa 15 kilograme. Uneori, antrenamentul înseamnă o oprire pe vreun versant de unde a doua zi pleacă din nou în zbor spre Pokhara, locul unde își are cartierul general. Ritmul antrenamentelor va fi intensificat în perioada următoare, astfel încât până la începerea competiției să fie în formă maximă. Toma Coconea este singurul sportiv care a participa la toate cele cinci ediții de până acum ale Red Bull X Alps, iar de două ori a terminat pe poziția secundă. Ultima dată când a urcat pe podium a fost la ediția din 2011 (competiția are loc din doi în doi ani). Atunci, din cei 31 de sportivi care au luat startul în competiție au terminat doar doi, un elvețian, care a și câștigat cursa după o luptă epuizantă, și Toma Coconea. „Este o competiție în care depinzi și de vreme, iar limitele umane sunt testate la maxim. Visul meu este să câștig această competiție și sper ca 2013 să fie anul meu”, a mărturisit Toma Coconea.


Sute de parapantiști din toată lumea vin în Nepal pentru a zbura, dar și pentru a admira peisaje de vis
Sute de parapantiști din toată lumea vin în Nepal pentru a zbura, dar și pentru a admira peisaje de vis
Sute de parapantiști din toată lumea vin în Nepal pentru a zbura, dar și pentru a admira peisaje de vis
Sute de parapantiști din toată lumea vin în Nepal pentru a zbura, dar și pentru a admira peisaje de vis
Printre parapantiștii care au zburat la poalele munților Himalaya se numără și câmpulungeanul Vlad Damian
Printre parapantiștii care au zburat la poalele munților Himalaya se numără și câmpulungeanul Vlad Damian
Printre parapantiștii care au zburat la poalele munților Himalaya se numără și câmpulungeanul Vlad Damian
Printre parapantiștii care au zburat la poalele munților Himalaya se numără și câmpulungeanul Vlad Damian
Sute de parapantiști din toată lumea vin în Nepal pentru a zbura, dar și pentru a admira peisaje de vis
Sute de parapantiști din toată lumea vin în Nepal pentru a zbura, dar și pentru a admira peisaje de vis


Recomandări

Vatra Dornei lansează primul Bike Park din Nord-Estul României, o nouă atracție pentru pasionații de ciclism și aventură

Parcul pentru bicicliști din Vatra Dornei va avea șapte trasee cu diferite grade de dificultate
Parcul pentru bicicliști din Vatra Dornei va avea șapte trasee cu diferite grade de dificultate