Opiniile pacienților cu privire la calitatea serviciilor oferite în spitalele de stat vor fi consemnate într-un chestionar tipizat înmânat la externare sau într-un formular online și vor fi analizate de o comisie de etică, ce va transmite concluziile la Ministerul Sănătății (MS), potrivit unui act normativ publicat săptămâna trecută în Monitorul Oficial. Este vorba de un Ordin al Ministerului Sănătății care prevede „implementarea mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice”, prin care responsabilii MS vor să crească gradul de încredere al pacienților în serviciile medicale oferite de spitalele de stat.
În baza noilor reglementări, spitalele publice sunt obligate să pună la dispoziția pacienților un chestionar tipizat sau să publice pe site-urile proprii un formular online prin care bolnavii pot să facă reclamații cu privire la modul în care au fost investigați și tratați. Sesizările lor vor fi analizate de consiliile de etică ce trebuie să funcționeze la nivelul fiecărei unități sanitare, consilii care vor evalua calitatea serviciilor medicale și respectarea drepturilor și obligațiilor pacienților și ale cadrelor medico-sanitare. Responsabilii MS speră că astfel nu se vor mai înregistra încălcări ale dreptului pacienților, cum ar fi refuzul personalului de a acorda servicii medicale și condiționarea acordării acestora de obținerea de beneficii personale.
Spitalul Suceava a pus în practică Ordinul Ministerului Sănătății
Concret, opiniile pacienților vor fi înregistrate prin completarea directă a unui chestionar de feedback primit la externare sau a unui formular online disponibil pe site-ul spitalului public. Consiliul de etică din spital, din care vor face parte și reprezentanți ai Direcției de Sănătate Publică și Consiliului Județean, va analiza opiniile și reclamațiile, iar apoi va trimite pacienților și instituțiilor abilitate avize de etică și hotărâri. În același timp, consiliul de etică va evalua prin rapoarte periodice de activitate gradul de satisfacție al pacienților și gradul de respectare a drepturilor și obligațiilor pacienților și cadrelor medico-sanitare, iar la finalul fiecărui semestru și al fiecărui an va raporta concluziile și deciziile pe care le-a luat către Compartimentul de Integritate din cadrul MS.
La Spitalul Județean de Urgență Suceava, astfel de chestionare privind gradul de satisfacție al pacienților sunt disponibile de mai mulți ani, ele fiind înmânate bolnavilor la externare, pentru a-și exprima părerea cu privire la modul în care au fost investigați și tratați, însă de săptămâna trecută unitatea a dispus ca aceste chestionare să fie disponibile și online. Formularul online poate fi accesat pe site-ul unității sanitare, www.spitaluljudețeansuceava.ro, de fiecare pacient care dorește să-și spună opinia sau să facă o sesizare, a informat ieri directorul adjunct medical al spitalului, dr. Tiberius Brădățan.