Opt din zece români consideră că România este afectată de criză, însă doar patru o înțeleg



Opt din zece români consideră că țara este afectată de criza financiară, însă doar patru afirmă că sunt în cunoștință de cauză cu ce presupune aceasta, principalele repercusiuni ale actualului context economico-financiar fiind în opinia majorității sentimentul de nesiguranță.
Întrebați care sunt principalele efecte, respondenții au evidențiat în mare parte sentimentul de „nesiguranță”, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare de piață 360insights, pe persoane cu vârste cuprinse între 16 și 64 de ani din mediul urban.
” Sentimentul de nesiguranță se referă în mare parte la incertitudinea cu privire la locul de muncă, la salariul pe care trebuie să îl primească lună de lună. Și teama continuă, precum un lanț al slăbiciunilor, în continuare ei se gândesc la familie și siguranța acesteia, pentru că traiul de zi cu zi depinde semnificativ de coordonate precum locul de muncă sau salariul lunar. În acest context sunt din ce în ce mai multe persoane care își caută o a doua sursă de venit”, arată autorii analizei.
Astfel, chiar dacă nu și-au pierdut locul de muncă, opt din zece români susțin că au devenit mai atenți cu cheltuielile și se orientează din ce în ce mai mult către prețuri mai mici sau promoții.
În plus, românii se declară afectați și de reținerea băncilor în a acorda credite, iar 55% dintre respondenți spun că obținerea unui împrumut este acum mai dificilă.
„Surprinzător, la începutul anului 2009, una dintre principalele nemulțumiri ale românilor era creșterea euro, devenită între timp un aspect minor, surclasat acum de grijile legate de stabilitatea locului de muncă sau de modul în care își vor distribui venitul astfel încât să își acopere întreaga paletă de cheltuieli „, susțin reprezentanții 360insights.
Efectele crizei sunt evidențiate și simțite într-un mod mult mai acut de persoanele cu nivel scăzut de educație, precum și de cei cu venituri mici. În mod similar, oamenii din orașe mici, de sub 50.000 de locuitori, se declară mai confuzi și mai speriați de repercusiunile pe care le poate avea în continuare criza, atât la nivel național, dar mai degrabă la nivel personal.
Pe de altă parte, românii nu par foarte încrezători în aspectele pozitive ale crizei.
„Mai puțin de patru din zece consideră a fi o oportunitate pentru investiții, profitând de prețurile mici din anumite industrii sau domenii, precum cel imboliar. În mod similar, nici depozitarea banilor în conturi bancare nu li se pare o alternativă atractivă, chiar dacă dobânda la depozite este mare”, potrivit Manuelei Dănilă, Senior Researcher în cadrul 360insights.
Studiul a fost realizat de către 360insights, companie de servicii integrate de cercetare și consultanță de marketing. Rezultate au fost obținute pe baza centralizării răspunsurilor a 800 de persoane, femei și bărbați, între 16 și 64 de ani, din mediul urban, date culese în luna februarie a acestui an.