Oportunitatea investiției și amenințarea cu „măsuri extreme”, argumente folosite de Șoldan la negocierile cu Bolojan pentru șoseaua de centură de la Gura Humorului



Oportunitatea investiției și amenințarea cu „măsuri extreme”, argumentele lui Șoldan la negocierile cu Bolojan pentru șoseaua de centură de la Gura Humorului
Oportunitatea investiției și amenințarea cu „măsuri extreme”, argumentele lui Șoldan la negocierile cu Bolojan pentru șoseaua de centură de la Gura Humorului

Negocierile președintelui Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, cu premierul Ilie Bolojan pentru avizarea investiției în construcția rutei ocolitoare a orașului Gura Humorului au continuat, vineri dimineață și, potrivit șefului administrației județene, sunt șanse bune pentru o soluție favorabilă.

Șoldan a declarat, sâmbătă, la Moara, că la întâlnirea de vineri dimineață cu Ilie Bolojan au participat și vicepremierul Marian Neacșu, directorul CNAIR, Cristian Pistol și reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, la nivel de secretari de stat, care au prezentat proiectul rutei ocolitoare de la Gura Humorului, în varianta care poate fi pusă în practică.

„Când am venit la Consiliul Județean, am găsit un studiu de fezabilitate neactualizat pentru varianta ocolitoare a orașului Gura Humorului, care era de aproximativ 520 de milioane de euro. Actualizat la 1 ianuarie 2024, ar fi însemnat 746 de milioane de euro, o sumă imensă pentru 10 km de autostradă. Am convenit cu reprezentanții guvernului atunci să preiau și să refac studiul. M-am folosit de un vechi studiu, parte a Autostrăzii Nordului, să preiau avizele de la Ministerul Mediului și arii protejate, care durau foarte mult, pentru că această variantă ocolitoare merge prin albia râului 5 km. Am refăcut tot studiul, împreună cu proiectanții, și ne-a dat o sumă de 180 de milioane de euro, construcție plus montaj, inclusiv TVA”, a relatat Gheorghe Șoldan istoricul proiectului.

Acesta a arătat că proiectul refăcut a intrat pentru avizare pe ordinea de zi a ședinței de guvern, însă a fost retras, deși avea toate avizele – de la Ministerul Finanțelor, Ministerul Transporturilor, avizul interministerial etc.. Motivul ar fi că suma necesară este prea mare. Specialiștii au refăcut documentația, dar proiectul a fost retras și a doua oară.

„Am venit cu cofinanțare. Suntem primul consiliu județean din România care punem o cofinanțare de 20% din C+M. Din 180 de milioane de euro, 60 % este pe programul operațional de transport – fonduri europene și 40 % cofinanțare din partea guvernului. Am convenit să pună Consiliul Județean Suceava jumătate din cofinanțarea guvernului, care ar însemna 20% din suma totală. Am avut discuții cu dumnealui [cu premierul Ilie Bolojan] și insistă foarte mult pe reducerea devizului cu 10%. I-am explicat, inclusiv ieri dimineață, că nu sunt eu inginer constructor, cum nu e nici dumnealui, iar prețul real al pieței îl dă licitația.

Am drumuri la CJ pe fonduri europene, 85 de milioane de euro, unde am 118 firme înscrise. E clar că prețul final îl va da cel care câștigă licitația pentru că așa se stabilește un preț corect în România. Economia de 10% pe care și-o dorește dumnealui va fi oricum făcută de licitație”, a spus Gheorghe Șoldan.

Președintele Consiliului Județean a afirmat că nu a vrut să fie „încăpățânat” ca prim-ministrul și a refăcut devizul, cu 150 de milioane de euro, inclusiv TVA, arătând că după discuția de vineri, de la guvern, a transmis deja comisiei tehnice de la CNAIR noile date, urmând ca săptămâna viitoare proiectul să fie din nou trecut prin toate cele trei comisii.

Având în vedere procedurile birocratice, Șoldan consideră că un termen realist pentru obținerea hotărârii de guvern cu reavizarea indicatorilor tehnico-economici ar fi de luna decembrie a acestui an. „Suntem pregătiți pentru licitație, varianta ocolitoare este preluată la CJ printr-un protocol făcut cu CNAIR. Avem inclusiv caietul de sarcini gata, trebuie să avem avizul de la Guvern cu indicatorii actualizați și scoatem lucrarea la licitație. Termenele vor fi de 5 luni pentru proiectare și 20 de luni pentru execuție. Am promis în campania electorală că mă voi ține de cuvânt, dar mai mult de atât nu pot să fac”, a declarat Gheorghe Șoldan.

Președintele CJ Suceava a spus, totodată, că i-a explicat premierului că, dacă situația nu se va rezolva favorabil, „suntem obligați să luăm și măsuri extreme”, dar și-a exprimat speranța că nu se va ajunge până acolo. El nu a dorit să dea prea multe detalii despre ce ar însemna „măsurile extreme”, dar a menționat că pe la Gura Humorului este „coridorul spre Ardeal” pentru transportatorii din județele Suceava și Botoșani și, în cazul în care guvernul nu-și dă avizul pentru ruta ocolitoare care ar trebui să fluidizeze traficul rutier în zona orașului Gura Humorului, „transportatorii din județul Suceava au spus că se vor ocupa personal să îngreuneze traficul către Ardeal”.

Întrebat dacă disfuncțiile în colaborarea la nivel local între PSD și PNL ar putea fi un motiv pentru care premierul ar tergiversa acest proiect important pentru județul Suceava, Gheorghe Șoldan a răspuns că nu au fost discuții în acest sens, dar i-a spus lui Ilie Bolojan că este dispus să demisioneze din cadrul funcțiilor în partid, dacă acestea sunt un impediment în aprobarea investiției.

„Am reiterat ce am mai spus, dacă este un impediment să aprobe investiția pentru județul Suceava deoarece este un PSD-ist la Consiliul Județean eu sunt dispus să-mi depun demisia din funcția de vicepreședinte al PSD la nivel național și președinte al PSD Suceava. Mi-a explicat că din punct de vedere administrativ nu-l deranjează că este un PSD-ist la CJ Suceava. Am reușit ca într-un an să facem la Suceava ceea ce alții s-au chinuit zeci de ani. Fără modestie, ne-am zbătut foarte mult pentru proiectul ăsta și județul Suceava merită acești bani. Vorbim, până la urmă, de o finanțare de câteva zeci de milioane de euro din partea guvernului. Restul sunt bani europeni, care intră în economie și generează alți bani într-un an, doi. Nu înțeleg de ce vor să blocheze un proiect aprobat deja pe fonduri europene”, a declarat Șoldan.

El a mai spus că, deși „pare a fi rea-voință din partea premierului”, nu crede că lucrurile stau așa și speră să nu fie adevărat, cu toate că are „un semn de întrebare pentru că au trecut patru luni de la Broșteni și nici acum n-am primit banii”. „De promisiuni e plin podul”, a mai afirmat Gheorghe Șoldan.



Recomandări

Șoldan atrage atenția că proiectul centurii Humorului riscă noi întârzieri după ce premierul Bolojan a cerut din nou reducerea costului investiției

Șoldan atrage atenția că proiectul centurii Humorului riscă noi întârzieri după ce premierul Bolojan a cerut din nou reducerea costului investiției
Șoldan atrage atenția că proiectul centurii Humorului riscă noi întârzieri după ce premierul Bolojan a cerut din nou reducerea costului investiției

Guvernul României amână pentru a doua oară aprobarea indicatorilor pentru construcția centurii orașului Gura Humorului

Guvernul României amână pentru a doua oară aprobarea indicatorilor pentru construcția centurii orașului Gura Humorului
Guvernul României amână pentru a doua oară aprobarea indicatorilor pentru construcția centurii orașului Gura Humorului

Gheorghe Șoldan a anunțat că în primul său an de mandat CJ Suceava a început două investiții majore la Cetatea de Scaun

Gheorghe Șoldan a anunțat că în primul său an de mandat CJ Suceava a început două investiții majore la Cetatea de Scaun
Gheorghe Șoldan a anunțat că în primul său an de mandat CJ Suceava a început două investiții majore la Cetatea de Scaun

Petru Negrea îl invită pe Ilie Bolojan să meargă cu maşina între Suceava și Câmpulung Moldovenesc pentru a vedea cât de importantă este centura Humorului

Petru Negrea îl invită pe Ilie Bolojan să meargă cu maşina între Suceava și Câmpulung Moldovenesc pentru a vedea cât de importantă este centura Humorului
Petru Negrea îl invită pe Ilie Bolojan să meargă cu maşina între Suceava și Câmpulung Moldovenesc pentru a vedea cât de importantă este centura Humorului

Președintele Șoldan spune că 2025 a fost anul cu cele mai mari investiții din istoria CJ Suceava în modernizarea infrastructurii rutiere

Gheorghe Șoldan spune că 2025 a fost un an istorie în ceea ce privește modernizarea drumurilor județene
Gheorghe Șoldan spune că 2025 a fost un an istorie în ceea ce privește modernizarea drumurilor județene