Numărul românilor care consideră că situația lor financiară s-a deteriorat comparativ cu octombrie 2008 s-a dublat, ponderea acestora ajungând la 63% din respondenții unui studiu realizat de GfK România, comparativ cu Polonia, unde situația e percepută negativ de 33% din populație.
„Românii sunt printre cei mai pesimiști est europeni în această direcție”, se arată într-un comunicat al institutului de cercetare.
În Cehia, 34% din populație apreciază că situația financiară proprie s-a înrăutățit, iar în Bulgaria ponderea acestora ajunge la 52%.
Doar 9% din respondenții la studiu spun că starea materială este mai bună comparativ cu anul trecut, procent în scădere de la aproximativ o treime în octombrie 2008.
În ceea ce privește perspectivele financiare pentru următorul an, 15% dintre români se declară optimiști, procent în coborâre de la 29%.
Peste 83% din populație resimte o înrăutățire privind situația economică generală a României, iar 56% se așteaptă la o agravare a acesteia anul viitor.
Aproape două treimi din participanții la studiu apreciază că prețurile produselor au crescut față de anul trecut, iar o treime consideră acestea se vor majora în anul următor cu un ritm mult mai alert.
Dacă anul trecut 34% dintre români se temeau că șomajul va crește în următoarele 12 luni, în prezent ponderea acestora a crescut la peste 82%. În Bulgaria, procentul este ceva mai scăzut, de 74%, în Cehia – 70%, iar în Polonia de 64%.
În ceea ce privește investițiile în bunuri de folosință îndelungată, 63% dintre respondenți spun că nu este o perioadă potrivită pentru a investi, iar circa 80% cred că nu este un moment propice pentru a economisi, tot atâția declarând că este puțin probabil să economisească bani în următoarele 12 luni.
„Rezultatele de anul acesta în privința economisirii sau a intenției de economisire sunt comparabile cu cele înregistrate în 2008, ceea ce arată, cel puțin la nivel declarativ, un apetit scăzut al românilor pentru economisire și înainte de criză și în timpul crizei”, se mai arată în comunicat.
Barometrul de Încredere a Consumatorului este un studiu cofinanțat de Comisia Europeană și realizat lunar de GfK România, pe un eșantion de 1.000 de persoane, cu vârste de peste 15 ani.