– Membrii Filialei UAP Suceava consideră că, „amestecând sau alăturând valoarea profesională cu amatorismul în artă”, albumul „Un secol de arte frumoase în Bucovina” ar face un „deserviciu valorilor culturale”
– Declarându-se nemulțumiți de „nerespectarea criteriilor de selecție a numelor” care apar în volum, ei condiționează printr-un memoriu (înaintat inițiatorului proiectului, finanțatorului din bani publici și autorului) prezența lor în lucrare de „revizuirea urgentă” înainte de editare
– Pentru a preîntâmpina apariția unei lucrări care „ar putea produce confuzii grave în sistemul valoric al artei din Bucovina”, membrii Filialei UAP Suceava așteaptă un răspuns atât din partea autorului cât și a finanțatorului lucrării
La ședința filialei locale a Uniunii Artiștilor Plastici, care s-a desfășurat vineri seara la Galeria de artă „Ion Irimescu” din municipiul Suceava, ședință în cadrul căreia au fost discutate probleme de organizare internă și s-a stabilit totodată programul expozițional pentru anul în curs, sculptorul Mircea Dăneasă a supus atenției colegilor de breaslă nemulțumirea sa cu privire la nerespectarea criteriilor de selecție a numelor care apar în albumul „Un secol de arte frumoase în Bucovina”, aflat în faza de corectură la editura suceveană „Mușatinii”.
„Considerăm că se impune că o adevărată lucrare de istorie a artei trebuie să discearnă între arta de ținută profesională și amatorismul în artă”
Volumul, care cuprinde 170 de nume de creatori care s-au născut și/sau au creat în perimetrul bucovinean (începând cu anul 1860), este realizat la inițiativa directorului general al Complexului Muzeal Bucovina, Constantin – Emil Ursu, și-l are ca autor pe criticul de artă și eseistul ieșean Valentin Ciucă. Mircea Dăneasă a accentuat asupra faptului că, inițial, membrii Filialei UAP Suceava au fost încredințați, atât de inițiatorul proiectului cât și de autor, că albumul va cuprinde numai artiști plastici profesioniști, dar a avut surpriza să afle că au fost introduse și nume de creatori amatori, „persoane care n-au expus niciodată în galeriile UAP, care nu s-au impus ca valori artistice prin participări la concursuri și expoziții profesionist jurizate”. Mircea Dăneasă i-a spus chiar cu câteva zile în urmă lui Valentin Ciucă, într-o discuție care-a avut loc în biroul directorului CMB, că în asemenea condiții dorește ca numele lui să nu mai figureze în album. Criticul de artă a motivat prezența în lucrare a unor creatori amatori prin faptul că, într-o asemenea lucrare de sinteză, nu poate face abstracție de existența acestora în perimetrul plastic bucovinean, subliniind chiar includerea lor în album din…”necesități polemice” și adăugând că, până la urmă, toți vor fi supuși „judecății timpului”. Majoritatea membrilor filialei UAP Suceava, care au fost prezenți la ședința de vineri, s-au solidarizat la ideea retragerii în cazul în care albumul va fi editat cu nerespectarea criteriilor de selecție convenite inițial. Ei au hotărât să redacteze și să înainteze inițiatorului proiectului, finanțatorului lucrării (Consiliul Județean Suceava) și, desigur, autorului un memoriu prin care să-și manifeste nemulțumirea și să-și exprime ferm poziția. Textul accentuează asupra faptului că membrii UAP Suceava se simt „obligați să atragă atenția” că „albumul „Un secol de arte frumoase în Bucovina”, album finanțat din bani publici, nu trebuie să facă un deserviciu valorilor culturale amestecând sau alăturând valoarea profesională cu amatorismul în artă”. „UAP – se precizează în acest memoriu – este singura instituție culturală din România abilitată profesional în sfera de creație a valorilor circumscrise domeniului artelor plastice”. „Încă de la înființarea sa – se spune în continuare – Filiala UAP Suceava a reunit într-un cadru instituționalizat pe cei mai reprezentativi artiști plastici ai județului…Calitatea de membru UAP se dobândește ca urmare a unor evaluări pe criterii valorice de specialitate vizând activitatea și opera artistului respectiv…Considerăm că se impune că o adevărată lucrare de istorie a artei trebuie să discearnă între arta de ținută profesională și amatorismul în artă”.
– „O dublă responsabilitate: în primul rând, responsabilitatea calității creației artistice, și apoi, responsabilitatea în formarea conștiinței artistice în receptarea operei de artă de către public”
Întrucât pentru lansarea volumului (care va avea loc până la sfârșitul acestei luni, probabil pe data de 24 sau 25 februarie, lansare la care a fost anunțată participarea acad. Răzvan Theodorescu, semnatarul „Cuvântului înainte” al albumului, precum și a unor reputați pictori bucovineni) a fost prevăzută organizarea unei duble expoziții (care va prezenta publicului, în secțiuni separate, lucrări reprezentative ale unor artiști dispăruți, precum și o secțiune selectivă cu lucrări ale membrilor actuali ai filialei sucevene) memoriul subliniază că „datoria morală pentru a continua și a duce mai departe o tradiție impusă prin valori consacrate și nume de rezonanță în arta contemporană ca Dimitrie Loghin, Tiberiu Moruz, Marioara Pruteanu-Corduban, Ion Carp-Fluierici, Ileana Bardă, Mircea Hrișcă…dispăruți din păcate dintre noi, obligă la o dublă responsabilitate: în primul rând, responsabilitatea calității creației artistice, și apoi, responsabilitatea în formarea conștiinței artistice în receptarea operei de artă de către public”. „Având în vedere cele relatate – se spune în încheierea memoriului – membrii UAP Suceava cer o revizuire urgentă a selecției, în caz contrar, nu putem accepta participarea într-un astfel de album”. Pentru a preîntâmpina apariția unei lucrări care, așa cum spus artiștii nemulțumiți, „ar putea produce confuzii grave în sistemul valoric al artei din Bucovina”, membrii Filialei UAP Suceava așteaptă un răspuns atât din partea autorului cât și a finanțatorului lucrării, pentru a putea adopta o atitudine corespunzătoare în continuare.





